PISA 2018: Drenge taber terræn
Piger har klart bedre resultater end drenge i læsning. Det gælder i alle lande i undersøgelsen. Forskellen i Danmark er 29 point i 2018. Kønsforskellen er dog den mindste blandt de nordiske lande og er på niveau med OECD-gennemsnittet.
Drenge har tidligere haft bedre resultater end piger i både matematik og naturfag. I begge fag er forskellen blevet mindre over tid. I 2018 ligger drenge og pigers resultater for første gang nogenlunde på samme niveau i begge fag.
I både matematik og naturfag dækker udviklingen over, at piger har resultater på cirka samme niveau i 2018 som i de første PISA-runder, mens drenges gennemsnitlige resultat er blevet dårligere. I matematik har drengenes resultater dog været stabile siden 2009. I naturfag er drengene gået tilbage siden 2015, efter at have haft stabile resultater i en årrække.
Undervisningsminister, Pernille Rosenkrantz-Theil udtaler:
“Det bekymrer mig, at drengene klarer sig så relativt ringe i både læsning og nu også i naturfag. Det er på tide, at vi ikke bare i Danmark, men på tværs af OECD-landene får set på, hvordan vi kan få skabt en skole, som drengene har det bedre med og klarer sig bedre i. Det er ikke nogen let opgave.”
I de øvrige nordiske lande og i OECD som helhed har piger bedre resultater end drenge i både matematik og naturfag.
Fald i scoren i naturfag
Overordnet ligger de danske 15-årige – ligesom i PISA 2015 – over OECD-gennemsnittet inden for alle de faglige områder, som PISA tester eleverne i: Læsning, naturfag og matematik. I læsning og matematik fastholder de danske 15-årige deres gode resultater fra 2015. I naturfag er der sket et fald. Det viser de nye tal fra PISA 2018, der er blevet offentliggjort i dag.
79 lande og regioner har deltaget i den nyeste PISA-undersøgelse. 10 lande scorer signifikant bedre end de danske 15-årige i læsning, 10 lande bedre i matematik, og 20 lande bedre i naturfag.
I læsning og matematik har de danske 15-årige en gennemsnitscore på niveau med resultaterne i 2015. I naturfag er der sket et fald i scoren på ni point fra 2015.
Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil udtaler:
”Jeg glæder mig over, at vi ligger over OECD-gennemsnittet, og at vi fastholder de gode resultater i læsning og matematik. Vi skal dog ikke glemme, at en ud af seks forlader skolen uden tilstrækkelige læsekompetencer, så selvom de overordnede tal ser gode ud, så dækker de over store udfordringer for det danske skolevæsen. Jeg er bekymret over det fald, vi ser i naturfag. Det bliver vi nødt til at se nærmere på. De kompetencer, eleverne ikke får i skolen, risikerer de at mangle resten af livet.”
Flere gode læsere, men også stor gruppe af 15-årige med læseudfordringer og faldende læselyst
Gruppen af meget dygtige læsere er er blevet større i hver eneste PISA-undersøgelse siden 2009. I 2018 er andelen 8,4 procent. Andelen er steget med 3,7 procentpoint siden 2009 og 3 procentpoint siden 2012.
Det er ikke lykkedes at reducere andelen af meget svage læsere, som i 2018 er på 16 procent. Andelen er ikke signifikant forskellig fra resultaterne i PISA-runderne i 2009, 2012 og 2015. Elever med svag socioøkonomisk baggrund har markant dårligere resultater end elever med stærk socioøkonomisk baggrund. Billedet er også stadig, at 15-årige med indvandrerbaggrund har markant lavere læsekompetencer end elever uden indvandrerbaggrund.
De danske elevers læselyst er væsentligt mindre end gennemsnittet for elever i OECD og samtidig klart faldende. Samtidig er der markant forskel på drenge og pigers læselyst, og drengene ligger således langt under OECD-gennemsnit.
Sammenligning i forhold til andre lande
I de øvrige nordiske lande har Finland, Island og Norge oplevet et fald i læseresultater. Læseresultaterne i 2018 er for Sverige, Norge og Danmark på samme niveau. Finland har et højere gennemsnit. Island har et lavere gennemsnit.
