Landbrug & FødevarerLandbrug & Fødevarer

Planterne kommer: Planterige fødevarer vækster

Det er blevet nemmere at støde på dem i supermarkedet, når du går forbi køledisken. De kødfrie færdigretter og de plantebaserede køderstatninger har nemlig vundet indpas hos danskerne. Sammenligner man de nyeste markedstal med tallene fra 2018, er det siden da kun gået én vej, og det er op.

Salget af de plantebaserede køderstatninger er godt og vel firdoblet fra 2018 til nu. Og for de kødfrie færdigretter er salget cirka fordoblet, viser undersøgelsen, der er foretaget af GFK for Landbrug & Fødevarer.

Den markante stigning er der, ifølge Lærke Kirstine Lund, der er sektorchef for planter og planterige fødevarer i Landbrug & Fødevarer, flere årsager til:

»Der er et stort marked for madløsninger med flere planter. Flere er blevet bevidste i forhold til den mad de spiser, og hvordan det er produceret. Her er der også en positiv indstilling til at købe flere danske råvarer, der samtidig ikke belaster klimaet mere end højst nødvendigt. Vi ser også, at der de seneste år er sket en stor produktudvikling inden for lige præcis de her kategorier. Det betyder mange flere valgmuligheder, så flere forbrugere kan få fødevarer, der appellerer lige netop til dem« siger hun.

Det er dog ikke kun de kødfrie færdigretter og plantebaserede køderstatninger, der er i vækst siden 2018. Også bælgfrugtskategorierne som bønner, linser og ærter er at finde på den opadgående vækstkurve.
Og det er en positiv udvikling, fortæller administrerende direktør i Landbrug & Fødevarer, Merete Juhl:

»Vores landbrug indretter sig hele tiden efter de fødevarer, der bliver efterspurgt i markedet, og alle tal tyder lige nu på, at væksten kommer til at fortsætte ind i fremtiden. Mere planteproduktion er tilmed et led i Landbrugsaftalen fra 2021, og derfor tror jeg meget på, at den her udvikling er med til at øge Danmarks styrkeposition som et alsidigt landbrug, der kan levere topprodukter inden for alle produktkategorier.«

Spørger man danskerne, er der også håb for væksten af de planterige fødevarer i fremtiden. En undersøgelse lavet i 2022 af Norstat for Landbrug & Fødevarer viser, at 37 procent af alle adspurgte tror, at de vil indtage enten lidt eller meget mere mad fra planter i fremtiden.