Sort/Hvid

POLITIKERE LUKKER NYBYGGET TEATER TIL 19 MIO KRONER

Del

Københavns Kommune beskærer Sort/Hvid med 1,2 millioner kroner. Det betyder en lukning af det helt nybyggede teater i Kødbyen, som kommunen satsede stort på for kun tre år siden.

Foto af Jon Bjarni
Foto af Jon Bjarni

Tirsdag aften den 16. juni besluttede politikerne i Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune, hvordan den økonomiske støtte skal fordeles mellem de såkaldte små storbyteatre, som Sort/Hvid er en del af. Politikerne besluttede at skære 1,2 millioner fra Sort/Hvids tilskud. Det resulterer i en lukning af det kun tre år gamle teater i Kødbyen. En lukning af en investering på 19 millioner kroner. En lukning af et af Københavns mest succesfulde teatre.

“Vi bliver sat i en absurd situation, der reelt tvinger os til at flytte fra vores helt nybyggede teater i Kødbyen. Et teater, som har været åbent i tre år. Et teater, som Socialdemokratiet gik forrest for at få etableret. Dengang skulle vi være hele Københavns nye scenekunsthus, der var et vigtigt element for at sikre kulturel udvikling i Kødbyen. Nu fratager selvsamme socialdemokrati os eksistensgrundlaget, efter kun tre år på matriklen dropper de et anlægs-projekt, der kostede 19 millioner kroner,” siger Christian Lollike, kunstnerisk direktør på Sort/Hvid.

Kommunens egne regler bliver brudt
Københavns Kommunes politikere besluttede i tirsdags at fordele støtte efter et lighedsprincip. Man giver Teater Grob, Teater V, Husets Teater og Sort/Hvid hver 5 millioner kroner. Det synes umiddelbart fair, men lighedsprincippet overser, at der er markant forskel på de fire teatres omkostninger, og i særdeleshed på den husleje og de driftsudgifter, som vi betaler til den selvsamme kommune.

Sort/Hvid betaler husleje til Københavns Kommune, og den husleje er 2-3 gange højere end de andre teatre i ordningen, der omfattes af lighedsprincippet. Det betyder, at Sort/Hvid med det nye støttebeløb ikke længere kan overholde kommunens egne regler om, hvor stor en andel af tilskuddet, der må bruges på husleje, nemlig 15 %. Dermed kan teatret ikke blive i Kødbyen.

Kortsigtet kulturpolitik
Kultur- og Fritidsudvalget prioriterer med denne bevilling nye investeringer i byrumsteater og teater med lokalforankring. Blandt andet Sydhavn Teater og Batida i Nordvest får et forhøjet tilskud.

“De prioriterer nye huse, nye områder, nye bydele, der skal løftes. Præcis som man gjorde i Kødbyen for få år siden. Problemet er, at det er kortsigtede investeringer. De misbruger borgernes penge og har ikke en langvarig kulturpolitik. Hvad får københavnerne ud af, at der etableres nye teaterhuse, hvis støtten til disse investeringer trækkes tilbage ved næste bevillingsrunde?,” spørger Christian Lollike.

Beslutningsreferatet fra mødet i Kultur- og Fritidsudvalget tirsdag aften kan læses her: https://www.kk.dk/indhold/kultur-og-fritidsudvalgets-modemateriale/16062020/edoc-agenda/57aff16e-ce30-4fe8-8adf-77bc773531e3

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Foto af Jon Bjarni
Foto af Jon Bjarni
Download
Foto af Jon Bjarni
Foto af Jon Bjarni
Download

Links

Information om Sort/Hvid

Sort/Hvid
Sort/Hvid



Sort/Hvid med dramatiker og instruktør Christian Lollike i spidsen er kendt i både ind- og udland for sin kompromisløse kunstneriske insisteren på at konfrontere aktuelle problemstillinger i den offentlige debat og forsøge at udvide den offentlige bevidsthed gennem scenekunsten.

Teatret står blandt andet bag meget omtalte forestillinger som Manifest 2083, der er baseret direkte på Anders Behring Breiviks manifest i forbindelse med massakren på Utøya den 22. juli 2011, I føling – en krigsballet, hvor 30 dansere fra Det Kongelige Teaters balletkompagni Corpus dansede med tre krigsveteraner, zombieforestillingen Living Dead, Black Madonna af og med Madame Nielsen og Don Juan under CPH Opera Festival i august 2019, hvor livet efter forføreren over alle forførere blev fejret i en blanding af en begravelse og en natklub.

Sort/Hvid havde oprindeligt til huse i historiske bygninger i indre København, det tidligere CaféTeatret. Da CaféTeatret brændte i 2014 blev Sort/Hvid inviteret af Københavns Kommune til at flytte ind i en nedlagt slagtehal i Kødbyen. Slagtehallen blev med overvældende støtte fra Københavns Kommune, flere fonde og en crowdfundingkampagne ombygget til et moderne scenekunsthus. Her har Sort/Hvid siden 2017 haft til huse i et scenerum, hvor alle vægge er fleksible, og rummene kan omdannes til hver enkelt kunstneriske oplevelse.

Følg pressemeddelelser fra Sort/Hvid

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sort/Hvid

Forskere og kunstnere går sammen om at skabe et nyt samfund27.8.2020 08:26:57 CESTPressemeddelelse

Covid-19-pandemien og dens positive påvirkning på klimaudfordringerne afslører, at en ny samfundsforståelse er nødvendig. Kunstnerkollektivet The Other Eye of The Tiger bestående af blandt andre den kendte skuespiller Morten Hee Andersen, den prisbelønnede scenograf Ida Grarup og den svenske instruktør Henrik Grimbäck har samlet en gruppe forskere i et teaterprojekt, der skal give konkrete bud på, hvordan vi kan gentænke samfundet.

Kunstner sad til middag med det kinesiske kommunistparti - nu skaber hun en teaterforestilling om det11.2.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

Kina er centrum vor tids største verdenspolitiske forhandlinger og tager stor plads i mediebilledet, men vores viden om Kina er mangelfuld og unuanceret, mener instruktør og dramatiker Sigrid Johannesen. I efteråret 2019 rejste Johannesen til Kina for at forstå det moderne Kina. Snart sad hun til middag med kommunistpartiet. Hendes rejse bliver nu til teaterforestillingen MADE IN CHINA på Sort/Hvid og Aarhus Teater.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum