Plastposen er dårlig for miljøet

Du husker måske Miljøstyrelsens bæreposeundersøgelse fra 2018, der tog overskrifter med udsagnet om at ”plastbæreposen er bedst for miljøet”. Miljøstyrelsens konklusion var baseret på en LCA, hvor styrelsen havde sammenlignet en række forskellige poser. Rapporten konkluderede, at man skulle bruge en papirspose 40 gange, en stofpose i konventionel bomuld 7100 gange, og en stofpose i økologisk bomuld 20.000 gange, før de var bedre alternativer for miljøet end plastikposen.

Undersøgelsen skabte på det tidspunkt heftig debat i medierne, blandt andet på grund af undersøgelsens datagrundlag og de antagelser, som styrelsen havde lagt til grund. Yderligere problematisk blev det, da det kun var en mindre del af undersøgelsens konklusioner, der blev fremhævet af styrelsen selv og efterfølgende i medierne. På den måde blev en kompleks problemstilling reduceret til en enkelt overskrift, som var baseret på et tvivlsomt analyseapparat.

Dagens nye rapport, der er udarbejdet af det engelske konsulenthus Eunomia, der bla. udfører LCA'er for EU-kommissionen, piller Miljøstyrelsens analyse fra hinanden og påpeger en række fejlkilder. Samtidig stilles der skarpt på analysemetoden i LCA'er, der er det analytiske værktøj vi oftest sætter vores lid til i miljøberegninger, og som danner grundlag for politiske beslutninger mod mere bæredygtighed.

I den grønne omstilling har vi i mange år ladet os guide af analysemetoden i LCA'er og intentionen har naturligvis været, at analyserne skal sikre et oplyst beslutningsgrundlag for politikere og industriaktører. Men analysemetoden kommer i stigende grad til kort i forhold til at levere de miljømæssige korrekte konklusioner. Ifølge den engelske rapport risikerer de derimod at favorisere en lineær økonomisk tænkning og dermed fastholde status quo snarere end at anvise skridt hen mod et mere harmonisk forhold til klodens ressourcer.

Med rapporten ønsker Eunomia at sætte fokus på, at i overgangen fra den lineære økonomi til den cirkulære økonomi, er vigtigere end nogensinde, at vi bruger LCA værktøjet med omhu. Heri at vi erkender at konklusioner og uddrag fra livscyklusanalyser ikke er ubestridelige og objektive sandheder. En LCA er kun et værktøj og som med alle andre værktøjer kan det bruges godt eller skidt - og kommunikationen af dens konklusioner bør aldrig reduceres til simple overskrifter.

LCA'er som metode, handler om at stille de rigtige spørgsmål. Hvad nu, hvis spørgsmålet ikke er hvilket materiale, der er "bedre" end et andet materiale, eller hvorvidt engangsbrug er bedre end genbrug – men nærmere hvordan kan vi kan designe genbrugssystemer, der har den mindste miljøpåvirkning. Et centralt aspekt af dette er design, dvs. ikke at se på statiske systemer, men at forstå de designparametre, vi kan ændre for at optimere produktets eller systemets miljømæssige ydeevne.

Mere plastikemballage er ikke løsningen på madspild29.9.2020 14:19:55 CESTPressemeddelelse

I anledning af FN’s Internationale Madspildsdag i dag, har en række organisationer og virksomheder forpligtet sig til at halvere madspild frem mod 2030. Det er positivt, at branchen tager ansvaret på sig, - og forhåbentlig når de i mål længe før 2030. Ingen kan være imod madspild men det vigtigt, at ambitionen om at reducere madspild ikke bliver på bekostning af øget emballageaffald. Ikke kun fordi øget emballage er et problem i sig selv, men primært fordi emballage ikke løser problemet med madspild. Over de seneste mange år er kurven for madspild gået stødt opad. Det samme er kurven for plastikemballage- og affald. Der er derfor intet der tyder på, at yderligere emballage vil løse problemet. Skal vi i mål med at reducere madspild, er vi nødsaget til at tage fat om rodproblemerne vores produktion og distribution af fødevarer frem for at symptombehandle ved øget emballagering.

Animationsfilm skal sætte fokus på en ny fortælling om plastikkrisen22.9.2020 10:16:21 CESTPressemeddelelse

Hvem har ansvaret for plastikforureningen, hvorfor bliver den ved med at stige, og hvad skal der til for at stoppe den? Seks nye animationsfilm lavet af studerende fra Animationsskolen i Viborg, i samarbejde med Plastic Change, skal være med at bære en ny fortælling om plastikkrisen ud i verden. Første animationsfilm udgives i dag i kølvandet på World Cleanup Day i lørdags, hvor hele verden var mobiliseret til verdens største oprydning og tog det ansvar på sig, som man nu engang kan som borger. I denne første film møder vi den flittige miljøforkæmper Little Jimmy, der netop er ude og samle affald i naturen - men som må indse, at han er oppe imod en endeløs strøm af øget plastik produktion, der fosser ud i hav og miljø.

Mission:Mikroplastik - Ny kampagne skal informere om det usynlige plastikproblem16.9.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Mikroplastik vil indenfor en generation udgøre en global trussel mod vores miljø, medmindre vi handler nu og stopper spildet. Plastic Change og Rådet for Grøn Omstilling sætter fokus på problemet mikroplastik med kampagnen Mission:Mikroplastik, og inviterer borgere i Danmark med på fælles mission, hvor vi sammen kan sætte en stopper for spild af mikroplastik ved at stille krav og kræve handling fra politikerne og industri

Verdens største affaldsindsamling og Danmarks første ‘Producent Tjek’14.9.2020 13:55:02 CESTPressemeddelelse

Lørdag den 19. september rydder hele verden op sammen til World Cleanup Day og Danmark er med igen i år med større tilslutning end nogensinde før. Samtidig laver Plastic Change for første gange en Brand Audit - eller Producent Tjek - i Danmark og sætter navn på de producenter, hvis produkter ligger i naturen. Vi inviterer alle til komme ud og samle affald på lørdag enten ved at deltage i en af de 225 allerede planlagte oprydninger rundt om i det danske land eller at man blot går en tur med en pose og samler affald op i sit lokalområde.