Positive signaler i Danske Bank-regnskab

Dagens kvartalsregnskab fra Danske Bank lander en smule i underkanten af forventningerne, men indeholder også fremgang på bundlinjen og øget strategisk fokus på medarbejderengagement. Finansforbundet holder øje med planerne om omkostningsbesparelser, men ser også grundlæggende positive signaler fra banken ift. medarbejderfokus og et grundlæggende blik for udvikling frem for afvikling.

Danske Bank har i dag fredag d. 1. november fremlagt kvartalsregnskab og en række strategiske målsætninger frem mod 2023.

'Vi er selvfølgelig ikke blinde for, at banken lægger op til at sænke omkostningerne i den strategiske plan frem mod 2023. Den slags er vi altid opmærksomme på ift. betydningen for medarbejderne, og det er en proces og en udvikling, vi kommer til at følge nøje. Når det så er sagt, er der også rigtig positive signaler i regnskabet fra banken om, at man grundlæggende vil udvikling frem for afvikling, når det kommer til bankens strategiske retning og investeringer i medarbejdere og den fremtidige forretning', siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Danske Bank har offentliggjort en forventning til årsresultatet inden for det spænd, som banken tidligere har udmeldt, og i de udmeldte strategiske ambitioner frem mod 2023 indgår bl.a. en målrettet indsats rettet mod at styrke meningsfølelsen hos medarbejderne.

'Danske Bank pointerer, at de vil investere i at skabe en bank, der er holdbar og bæredygtig, og de vil arbejde eksplicit og målrettet mod, at 90 pct. af medarbejderne skal føle mening med arbejdet. Det er et fokus på ansatte som et aktiv, der faktisk skal drive den fremadrettede forretning og vejen frem for Danske Bank i samspil med det samfund, banken er en del af. Og det signal og strategiske perspektiv kan vi kun hilse velkomment', siger Kent Petersen.