Populært madspildskoncept åbner endnu en butik

Rekordstor omsætning og tilsagn om økonomisk støtte fra både Salling Fondene og Y’s Men Region Danmark får nu Folkekirkens Nødhjælp til at åbne endnu en Wefood-butik, hvor formålet er at bekæmpe mad- og tøjspild og samtidig skabe overskud til verdens fattigste.

Foto: Lasse Emil Kristiansen/Folkekirkens Nødhjælp

Nordjyske forbrugere kan snart handle både billigt, bæredygtigt og samtidig bekæmpe sult i verdens fattigste lande.

Til juli åbner Wefood Aalborg, som er en del af Folkekirkens Nødhjælps bæredygtige supermarkedskæde med alt fra fødevarer, genbrug og tekstil. Det er organisationens syvende butik på landsplan, og ligesom de øvrige butikker har Wefood Aalborg til formål at gavne både forbrugere, klimaet og verdens fattigste.

”Vi glæder os at til at udvide med en butik i Aalborg. Det har længe været et stort ønske at få en Wefood-butik med både overskudsvarer og genbrug til Nordjylland. Vi oplever en kæmpe interesse både fra vores mange frivillige, lokalmiljøet og kommunen, som også har bæredygtighed og verdensmål på dagsordenen,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.

Stor donation fra Salling Fondene
Åbningen af den nye butik i Aalborg sker blandt andet med støtte fra Salling Fondene, der i 2019 donerede 3,41 millioner kroner til etableringen af flere Wefood-butikker. Takket være den store donation er der i dag butikker i både København, Aarhus, Vejle og snart i Aalborg. Derudover forventer Folkekirkens Nødhjælp at kunne åbne endnu en butik i nær fremtid.

”Med Wefood-butikkerne gør Folkekirkens Nødhjælp en stor forskel for at bekæmpe madspild, og vi deler deres ambition om, at mindre mad skal gå til spilde. Vi kan ikke nedbringe vores madspild uden gode samarbejdspartnere. Derfor er vi glade for, at vi kan bidrage til, at endnu en Wefood-butik nu kan slå dørene op i Aalborg, som gør en reel forskel for både miljø og klima,”siger Karin Salling fra Salling Fondene.

Opbakning fra de danske Y's Men
Udover økonomisk støtte fra Salling Fondene får Wefood Aalborg stor opbakning fra Y’s Men Region Danmark og medlemmerne i organisationens 150 klubber, som yder en stor indsats til gavn for kirkelige og sociale udviklingsprojekter. Næste år vil en del af overskuddet fra Y’s Mens loppemarkeder, genbrugscentre og andre lokale indbringende aktiviteter være med til at få den nye Wefood-butik i Aalborg godt fra start.

”Y’s Men i Danmark vælger hvert år et eller to projekter, som alle klubber i landet står sammen om at støtte. I år vejede bæredygtighed tungt i vægtskålen ved udvælgelse blandt de mange ansøgte projekter, derfor blev det Wefood-butikken i Aalborg, som er et formål, vi meget gerne støtter,” siger kommende regionsleder i Y’s Men, Jens Byskov.

Folkekirkens Nødhjælp åbnede den første Wefood-butik tilbage i 2016, og konceptet blev hurtig en stor succes. Wefood drives af frivillige og overskuddet går til Folkekirkens Nødhjælps sult- og klimaprojekter i verdens mest udsatte områder.

Overskudsvarer fra bl.a. føtex
Wefood sælger overskudsvarer, som almindelige supermarkeder og butikker ofte kasserer, men som ingenting fejler. Det kan være varer, der er overproduceret, har fejl i emballagen eller har passeret ”bedst-før-datoen”. En af de største leverandører til Wefood er Salling Group, der står bag føtex, Bilka og Netto. De har det seneste år doneret 115 tons varer, der har sikret en omsætning på 2 millioner kroner. I 2020 solgte Wefood-butikkerne samlet 360 tons varer og havde en omsætning på 8,4 millioner. Det er det bedste resultat nogensinde.

”Vores ønske med både Wefood og vores genbrugsbutikker er at skabe et mere bæredygtigt forbrug i Danmark og samtidig investere pengene i verdens fattigste lande, der er hårdt ramt af klimaforandringer. Men vi kan ikke gøre det uden de mange gode samarbejdspartnere, leverandører, frivillige kræfter og selvfølgelig kunderne. Det er fantastisk, hvad man kan opnå, når man går sammen om det gode formål, ” siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen.’

Den nye butik åbner i begyndelsen af juli på Godsbanen 10, 9000 Aalborg.

Læs mere på Wefood.dk

Meld dig som frivillig her

Folkekirkens Nødhjælp åbnede i 1972 Danmarks første genbrugsbutik, og i dag driver organisationen flere end 100 butikker rundt om i landet. I 2016, fire årtier senere, kom Wefood-konceptet til, hvor formålet er at mindske madspild ved at sælge gode og attraktive overskudsvarer til en fordelagtig pris, så de ikke ender på bunden af skraldespanden. Derudover sælger Wefood tekstil og genbrugsvarer.

-------------------------------------

For yderligere information kontakt:
Presseansvarlig Christina Pedersen
Email: chpe@dca,dk og mobil: 28744669

Foto: Melissa Ørnsted
Foto: Lasse Emil Kristiansen/Folkekirkens Nødhjælp

Folkekirkens Nødhjælp sender 3 millioner kroner til Gaza21.5.2021 18:00:13 CEST | Pressemeddelelse

Våbenhvilen torsdag aften mellem Israel og Hamas baner nu vejen for, at Folkekirkens Nødhjælp kan få hjælpen frem til de mange mennesker, der står uden tag over hovedet. ”Vi har oplevet en rørende stor opbakning til vores nødhjælpsindsats i Gaza - og våbenhvilen baner vejen for, at vi kan få hjælpen frem til dem, der har de største behov. Det gælder både den akutte hjælp til at redde liv, og den mere langsigtede indsats med at få genopbygget folks hjem og livsgrundlag,” siger Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær, Birgitte Qvist-Sørensen. Folkekirkens Nødhjælp har allokeret 1,2 millioner fra Udenrigsministeriets nødhjælpskasse og et tilsvarende beløb fra den norske Regering. Derudover har organisationen indsamlet omkring en halv million kroner blandt danskerne til nødhjælp og genopbygning i Gaza. Så der er i første omgang knap 3 millioner kroner til indsatsen, der går via organisationens palæstinensiske partnere i Gaza. ”Folk har brug for vand, mad og et sikkert sted at sove. Det er n

De humanitære og menneskelige konsekvenser i Israel-Palæstina kan blive uoverskuelige19.5.2021 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Fælles udmelding om situationen i Gaza og på Vestbredden på vegne af Folkekirkens Nødhjælp, Mellemfolkeligt Samvirke, Amnesty International Danmark, Oxfam IBIS, Red Barnet, Dignity, EuroMed Rights, International Rehabilitation Council for Torture Victims, FN-forbundet, Danner, International Media Support, KFUM og KFUK i Danmark, Globalt Fokus, Betlehems Venner, Det Danske Hus i Palæstina.