Finland har set et kraftigt fald siden 2006 i matematikresultater, og danske og finske 15-årige er nu på niveau i matematik. Norske, svenske og islandske 15-årige har fremgang i deres matematikresultater, men ligger lavere end de danske.
I naturfag ligger de danske elevers gennemsnit ligesom de øvrige nordiske lande signikant lavere end Finland, selvom gennemsnittet i Finland er faldet støt siden 2006.
Fakta om PISA
PISA (Programme for International Student Assessment) er en international undersøgelse af 15-åriges kompetencer inden for tre faglige områder:
- læsning
- matematik
- naturfag
PISA er etableret i et samarbejde mellem OECD-medlemslande og en række partnerlande. Formålet med PISA er at måle, hvor godt de 15-årige er forberedt til at møde udfordringerne i dagens informationssamfund.
PISA-undersøgelsen er gennemført hvert tredje år siden år 2000. Danmark har deltaget i alle syv runder. I Danmark er PISA 2018 gennemført af et konsortium bestående af VIVE, Aarhus Universitet (DPU) og Danmarks Statistik.
I Danmark deltog i alt 7.657 15-årige unge fordelt på 344 uddannelsesinstitutioner i PISA 2018.
Nøgleord
Information om Børne- og Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
33 92 50 00https://www.uvm.dk/
Følg pressemeddelelser fra Børne- og Undervisningsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Børne- og Undervisningsministeriet
Nye tal: Så mange flere forventes at begynde i gymnasiet i din kommune i 20358.11.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nye tal fra Børne- og Undervisningsministeriet giver nu indblik i, hvor mange flere unge der forventes at begynde i gymnasiet i landets kommuner i 2035, hvis regeringens forslag til reform af ungdomsuddannelserne bliver til virkelighed.
Stort set alle unge skal have adgang til gymnasiet: Regeringen vil oprette nyt erhvervs- og professionsrettet gymnasium8.10.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med en ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse skal langt størstedelen af unge i fremtiden gå i gymnasiet. Det foreslår regeringen med et nyt udspil til en reform af ungdomsuddannelserne.
Presseinvitation til uddannelsestopmøde7.10.2024 15:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen holder topmøde om uddannelse onsdag d. 9. og torsdag d. 10. oktober i Odense Congress Center. Program for dagene findes nedenfor. Journalister har adgang onsdag d. 9. oktober kl. 14.10-18.40 og torsdag d. 10. oktober kl. 8.15-12.15 og har mulighed for at dække hele dagsprogrammet begge dage med undtagelse af gruppedrøftelser. Fra regeringen deltager blandt andre statsminister Mette Frederiksen, vicestatsminister og forsvarsminister Troels Lund Poulsen, udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen, økonomiminister Stephanie Lose, børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye og uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund. Praktisk information: Der kræves tilmelding for at deltage i topmødet. For tilmelding send en mail til presse@uvm.dk senest d. 8. oktober kl. 16.00. Tilmeldte journalister kan ankomme onsdag d. 9. oktober i tidsrummet kl. 13.00-14.00 og d. 10. oktober i tidsrummet kl. 07.15-8.00 i Odense Congress Center, Ørbækvej 250, 5220 Odense SØ. Der skal fremvises g
Regeringen udpeger tre nye klimaerhvervsskoler16.9.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Rybners i Esbjerg, TEC i hovedstadsområdet og Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier i Herning udpeges af regeringen som de tre nye klimaerhvervsskoler. Skolerne skal arbejde målrettet med omlægning af energisektoren, grøn transport, klimavenligt landbrug og bæredygtigt byggeri.
Arbejdsgivere indgår i alliance for opkvalificering af medarbejdere26.8.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen, arbejdsmarkedets parter og en række private virksomheder og offentlige arbejdsgivere indgår en alliance, der skal sikre, at flere får løftet deres færdigheder inden for dansk, matematik, engelsk og it.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum