Populær madspildsbutik åbner i Tingbjerg

Som del af den nye byplanlægning i Tingbjerg kan Folkekirkens Nødhjælp snart slå dørene op til den fjerde Wefood-butik i København. Denne gang på 'Ruten 6D, 2700 Brønshøj'.

Foto: Mikkel Østergaard/Folkekirkens Nødhjælp

Københavnerne kan se frem til endnu en Wefood-butik, hvor målet er at bekæmpe madspild og samtidig hjælpe verdens fattigste.

Den 27. august åbner Wefood Tingbjerg på Ruten 6D, 2700 Brønshøj

Wefood sælger varer, som almindelige supermarkeder ofte kasserer. Varer, der f.eks. har overskredet bedst-før-datoen, har fejl i emballagen eller er ude af sæson. Men varer, som ingenting fejler. Butikkerne drives af frivillige og alt overskud går til Folkekirkens Nødhjælps arbejde i verdens fattigste lande.

”Vi glæder os meget til at åbne Wefood Tingbjerg, så vi står endnu stærkere i kampen mod madspild. Madspild er et stort problem, som rigtig mange gerne vil gøre noget ved. Det er både dyrt, og det er dårligt for klimaet, og samtidig er det med til at skabe stor ulighed i verden. Flere end 800 millioner mennesker sulter verden over, mens vi hver dag smider tonsvis af brugbar mad ud, ” siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen.

Passer perfekt til Tingbjerg

En af dem, der især ser frem til, at Wefood Tingbjerg slår dørene op, er Gert Korvig, der er leder af den boligsociale indsats i området.

”Wefood er et fantastisk koncept, der passer perfekt til Tingbjerg. Bydelen har en lang tradition for frivillighed, og mange beboere er involveret i sociale aktiviteter, hvis formål det er at give noget videre til andre. Wefood vil medvirke til, at Tingbjerg bliver en åben og grøn boligby, ” siger Gert Korvig.

Wefood Tingbjerg bliver den fjerde butik i København. Derudover driver Folkekirkens Nødhjælp en stor Wefood-butik i Aarhus, og organisationen er i fuld gang med planlægningen af flere butikker vest for Storebælt. Udvidelsen skyldes især den store opbakning fra de mange faste samarbejdspartnere og leverandører.

Flere butikker på vej

”Vi modtog sidste år 3,41 millioner kroner fra Salling Fondene, og takket være den flotte donation, kan vi både åbne i Tingbjerg og samtidig udvide med flere butikker rundt om i Danmark. Det er fantastisk at se, hvor mange der bakker op om Wefood, ” siger generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen.

I Salling Fondene glæder man sig over, at Wefood kan åbne flere steder i landet og dermed kan komme flere danskere til gode.

”Madspild er en udfordring og stor belastning for klimaet. Det er derfor vigtigt for Salling Fondene at bidrage til løsninger, der kan mindske madspild og sikre et mere ansvarligt forbrug af vores fælles ressourcer, ” siger Karin Salling, næstformand i købmand Herman Sallings Fond.

Wefood - mindre madspild, mere overskud til verdens fattigste:
Folkekirkens Nødhjælp åbnede den første Wefood-butik i 2016 – på Amagerbrogade i København.
I dag driver organisationen fire butikker. Wefood Tingbjerg bliver den femte i rækken, og senere på året åbner endnu en butik i Jylland.
Blandt de største leverandører til Wefood kan nævnes Salling Group (føtex, Netto og Bilka), Nemlig.com og Mikkeller.
Sidste år blev der solgt 250 tons varer i Wefood-butikkerne. Størstedelen af de varer var ellers blevet smidt ud.

Foto: Mikkel Østergaard/Folkekirkens Nødhjælp
Foto: Martin Schubert/Folkekirkens Nødhjælp

Efter nedlukning: Nordisk Film Biografer donerer overskudsslik til madspildsbutikker22.6.2020 09:14:10 CESTPressemeddelelse

Nordisk Film Biografer har været lukket på grund af corona-pandemien, og i mellemtiden har en del slik i biografernes kiosker overskredet sidste salgsdato. For at begrænse ”slikspild” har Nordisk Film Biografer doneret alt overskudsslik til Wefood-butikkerne, der er drevet af Folkekirkens Nødhjælp – heriblandt 200 kilo bland-selv-slik og 8 paller med sodavand og chokoladebarer.

Ny rapport: Klimaforandringer er med til at skubbe flygtningetal i vejret19.6.2020 09:24:56 CESTPressemeddelelse

Nye tal fra FN’s flygtningeorganisation viser, at næsten 80 millioner mennesker er på flugt. Det svarer til 1 procent af verdens befolkning, og tallet er næsten fordoblet på et årti. I dag udgiver Folkekirkens Nødhjælp sin egen rapport, der peger på, klimaforandringerne er en vigtig årsag til de konflikter, der får flygtningetallene til at stige så voldsomt. Folkekirkens Nødhjælp har interviewet mere end 1000 mennesker, der både er ramt af væbnet konflikt og klimaforandringer i de afrikanske lande Mali og Somalia. Rapporten konkluderer, at klimaforandringer er med til at øge konfliktniveaet i skrøbelige lande, og at klimatilpasning kan være fredsskabende. Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen siger: ”Vi hjælper allerede verdens fattigste med tørkeresistente afgrøder, vandingssystemer og akutnødhjælp, når katastrofen rammer. De 1000 interviews med lokale somaliere og maliere bekræfter os i vigtigheden af at skrue op for indsatsen. Og det klare indtryk fra samtal

Folkekirkens Nødhjælp ansætter ny medie- og kampagnechef2.6.2020 15:45:40 CESTPressemeddelelse

50-årige Jeanette Ringkøbing Rothenborg bliver fra 1. august en del af Folkekirkens Nødhjælp som ny medie- og kampagnechef. Hun kommer med solid erfaring, senest fra Red Barnet, hvor hun tidligere har været kommunikationschef, sektionsleder og pressechef. Jeanette Ringkøbing Rothenborg har også arbejdet som selvstændig rådgiver, som kommunikationschef i Center for Familieudvikling og som mangeårig journalist på Dagbladet Politiken. Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær, Birgitte Qvist-Sørensen, glæder sig over den nye ansættelse: ”Jeg er utrolig glad for, at Folkekirkens Nødhjælp kan tiltrække en kapacitet som Jeanette Ringkøbing Rothenborg. Hun besidder lige præcis det gode mix af erfaringer og gåpåmod, som vi har været på udkig efter til at videreudvikle vores medie- og kampagnearbejde,” siger Birgitte Qvist-Sørensen. COVID19 har for første gang i mere end et årti fået fødevaremanglen blandt verdens fattigste til at stige, og ifølge Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær skærper det