Poul Due Jensens fond støtter UNICEFs Corona-arbejde med millionbeløb.

Coronakrisen kræver en enorm indsats, og nu leverer den danske fond livsvigtig hjælp. De fem millioner skal især gå til at bekæmpe smitte i udviklingslande, der ikke har samme effektive sundhedssystem som Danmark.

”Det samfundssind mange taler om for tiden - det må vi bare sige, at Poul Due Jensens Fond udviser her. Deres støtte på fem millioner vil gøre en enorm forskel for rigtig mange af verdens børn,” siger Generalsekretær i UNICEF, Karen Hækkerup.

I UNICEF kan vi desværre se, at Corona nu kommer til steder som Afrika, hvor det kommer til at have enorme konsekvenser – og børnene kommer til at betale en høj pris.

"Lige nu er fokus naturligt nok på danske forhold, men vi må ikke glemme, hvilke uhyggelige konsekvenser, vi vil se globalt – og i særdeleshed i udviklingslandene, herunder det afrikanske kontinent – også med voldsom indflydelse på vores tilværelse,” siger direktør i fonden, Kim Skibsted.

UNICEF arbejder lige nu på at forhindre smitten, samt støtte sundhedssystemerne så godt som muligt. ”Og så skal vi passe på børnene, når sygdommen vil hærge et allerede sårbart kontinent. For nu kommer turen til Afrika – og der skal vi være klar til at hjælpe.” siger Karen Hækkerup.

Poul Due Jensens Fond støtter en række COVID-19 initiativer som håndvask, der er nøglen til at bremse smitten. Og fondens hjælp kommer til at gøre stor gavn – der findes lige nu tre milliarder mennesker, der ikke har adgang til håndvask – det bedste værktøj i kampen mod smittespredningen.

”Det er en skræmmende tanke, at håndvask i rent vand med sæbe, det bedste våben mod Corona - for mange slet ikke er en mulighed. Det kan få enorme konsekvenser for uskyldige børn, hvis vi ikke får bekæmpet sygdommen - håndvask et livsvigtigt redskab. Her har UNICEF en klar strategi i kampen mod Corona. At reducere den direkte smitte mellem mennesker i påvirkede lande, samt nedsætte påvirkningen af børn, unge og deres forældre. Men det kan vi kun, hvis vi får hjælp som den, Poul Due Jensens Fond giver her,” siger Karen Hækkerup.

UNICEF samarbejder med regeringer, WHO, samt lokale partnere over hele verden. UNICEF har sikret værnemidler til en værdi af mere end 208 millioner DKK og allerede distribueret for en værdi af over 8,4 millioner DKK.

UNICEF har nået omkring 86 millioner mennesker i Asien og Stillehavsregionen med kommunikation om forebyggelse af smitten - især i forhold til hygiejne og håndvask.

Pressechef Peter Lykke Lind. Tlf. 30531916, mail: pllind@unicef.dk