Plastic Change bakker op om nye anbefalinger for affaldssortering fra Miljøstyrelsen

Det skal nu være slut med at smide metal-, glas og plastikaffald i samme spand da den bekvemme sorteringsform ikke giver god kvalitet i genanvendelsen af plastikaffald.

Miljøstyrelsen anbefaler, at 22 kommuner bør udfase kombineret indsamling af metal, glas og plastikaffald på baggrund af et fagligt notat udarbejdet af Ramböll. Ramböll konkluderer, at plastik indsamlet særskilt fra glas og metal gennemsnitligt er lidt mere anvendeligt end plastik fra en kombineret indsamling af de tre materialer.

Anne Aittomaki, strategisk direktør i den danske miljøorganisation, Plastic Change, er meget positiv over for miljøstyrelsens anbefalinger om, at sammenblandingen af affaldstyperne skal ophøre:

”Separat sortering af metal, glas og plastik hjemme hos borgerne er helt afgørende for at opnå en bedre kvalitet i genanvendelsen, og det her er et skridt i den rigtige retning”, udtaler hun, og fortsætter:

”I Plastic Change oplever vi en stor vilje og interesse for sortering ude i hjemme. Borgerne vil gerne sortere - og derfor skal vi heller ikke stoppe her. Vi skal have ensartede sorteringskriterier på tværs af alle kommuner, så vi får rene fraktioner, som kan spille ind i genanvendelsen. Det skal være let og intuitivt for borgerne at sortere. Derfor anbefaler vi i Plastic Change, at alle fødevareemballager i plastik sorteres særskilt fra andre plastikemballager ude hos borgerne. Det vil i højere grad sikre, at brugte fødevareemballager igen kan blive til nye fødevareemballager.

Rambölls faglige vurdering, der ligger til grund for Miljøstyrelsens anbefalinger, bygger især på tre undersøgelser udarbejdet i perioden januar 2018 – april 2020.

Legetøj af sort genanvendt plastik kan udgøre en alvorlig trussel mod børns sundhed7.5.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

En ny banebrydende undersøgelse, der blev offentliggjort i denne uge, har analyseret virkningen af giftige kemikalier i børns plastiklegetøj på menneskeceller. Undersøgelsen viser, at legetøj, der er fremstillet af visse typer genanvendt plastik er giftigt for mennesker, og kan bidrage væsentligt til det daglige niveau af dioxin-indtag for børn, der sutter på eller tager deres legetøj i munden. Niveauerne af giftige kemikalier, som blev fundet i alle de undersøgte prøver, var sammenlignelige med de niveauer, der findes i farligt affald, som f.eks. asken fra affaldsforbrændingsanlæg.

Kom med den 22 april til verdenspremiere på The Story of Plastic - Filmen om plastikforurening som den globale plastindustri ikke ønsker du skal se21.4.2020 10:32:38 CESTPressemeddelelse

Den nye dokumentarfilm, The Story of Plastic, er et wake up call til verden om den kolossale plastikforurening, som vi kan se frem til. Filmen har verdenspremiere på Earth Day den 22 april i 134 lande og i Plastic Change inviterer vi til online premiere. Vi giver billetten - så giver du måske popcornene – men skynd dig, der er begrænset antal pladser i vores online biograf.

Ny EU Plastikpagt lover mindre plastik og stop for affaldsforbrænding6.3.2020 10:50:50 CETPressemeddelelse

I dag er den Europæiske Plastikpagt lanceret i Bruxelles med deltagelse af den danske Miljøminister Lea Wermelin. Plastic Change hilser initiativet velkommen, men har ikke skrevet under på pagten. Plastikpagten er resultatet af en politisk diskussion ledet af den hollandske, franske og danske regering og er underskrevet af 15 EU-medlemslande og et 66 virksomheder. Plastic Change ser Den Europæiske Plastikpagt som et væsentligt signal om, at vi skal reducere mængden af plastik i verden og ikke længere brænde den af, men beklager den manglende involvering af civilsamfundet i processen og understreger, at dette initiativ forbliver fuldt ud frivilligt og aldrig kan erstatte stærke lovgivningsmæssige foranstaltninger.

Forskere er enige: Kemikalier i vores fødevareemballage forurener vores mad og udgør en sundhedsfare5.3.2020 06:00:00 CETPressemeddelelse

Forskere over hele verden er nu med til at rejse alvorlige bekymringer om brugen af kemikalier i plastikemballage og andre fødevarekontakt emballager. Den videnskabelige konsensuserklæring ‘Impact of Food Packaging Chemicals on Human Health’, ledet af Food Packaging Forum er baseret på mere end 1000 peer-reviewed undersøgelser om emnet, i tidsskriftet Environmental Health. Heri belyser forskere effekterne af kemikalier fra fødevarekontaktemballage på menneskers sundhed. Fødevareemballager, der består af både plastik, papir og karton.