PEUGEOT 508 har vundet Årets Bil Designprisen 2019

”PEUGEOT 508 er en modig designøvelse, der fungerer. Det fortjener hæder, at man kan få en så elegant bil med stilrent indre og lækre materialer til en folkelig pris. Samtidig beviser 508, at lækkert design ikke behøver at være upraktisk”. Således var ordene fra foreningen af Danske Motorjournalister (MKD), da PEUGEOT 508 blev udråbt som vinder af Årets Bil Designprisen 2019.

En elegant eye-catcher

Prisen er en stor anerkendelse af det arbejde, der er lagt i netop udviklingen af designet hos PEUGEOTs designteam. Målet for designerne var at skabe en D-segment bil med et iøjnefaldende udseende og samtidig bevæge sig væk fra den konventionelle 4-dørs sedan-form hen imod en 5-dørs fastback coupé.

PEUGEOT 508 har tydelige designelementer fra de seneste konceptbiler PEUGEOT Exalt og PEUGEOT Instinct. Den er blevet lavere – er nu knap 1.40 m høj i forhold til forgængeren og de aerodynamiske linjer minder om coupéstilen. Fronten med den skakternede kølergrill har en aggressiv attitude, der understreges af de lodrette Full LED forlygter, som er inspireret af konceptbilen PEUGEOT Instinct. Løve-logoet er placeret i kølergrillen og 508-logoet lige ovenover på motorhjelmen, hvilket er en hyldest til de roste forgængere, PEUGEOT 504 og 504 coupé.

Den lodrette motorhjelm er sænket så meget som muligt for at understrege det dynamiske udseende, og der er arbejdet med bilen hele vejen rundt for at gøre den attraktiv fra alle vinkler. Taglinjen er lav og elegant, mens de rammeløse døre bidrager til en uspoleret, glat profil, hvor mellemrum og samlinger er reducerede. Hjulene er som skræddersyede til hjulkasserne og tagantennen er fjernet – alt sammen for at bidrage til æstetisk appeal og en oplevelse af kvalitet.

”Ganske enkelt gennemdesignet fra yderst til inderst”

Motorjournalist Malene Raith fra magasinet Prêt-à-Partir var blandt de mange journalister, der havde PEUGEOT 508 som designfavorit:

”PEUGEOT 508 ser ikke bare skarp ud, når den ruller forbi på gaden, den er også en elegant nydelse at opholde sig i. Linjerne er dynamiske, de sabeltigertand lignende forlygter helt unikke og særligt den fastbackformede bagende, synes jeg, er virkelig velskabt. Vognen bevarer desuden fint sit slægtskab med resten af den nye PEUGEOT designfamilie, samtidig med at den er helt sig egen. Ganske enkelt gennemdesignet fra yders til inderst.”

Også motorjournalist Morten B. Bek fra Blog om Biler satte sin stemme på PEUGEOT 508 og han begrunder sit valg således:

”PEUGEOTs designafdeling viser sin fulde styrke med den nye 508. Den er elegant og øjeblikkeligt tiltrækkende, og kabinedesignet må få mange konkurrenter til at se rødt. 508 er et virkelig stærkt comeback for PEUGEOT i D-segmentet.”

PEUGEOT skyder nytåret ind med Danmarkspremiere på den nye 208 den 4.- 5. januar27.12.2019 11:01:24 CETPressemeddelelse

Når Peugeot-forhandlerne åbner dørene til den traditionelle nytårskur i weekenden den 4. - 5. januar, er det ikke kun det nye år, der bliver fejret med champagne, men også en funklende ny Danmarkspremiere. Afløseren til bestselleren 208 står på spring og Peugeot-forhandlerne glæder sig til at vise den helt nye 208 frem. Den fås fra 147.990 kr. for en Active PureTech 75 hk.