Plastikforurening fra plastikindustrien er fundet over hele verden

Den årlige jagt på plastik-pellets er forbi, og med mere end 200 pellets-oprydninger verden over konkluderer rapporten, at 9 ud af 10 observerede strandstrækninger var forurenet med plastik-pellets, der er industriens råstof til at lave plastikprodukter.

Fra den 10-23 marts 2020 blev Den Store Pellet-Jagt afholdt (The Great Nurdle Hunt), hvor borgere fra 28 lande tværs over 7 kontinenter var ude og lede efter pellets i naturen. 225 oprydninger fandt sted, og den nyudgivne rapport viser, at man fandt pellets i 87% af oprydningerne. Andre tal viser, at der spildes op mod 230 millioner tons plastik-pellets i naturen hvert år på globalt plan, hvilket gør pellets til den andenstørste direkte kilde til mikroplastik i naturen.

Pellets er små kugler eller cylinderformet plastik, også kaldet ‘nurdles’ eller ‘beads’, som bruges til at fremstille praktisk talt alle former for plastikprodukter. De små kugler ender i naturen inden de overhovedet er blevet forarbejdet til et plastikprodukt. Det sker bl.a. under transport og omlastning, ved tab på havet, og ved på- og aflæsning ved virksomheder. Pellets kan også slippe ud i miljøet, hvis der ikke er styr på opbevaringen af materialet, og der f.eks. går hul på sække eller beholdere. De små pellets bliver ført med vind eller regnvand ud fra virksomheden og ud i miljøet, eller bliver skyllet ud i kloakudløb, som ikke er sikret mod udslip.

Spild af pellets fra industrien, der ender i naturen er også et problem i Danmark. I 2018 gennemførte Plastic Change en række tilfældige stikprøver i nærheden af danske virksomheder, der laver plastikprodukter, hvor vi ved seks ud af syv steder på det omkringliggende areal, i græs og søer fandt plastik-pellets. Ligesom vi hele tiden ser plastik-pellets på vesterhavskysten, der skyller i land fra havet.

Alle kan være med

Selvom årets officielle jagt på pellets er forbi, kan almindelige borgere hele året rundt gå på pellet-jagt på de danske strande og registrere deres fund hos Plastic Changes internationale samarbejdspartner, FIDRA. Dermed kan du hjælpe med til at sætte fokus på problemet, og bidrage til det globale billede af pelletspild fra industrien. Du kan indsende dine data på: https://nurdlehunt.org.uk/

I Plastic Change arbejder vi på politisk regulering af området og anbefaler, at plastikindustrien vedtager en forsyningskæde-tilgang for at håndtere pellet-tab, der retter sig imod adfærd hos alle der fremstiller, håndterer eller transporterer pellets, så vi kan reducere den direkte udledning af plastik-pellets til natur og havmiljø.

Ny undersøgelse afslører: De største plastikforurenende mærker i Danmark er Stimorol, Prince og Kinder2.12.2020 09:33:11 CETPressemeddelelse

Mere plastikemballage er ikke løsningen på madspild29.9.2020 14:19:55 CESTPressemeddelelse

I anledning af FN’s Internationale Madspildsdag i dag, har en række organisationer og virksomheder forpligtet sig til at halvere madspild frem mod 2030. Det er positivt, at branchen tager ansvaret på sig, - og forhåbentlig når de i mål længe før 2030. Ingen kan være imod madspild men det vigtigt, at ambitionen om at reducere madspild ikke bliver på bekostning af øget emballageaffald. Ikke kun fordi øget emballage er et problem i sig selv, men primært fordi emballage ikke løser problemet med madspild. Over de seneste mange år er kurven for madspild gået stødt opad. Det samme er kurven for plastikemballage- og affald. Der er derfor intet der tyder på, at yderligere emballage vil løse problemet. Skal vi i mål med at reducere madspild, er vi nødsaget til at tage fat om rodproblemerne vores produktion og distribution af fødevarer frem for at symptombehandle ved øget emballagering.