Plantefond: Økologisk Landsforening skal indstille bestyrelsesmedlemmer til den nye Plantefond

PRESSEKOMMENTAR FRA SYBILLE KYED, LANDBRUGSPOLITISK CHEF I ØKOLOGISK LANDSFORENING:

Fødevareminister Rasmus Prehn (S) offentliggjorde tirsdag, at Økologisk Landsforening er blandt de organisationer, som skal indstille bestyrelsesmedlemmer til den nye Plantefond. Plantefonden er en del af Landbrugsaftalen og skal med 675 mio. kroner frem mod 2030 sikre flere satsninger på plantebaserede fødevarer i dansk landbrug.

”Vi er i Økologisk Landsforening rigtig glade for, at der kommer en fond for plantebaserede fødevarer. Det er et initiativ, vi selv har presset på for politisk. Derfor er vi selvfølgelig også glade for at være blandt dem, der kan indstille et medlem til bestyrelsen. Plantefonden skal være med til at sætte et vigtigt præg på fremtidens landbrug. Med omlægning til økologi er vi afhængige af at skulle fremstille mange flere planteprodukter. Plantefonden har sat som mål, at mindst halvdelen af fondens midler er øremærket til økologi. Vi ser det, som et vigtigt skridt på vejen for en grøn omstilling af landbruget, der også lever op til de økologiske mål og principper.”

Sybille Kyed, landbrugspolitisk chef, Økologisk Landsforening
Telefon: 2465 2392 Mail: sk@okologi.dk

Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder, Økologisk Landsforening
Telefon: 2542 9302 Mail: vk@okologi.dk

GRATIS BLOMSTERFRØ: Hjælp de vilde bier! Så blomster og vælg økologi28.4.2022 13:04:36 CEST | Pressemeddelelse

Giv bierne en hjælpende hånd – så blomster og vælg økologi. Økologisk Landsforening uddeler søndag d. 1. maj 50.000 gratis blomsterfrøposer i alle føtex-butikker til forbrugerne. Der skal være flere blomster til de vilde bier, da de er vigtige for os alle sammen. De sørger for, at vi får mad på bordet og ifølge FN’s fødevare- og landbrugsorganisation er bier og andre bestøvere essentielle for EU’s fødevareproduktion.

Oplev livet hos de økologiske grise5.4.2022 10:51:51 CEST | Pressemeddelelse

En lille gris kigger ud af hytten. Måske er der andre smågrise at lege med ude på folden? Lidt efter drøner de nysgerrige smågrise rundt om soen og roder nysgerrigt i jorden med deres små tryner. Den slags scener kan du opleve til eventen Sofari. Søndag d. 22. maj kl. 10-14 kan du komme tæt på soen og smågrisene, der lever ude hos danske økologer. Og møde landmanden, der passer godt på dyrene. Randi Vinfeldt er talsperson for Sofari. Hun er også vært på en af de 13 gårde fordelt over hele landet, der åbner produktionen op for en hyggelig oplevelse. På mange af gårdene kan gæsterne smage på produkter lavet af gris fra gården, børnene kan få en gratis pixibog, og der er et opskriftshæfte til de voksne. Det helt centrale ved Sofari er dog at opleve det økologiske griseliv. ”Gæsterne bliver begejstrede over at se dyrene gå ude – og hvordan grisene får mulighed for at leve et mere naturligt liv. Smågrisene er vildt undersøgende og tager på mange små ture for at opleve verden. Bliver det hel