Plads til flere veteraner i idrætsprojekt

Cykelklubben i Nørresundby 'Cykelglæden' tilbyder med stor succes træning for skadede krigsveteraner. Men der er plads til endnu flere nordjyske veteraner i det trygge træningstilbud. Mandag aften have cykelklubben besøg af to nordjyske folketingspolitikere.

Cykelklubben 'Cykelglæden' i Nørresundby tilbyder i samarbejde med DIF Soldaterprojekt hver uge træning i trygge rammer – en såkaldt ’safe zone’ - for en gruppe psykisk skadede krigsveteraner, der gerne vil bruge idrætten som redskab til at skabe en bedre tilværelse.

Tilbuddet, der er søsat af klubbens næstformand Karsten Eriksen, er en stor succes, men der er plads til endnu flere skadede veteraner, forsikrer Karsten Eriksen.

”Vi har 30 cykler til rådighed indendørs, og vi er tre stærke ressourcepersoner, der vil hjælpe veteranerne bedst muligt med at komme i gang med noget træning i trygge rammer sammen med andre veteraner. Det behøver ikke at være helt vild træning, men bare det at komme i gang er vigtigt. Motion og fællesskaber er vigtigt for alle mennesker, og det er det i den grad også for skadede veteraner. Og jeg ser gang på gang, at det her tilbud under DIF Soldaterprojekt har en positiv effekt for veteranerne,” siger Karsten Eriksen. Han opfordrer interesserede veteraner til at henvende sig i Cykelglæden i Nørresundby, hvis man vil være en del af det unikke fællesskab.

Mandag den 20. januar besøgte de to nordjyske politikere og forsvarsordførere Karsten Lauritzen (V) og Bjarne Laustsen (S) klubben i Nørresundby og en gruppe veteraner fra DIF Soldaterprojekt for at træne (spinning) med veteranerne og høre mere om det lokale cykeltilbud og DIF Soldaterprojekt.

”Det handler om at have nogle gode tilbud til de veteraner, der kæmper for at komme tilbage til det civile liv. Og sådan noget som sport, det duer til næsten al godt,” siger Karsten Lauritzen fra Venstre.

Han bakkes op af Bjarne Laustsen fra Socialdemokratiet.

”Jeg har selv været med til at støtte det her projekt politisk. Uanset, hvad man har været ude for, så er det godt at have nogle ligesindede, man kan snakke med og lave noget sammen med. Derfor er et projekt som det her for veteranerne utroligt godt,” siger Bjarne Laustsen.

Rune Oland Tanggard, mobil 27494950

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 9.000 idrætsforeninger og flere end 1,9 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.

Pressefrise