Populær Qooqa jolle har vokseværk

Nu er det sikkert og vist! To helt nydesignede JD by Askeladden Qooqa kommer til Grønland til foråret, nu endnu større og endnu bredere. Godkendt til endnu større last!
Den nye JD 770 Qooqa jolle er isforstærket i henhold til søfartsstyrelsens isklasse F. Skroget har spraydeflektor så skumsprøjt effektivt ledes bort fra båden og er godkendt til op til 2,5 tons last. (Manipuleret billede).

Der er godt nyt i vente til de fiskere, der ønsker sig jolle større end 6 meter, med godkendt lastekapacitet på 2,5 ton og ekstra isforstærket i henhold til Søfartsstyrelsens isklasse F.

Til sæsonen 2020 kommer der nemlig hele 2 lækre nyheder under varemærket JD by Askeladden.

Nyhed 1 – JD 770 Qooqa

JD 770 Qooqa er godkendt til en total last på 2,5 ton, og med en længde på lidt over 7 meter er der god plads til den ekstra fangst. Det er ingen hemmelighed at Qooqa jollerne er udviklet i samarbejde med grønlandske fangere, hvorfor netop dette bådmærke har indbygget spray deflektor i skrogkonstruktionen. Et indvendigt fribord på 85 cm sikrer i endnu højere grad sikkerheden ombord.

JD 770 Qooqa kommer hurtigt ud og hjem, i hvert fald hvis man monterer den maksimale motorkapacitet på 450 hk. Kraften kan både monteres som enkelt eller dobbeltinstallation, men må dog ikke overstige de 450 hk. Ganske som lillesøster JD 600 Qooqa, leveres JD 770 Qooqa både med og uden styrehus.

Isforstærket i henhold til Isklasse F – hvad betyder det?

Søfartsstyrelsen foreskriver at fartøjer med fartstiladelse i områder hvor is ofte forekommer, skal være isforstærket. Lovteksten for glasfiber fartøjer som Qooqa foreskriver at…

” Isområdet omfatter yderklædningen fra 500 mm over dybeste nedlastningsvandlinie til 500 mm under let vandlinie. Isområdet omfatter desuden bunden i en afstand af 30 % af Loa målt fra stævnen.

Isforstærkning omfatter følgende fælles minimumskrav, der anvendes, hvor der ikke under de enkelte skrogmaterialer stilles mere omfattende krav.

1. Yderklædningens tykkelse skal i isområdet forøges til: tis = 1,3´t+1,5 mm
    Hvor t er laminat eller pladetykkelsen i henhold til konstruktionsreglerne angivet i regel 20, 23 og 25.
  2. Kølen skal forstærkes, således at dens modstandsmoment fordobles i forhold til de i øvrigt angivne dimensioneringskrav.
  3. Spanterne skal forstærkes i isområdet, således at deres bøjningsmodstandsmoment forøges med 50 % i forhold de i øvrigt angivne dimensioneringskrav.
  4. Skrueakslen skal forstærkes, således at dens diameter forøges med 15 % i forhold til kravene i kapitel IV.

Rorstammens diameter skal forøges, idet man i formlerne i regel 19 antager, at rorkraften er 25 % større end ellers angivet. Bolte i rorkobling, plader i ror m.v. forstærkes i henhold til samme antagelse.”

Kilde: Lovteksten fra www.retsinformation.dk

Ganske som tilfældet er med JD 600 Qooqa, så er JD 770 Qooqa isforstærket i hele skrogets længde, altså ikke "kun" i det definerede isområde.

Nyhed 2 - JD 920 Qooqa SUV

Her er tale om en båd, der fungerer både til den komfortable weekendtur og som aktiv fiske- & transportbåd. I løbet af få minutter kan brugeren selv konfigurere båden til et passende design til dagens sejlads.

JD 920 Qooqa som weekendbåd

Gode muligheder for overnatning i forkahytten, der ligger i praktisk forlængelse af det velindrettede styrehus.

Agterdækket er nok det der tiltrækker den umiddelbare opmærksomhed. Det er nærmest gigantisk for denne bådtype med lidt over 5 m2 (normalen ligger på omk 4 m2)! Ingen tvivl om at den 150 liters store integrerede køleboks er praktisk.

Indretningen er modulbaseret, og der er alle muligheder for at vælge til og fra i det store tilbehørsprogram. Modulerne som f.eks. borde på agterdækket kan fjernes let og enkelt, hvorved båden omdannes til en stor fiske- og transportbåd.

JD 920 Qooqa som fiske- & transportbåd

Det store agterdæk er som skabt til seriøst fiskeri. Alt i båden er forberedt til montering af fisketank, spuleudstyr, indhaling af garn og liner så båden bliver omdannet til et veritabelt arbejdsfartøj. 150l køleboks er standardudstyr, og der kan bestilles ekstra 200 og 500 l køleboks med cirkulationspunpe. Agter er udstyret med vandtæt dør, så risikoen for hæksø ved bakning mindskes.

JD 920 Qooqa SUV leveres med 35% ekstra glasfiberlag på skroget som isforstærkning.

Nyhederne fra JD by Askeladden kan allerede nu forudbestilles hos din forhandler,  jo tidligere der bestilles jo tidligere kommer din model til sæson 2020.

Qooqa jollen er blevet en af de mest populære fangstjoller i Grønland siden introduktionen i 2017
2020 nyheden fra JD by Askeladden er ganske som lillesøster JD 600 Qooqa isforstærket i henhold til søfartsstyrelsens isklasse F
JD 770 Qooqa måler knap 7 meter og er godkendt til 2,5 tons last
Nyheden JD 770 Qooqa leveres både med og uden hardtop.
Ingen tvivl om at man sidder godt beskyttet i nyheden JD 770 Qooqa med hardtop, når den 2,5 tons tunge last skal sejles hjem.
JD 770 Qooqa er udstyret med spraydeflektor, så vandet ledes effektivt væk fra skroget under sejlads
Den nye JD 770 Qooqa leveres både med og uden den robuste hardtop, der giver et fantastisk ly for vejret.
JD 920 Qooqa giver mulighed for at tilvælge flere forskellige indretninger, og kan derved bruges både til fornøjelsessejlads og fiskeri
Vælger man indretninger med borde i JD 920 Qooqa SUV, kan det pakkes let og elegant væk i et snuptag, hvorefter båden giver god plads til fiskeri ombord.