PISA 2018: Drenge taber terræn
Piger har klart bedre resultater end drenge i læsning. Det gælder i alle lande i undersøgelsen. Forskellen i Danmark er 29 point i 2018. Kønsforskellen er dog den mindste blandt de nordiske lande og er på niveau med OECD-gennemsnittet.
Drenge har tidligere haft bedre resultater end piger i både matematik og naturfag. I begge fag er forskellen blevet mindre over tid. I 2018 ligger drenge og pigers resultater for første gang nogenlunde på samme niveau i begge fag.
I både matematik og naturfag dækker udviklingen over, at piger har resultater på cirka samme niveau i 2018 som i de første PISA-runder, mens drenges gennemsnitlige resultat er blevet dårligere. I matematik har drengenes resultater dog været stabile siden 2009. I naturfag er drengene gået tilbage siden 2015, efter at have haft stabile resultater i en årrække.
Undervisningsminister, Pernille Rosenkrantz-Theil udtaler:
“Det bekymrer mig, at drengene klarer sig så relativt ringe i både læsning og nu også i naturfag. Det er på tide, at vi ikke bare i Danmark, men på tværs af OECD-landene får set på, hvordan vi kan få skabt en skole, som drengene har det bedre med og klarer sig bedre i. Det er ikke nogen let opgave.”
I de øvrige nordiske lande og i OECD som helhed har piger bedre resultater end drenge i både matematik og naturfag.
Fald i scoren i naturfag
Overordnet ligger de danske 15-årige – ligesom i PISA 2015 – over OECD-gennemsnittet inden for alle de faglige områder, som PISA tester eleverne i: Læsning, naturfag og matematik. I læsning og matematik fastholder de danske 15-årige deres gode resultater fra 2015. I naturfag er der sket et fald. Det viser de nye tal fra PISA 2018, der er blevet offentliggjort i dag.
79 lande og regioner har deltaget i den nyeste PISA-undersøgelse. 10 lande scorer signifikant bedre end de danske 15-årige i læsning, 10 lande bedre i matematik, og 20 lande bedre i naturfag.
I læsning og matematik har de danske 15-årige en gennemsnitscore på niveau med resultaterne i 2015. I naturfag er der sket et fald i scoren på ni point fra 2015.
Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil udtaler:
”Jeg glæder mig over, at vi ligger over OECD-gennemsnittet, og at vi fastholder de gode resultater i læsning og matematik. Vi skal dog ikke glemme, at en ud af seks forlader skolen uden tilstrækkelige læsekompetencer, så selvom de overordnede tal ser gode ud, så dækker de over store udfordringer for det danske skolevæsen. Jeg er bekymret over det fald, vi ser i naturfag. Det bliver vi nødt til at se nærmere på. De kompetencer, eleverne ikke får i skolen, risikerer de at mangle resten af livet.”
Flere gode læsere, men også stor gruppe af 15-årige med læseudfordringer og faldende læselyst
Gruppen af meget dygtige læsere er er blevet større i hver eneste PISA-undersøgelse siden 2009. I 2018 er andelen 8,4 procent. Andelen er steget med 3,7 procentpoint siden 2009 og 3 procentpoint siden 2012.
Det er ikke lykkedes at reducere andelen af meget svage læsere, som i 2018 er på 16 procent. Andelen er ikke signifikant forskellig fra resultaterne i PISA-runderne i 2009, 2012 og 2015. Elever med svag socioøkonomisk baggrund har markant dårligere resultater end elever med stærk socioøkonomisk baggrund. Billedet er også stadig, at 15-årige med indvandrerbaggrund har markant lavere læsekompetencer end elever uden indvandrerbaggrund.
De danske elevers læselyst er væsentligt mindre end gennemsnittet for elever i OECD og samtidig klart faldende. Samtidig er der markant forskel på drenge og pigers læselyst, og drengene ligger således langt under OECD-gennemsnit.
Sammenligning i forhold til andre lande
I de øvrige nordiske lande har Finland, Island og Norge oplevet et fald i læseresultater. Læseresultaterne i 2018 er for Sverige, Norge og Danmark på samme niveau. Finland har et højere gennemsnit. Island har et lavere gennemsnit.
Finland har set et kraftigt fald siden 2006 i matematikresultater, og danske og finske 15-årige er nu på niveau i matematik. Norske, svenske og islandske 15-årige har fremgang i deres matematikresultater, men ligger lavere end de danske.
I naturfag ligger de danske elevers gennemsnit ligesom de øvrige nordiske lande signikant lavere end Finland, selvom gennemsnittet i Finland er faldet støt siden 2006.
Fakta om PISA
PISA (Programme for International Student Assessment) er en international undersøgelse af 15-åriges kompetencer inden for tre faglige områder:
- læsning
- matematik
- naturfag
PISA er etableret i et samarbejde mellem OECD-medlemslande og en række partnerlande. Formålet med PISA er at måle, hvor godt de 15-årige er forberedt til at møde udfordringerne i dagens informationssamfund.
PISA-undersøgelsen er gennemført hvert tredje år siden år 2000. Danmark har deltaget i alle syv runder. I Danmark er PISA 2018 gennemført af et konsortium bestående af VIVE, Aarhus Universitet (DPU) og Danmarks Statistik.
I Danmark deltog i alt 7.657 15-årige unge fordelt på 344 uddannelsesinstitutioner i PISA 2018.
Nøgleord
Information om Børne- og Undervisningsministeriet

Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
33 92 50 00https://www.uvm.dk/
Følg pressemeddelelser fra Børne- og Undervisningsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Børne- og Undervisningsministeriet
Nu er skoler udtrukket til landsdækkende forsøg med skolemad i 2025-202827.5.2025 13:11:20 CEST | Pressemeddelelse
Disse skoler skal afprøve og udvikle konkrete metoder og organiseringer med frokostordninger som led i den nationale forsøgsordning for skolemad.
National undersøgelse viser utilstrækkelig kvalitet i flere børnehaver23.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange børnehaver understøtter kun i en vis grad børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse, viser en ny landsdækkende undersøgelse. Regeringen og KL er enige om, at det kalder på handling.
Hundredvis af skoler vil være med i forsøget med skolemad – nu venter lodtrækningen21.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Interessen for forsøg med skolemad er stor. Her er listen over frie grundskoler og folkeskoler, der har tilmeldt sig. Nu begynder en lodtrækningsproces for at finde de endelige deltagere i forsøget.
Nyt lærerpanel skal hjælpe med at udvikle epx19.5.2025 15:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Børne- og undervisningsministeriet nedsætter nu et lærerpanel, der skal hjælpe med at udvikle den nye erhvervs- og professionsrettede gymnasieuddannelse, epx.
Kommunerne investerer massivt i bedre faglokaler til folkeskolerne9.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Som følge af folkeskolens kvalitetsprogram planlægger kommunerne forbedringer af folkeskolernes faglokaler for over 1,4 milliarder kroner frem mod 2026, viser en ny undersøgelse fra KL.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum