Politikerne skal ikke udpege bestemte grupper

Mette Frederiksen har i dag foreslået, at SOSU’er skal have mere i løn under flere dele af uddannelsen. I den forbindelse udtaler Dansk Metals formand Claus Jensen:

”Det er dybt problematisk, at politikerne blander sig i, at der er bestemte grupper, som skal have mere. Jeg opfatter det, som Mette Frederiksen har sagt, som en invitation til en trepartsforhandling. I stedet for at fokusere på enkelte grupper, der skal op i løn, så kunne man jo diskutere, om det ikke er alle unge, der tager en erhvervsuddannelse, som på grundforløbet skal have løn,” siger Dansk Metals formand Claus Jensen.

Han savner desuden svar på, hvor pengene skal komme fra, og hvad konsekvensen vil være for de andre unge, der tager en erhvervsuddannelse.

Dansk Metal har fået lavet flere analyser, som sort på hvidt dokumenterer, at Danmark inden for få år får brug for flere hundrede tusinde faglærte, hvis vi skal kunne nå de målsætninger, Folketinget er vedtaget inden for den grønne omstilling.

”Det er fantastisk, at Danmark er blevet et foregangsland inden for den grønne omstilling. Men sandheden er desværre, at vi ikke kan gennemføre alle de store grønne planer, hvis vi ikke får uddannet flere faglærte. Det er f.eks. smede og industriteknikere, der skal lave vindmøllerne. Hvis man politisk udpeger bestemte grupper, der skal have mere i løn blandt erhvervsuddannelserne, så kommer der jo færre af de andre. Så det handler om, at flere unge skal tage en erhvervsuddannelse i stedet for gymnasiet,” siger Claus Jensen.

Ny analyse: Danmark er ved at miste position som førende robotland18.11.2022 07:00:00 CET | Pressemeddelelse

På bare to år er Danmark faldet fra en 6. plads til en 12. plads, når det kommer til at være det land med flest industrirobotter per medarbejder i industrien. Det viser en ny analyse fra Dansk Metal. Det er et stort problem, for robotter er fremtiden for de danske produktionsvirksomheder, fordi de både kan frigøre medarbejdere fra slidsomt og ensformigt arbejde, ligesom de kan være en del af løsningen på den store mangel på arbejdskraft.