Poesi og gruppementalitet

Næstved Bibliotek og Rønnebæksholm inviterer til en samtale om poesi og gruppementalitet. Det foregår tirsdag den 21. februar kl. 19.00-21.00 midt i Stine Marie Jakobsens udstilling Group-Think på Rønnebæksholm.
Udstillingen Group-Think af Stine Marie Jacobsen kan opleves på Rønnebæksholm fra den 9. februar. Foto: Stine Marie Jacobsen

Denne tirsdag aften skal vi dykke ned i begrebet gruppementalitet gennem poesien, mens vi sidder midt i Stine Marie Jakobsens udstilling Group-Think, der åbner den 9. februar på Rønnebæksholm.

Udstillingen Group-Think er Jacobsens forsøg på at skabe et såkaldt kunstnerisk motionscenter, hvor man kan træne sin kollektive intelligens, fredelig aktivisme, solidaritet og fællesskabspleje. Derfor skal vi selvfølgelig forsøge at træne de samme ting, men gennem digte og samtale i stedet for kropslig udfoldelse.

Stine Marie Jacobsen er en konceptuel kunstner, der anvender en bred vifte af strategier som samarbejde, forskning, undervisning, feltarbejde, workshops, skrivning, tegning, installation og film.

Guidet fælleslæsning
Med udgangspunkt i metoden guidet fælleslæsning vil vi sammen læse og samtale om 3 digte, og efter oplæsning af hvert digt vil vi snakke om, hvordan digtene rammer os, og hvordan vi forbinder dem med temaet. Vi vil lade os guide af poesiens evne til at åbne for forståelsen af vores egne og andres oplevelser af det læste. Kan vi spejle os i det, vi læser? Hvad overrasker os? Hvordan adskiller vores oplevelser sig fra hinanden?

Samtalen indledes og guides af kulturformidler Sigurd Dam, men målet er at skabe en flydende samtale hvor deltagerne selv bringer egne erfaringer op. Der er ingen forberedelse, og man behøver ikke at have nogen særlig viden om hverken digte, kunst eller gruppementalitet. Det vigtigste er, at man har lyst til at læse nogle interessante tekster og måske byde ind med egne tanker, lytte til hinanden og sammen overveje det, vi læser.

Arrangementet finder sted tirsdag den 21. februar kl. 19.00-21.00 på Rønnebæksholm. Tilmeld dig gratis på www.naesbib.dk