Plastic Change bakker op om nye anbefalinger for affaldssortering fra Miljøstyrelsen

Det skal nu være slut med at smide metal-, glas og plastikaffald i samme spand da den bekvemme sorteringsform ikke giver god kvalitet i genanvendelsen af plastikaffald.

Miljøstyrelsen anbefaler, at 22 kommuner bør udfase kombineret indsamling af metal, glas og plastikaffald på baggrund af et fagligt notat udarbejdet af Ramböll. Ramböll konkluderer, at plastik indsamlet særskilt fra glas og metal gennemsnitligt er lidt mere anvendeligt end plastik fra en kombineret indsamling af de tre materialer.

Anne Aittomaki, strategisk direktør i den danske miljøorganisation, Plastic Change, er meget positiv over for miljøstyrelsens anbefalinger om, at sammenblandingen af affaldstyperne skal ophøre:

”Separat sortering af metal, glas og plastik hjemme hos borgerne er helt afgørende for at opnå en bedre kvalitet i genanvendelsen, og det her er et skridt i den rigtige retning”, udtaler hun, og fortsætter:

”I Plastic Change oplever vi en stor vilje og interesse for sortering ude i hjemme. Borgerne vil gerne sortere - og derfor skal vi heller ikke stoppe her. Vi skal have ensartede sorteringskriterier på tværs af alle kommuner, så vi får rene fraktioner, som kan spille ind i genanvendelsen. Det skal være let og intuitivt for borgerne at sortere. Derfor anbefaler vi i Plastic Change, at alle fødevareemballager i plastik sorteres særskilt fra andre plastikemballager ude hos borgerne. Det vil i højere grad sikre, at brugte fødevareemballager igen kan blive til nye fødevareemballager.

Rambölls faglige vurdering, der ligger til grund for Miljøstyrelsens anbefalinger, bygger især på tre undersøgelser udarbejdet i perioden januar 2018 – april 2020.

Mere plastikemballage er ikke løsningen på madspild29.9.2020 14:19:55 CESTPressemeddelelse

I anledning af FN’s Internationale Madspildsdag i dag, har en række organisationer og virksomheder forpligtet sig til at halvere madspild frem mod 2030. Det er positivt, at branchen tager ansvaret på sig, - og forhåbentlig når de i mål længe før 2030. Ingen kan være imod madspild men det vigtigt, at ambitionen om at reducere madspild ikke bliver på bekostning af øget emballageaffald. Ikke kun fordi øget emballage er et problem i sig selv, men primært fordi emballage ikke løser problemet med madspild. Over de seneste mange år er kurven for madspild gået stødt opad. Det samme er kurven for plastikemballage- og affald. Der er derfor intet der tyder på, at yderligere emballage vil løse problemet. Skal vi i mål med at reducere madspild, er vi nødsaget til at tage fat om rodproblemerne vores produktion og distribution af fødevarer frem for at symptombehandle ved øget emballagering.

Animationsfilm skal sætte fokus på en ny fortælling om plastikkrisen22.9.2020 10:16:21 CESTPressemeddelelse

Hvem har ansvaret for plastikforureningen, hvorfor bliver den ved med at stige, og hvad skal der til for at stoppe den? Seks nye animationsfilm lavet af studerende fra Animationsskolen i Viborg, i samarbejde med Plastic Change, skal være med at bære en ny fortælling om plastikkrisen ud i verden. Første animationsfilm udgives i dag i kølvandet på World Cleanup Day i lørdags, hvor hele verden var mobiliseret til verdens største oprydning og tog det ansvar på sig, som man nu engang kan som borger. I denne første film møder vi den flittige miljøforkæmper Little Jimmy, der netop er ude og samle affald i naturen - men som må indse, at han er oppe imod en endeløs strøm af øget plastik produktion, der fosser ud i hav og miljø.

Mission:Mikroplastik - Ny kampagne skal informere om det usynlige plastikproblem16.9.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Mikroplastik vil indenfor en generation udgøre en global trussel mod vores miljø, medmindre vi handler nu og stopper spildet. Plastic Change og Rådet for Grøn Omstilling sætter fokus på problemet mikroplastik med kampagnen Mission:Mikroplastik, og inviterer borgere i Danmark med på fælles mission, hvor vi sammen kan sætte en stopper for spild af mikroplastik ved at stille krav og kræve handling fra politikerne og industri

Verdens største affaldsindsamling og Danmarks første ‘Producent Tjek’14.9.2020 13:55:02 CESTPressemeddelelse

Lørdag den 19. september rydder hele verden op sammen til World Cleanup Day og Danmark er med igen i år med større tilslutning end nogensinde før. Samtidig laver Plastic Change for første gange en Brand Audit - eller Producent Tjek - i Danmark og sætter navn på de producenter, hvis produkter ligger i naturen. Vi inviterer alle til komme ud og samle affald på lørdag enten ved at deltage i en af de 225 allerede planlagte oprydninger rundt om i det danske land eller at man blot går en tur med en pose og samler affald op i sit lokalområde.