Plastikforurening fra plastikindustrien er fundet over hele verden

Den årlige jagt på plastik-pellets er forbi, og med mere end 200 pellets-oprydninger verden over konkluderer rapporten, at 9 ud af 10 observerede strandstrækninger var forurenet med plastik-pellets, der er industriens råstof til at lave plastikprodukter.

Fra den 10-23 marts 2020 blev Den Store Pellet-Jagt afholdt (The Great Nurdle Hunt), hvor borgere fra 28 lande tværs over 7 kontinenter var ude og lede efter pellets i naturen. 225 oprydninger fandt sted, og den nyudgivne rapport viser, at man fandt pellets i 87% af oprydningerne. Andre tal viser, at der spildes op mod 230 millioner tons plastik-pellets i naturen hvert år på globalt plan, hvilket gør pellets til den andenstørste direkte kilde til mikroplastik i naturen.

Pellets er små kugler eller cylinderformet plastik, også kaldet ‘nurdles’ eller ‘beads’, som bruges til at fremstille praktisk talt alle former for plastikprodukter. De små kugler ender i naturen inden de overhovedet er blevet forarbejdet til et plastikprodukt. Det sker bl.a. under transport og omlastning, ved tab på havet, og ved på- og aflæsning ved virksomheder. Pellets kan også slippe ud i miljøet, hvis der ikke er styr på opbevaringen af materialet, og der f.eks. går hul på sække eller beholdere. De små pellets bliver ført med vind eller regnvand ud fra virksomheden og ud i miljøet, eller bliver skyllet ud i kloakudløb, som ikke er sikret mod udslip.

Spild af pellets fra industrien, der ender i naturen er også et problem i Danmark. I 2018 gennemførte Plastic Change en række tilfældige stikprøver i nærheden af danske virksomheder, der laver plastikprodukter, hvor vi ved seks ud af syv steder på det omkringliggende areal, i græs og søer fandt plastik-pellets. Ligesom vi hele tiden ser plastik-pellets på vesterhavskysten, der skyller i land fra havet.

Alle kan være med

Selvom årets officielle jagt på pellets er forbi, kan almindelige borgere hele året rundt gå på pellet-jagt på de danske strande og registrere deres fund hos Plastic Changes internationale samarbejdspartner, FIDRA. Dermed kan du hjælpe med til at sætte fokus på problemet, og bidrage til det globale billede af pelletspild fra industrien. Du kan indsende dine data på: https://nurdlehunt.org.uk/

I Plastic Change arbejder vi på politisk regulering af området og anbefaler, at plastikindustrien vedtager en forsyningskæde-tilgang for at håndtere pellet-tab, der retter sig imod adfærd hos alle der fremstiller, håndterer eller transporterer pellets, så vi kan reducere den direkte udledning af plastik-pellets til natur og havmiljø.

Animationsfilm skal sætte fokus på en ny fortælling om plastikkrisen22.9.2020 10:16:21 CESTPressemeddelelse

Hvem har ansvaret for plastikforureningen, hvorfor bliver den ved med at stige, og hvad skal der til for at stoppe den? Seks nye animationsfilm lavet af studerende fra Animationsskolen i Viborg, i samarbejde med Plastic Change, skal være med at bære en ny fortælling om plastikkrisen ud i verden. Første animationsfilm udgives i dag i kølvandet på World Cleanup Day i lørdags, hvor hele verden var mobiliseret til verdens største oprydning og tog det ansvar på sig, som man nu engang kan som borger. I denne første film møder vi den flittige miljøforkæmper Little Jimmy, der netop er ude og samle affald i naturen - men som må indse, at han er oppe imod en endeløs strøm af øget plastik produktion, der fosser ud i hav og miljø.

Mission:Mikroplastik - Ny kampagne skal informere om det usynlige plastikproblem16.9.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Mikroplastik vil indenfor en generation udgøre en global trussel mod vores miljø, medmindre vi handler nu og stopper spildet. Plastic Change og Rådet for Grøn Omstilling sætter fokus på problemet mikroplastik med kampagnen Mission:Mikroplastik, og inviterer borgere i Danmark med på fælles mission, hvor vi sammen kan sætte en stopper for spild af mikroplastik ved at stille krav og kræve handling fra politikerne og industri

Verdens største affaldsindsamling og Danmarks første ‘Producent Tjek’14.9.2020 13:55:02 CESTPressemeddelelse

Lørdag den 19. september rydder hele verden op sammen til World Cleanup Day og Danmark er med igen i år med større tilslutning end nogensinde før. Samtidig laver Plastic Change for første gange en Brand Audit - eller Producent Tjek - i Danmark og sætter navn på de producenter, hvis produkter ligger i naturen. Vi inviterer alle til komme ud og samle affald på lørdag enten ved at deltage i en af de 225 allerede planlagte oprydninger rundt om i det danske land eller at man blot går en tur med en pose og samler affald op i sit lokalområde.

Tuborgs genbrugskrus hjælper Folkemødet på vej mod bæredygtighed11.6.2020 14:23:21 CESTPressemeddelelse

”Folkemødet sejler i engangsplastik” – sådan lød overskriften, da Plastic Change i 2019 påpegede kontrasten mellem Folkemødets erklærede mål om bæredygtighed og den massive mængde af engangsplastik og engangsservice, som blev til affald i løbet af Folkemødet. Det er derfor positivt, at Folkemødet har taget kritikken til sig, og i dag lancerer et treårigt samarbejde med Tuborg, hvor Tuborgs genbrugelige krus skal erstatte 120.000 engangskrus på Folkemødet.