Peugeot Danmark

Regeringens udspil på nye bilafgifter straffer plug-in-hybridbiler

Del
Beregningsmodellen bag det nye regeringsudspil til nye bilafgifter straffer plug-in-hybridbiler, der af flere brancheorganisationer ellers anses for at være en vigtig trædesten frem mod transport baseret på ren el. Ifølge Peugeot Danmarks direktør sætter udspillet en kæp i hjulet på den grønne omstilling.

Siden Eldrup-kommissionen d. 7. september i år præsenterede sine anbefalinger til nye bilafgifter, har regeringen ført samtaler med samtlige af Folketingets partier. Det har nu ført til, at regeringen selv har spillet ud med en række konkrete forslag for Folketingets partier i et samlet klimaudspil for vejtransportområdet. Forslag, som skal reducere CO2-udledningen og lægge trædestenene for en større omstilling af vejtransportsektoren.

Men ifølge Peugeot Danmark vil beregningsmodellen bag det nye regeringsudspil til nye bilafgifter straffe plug-in-hybridbiler, der ellers anses for at være den trædesten, der skal bidrage til den grønne omstilling og understøtte udbygningen af ladeinfrastrukturen. I gennemsnit vil plug-in-hybrid-biler stige med 20 % på det danske marked.

”Vi er hos Peugeot Danmark ikke ene om at se plug-in-bilen som et grønnere alternativ til benzin- og diesel-biler. Derfor er det helt sort, at regeringen i deres udspil lægger op til prisstigninger, der uden tvivl vil få folk til fortsat at købe benzin- eller dieseludgaven. Det hænger ikke sammen med den grønne omstilling, som vi vel alle her i landet gerne vil bidrage til,” siger direktør, Joakim Læbo, Peugeot Danmark.

Et konkret eksempel er Peugeots mellemklassebil 3008. En populær bil til familier, der prismæssigt passer godt til mange familier. Her giver regeringens nye udspil en afgiftsstigning på benzinudgaven på ca. 18.000 kr., dieseludgaven på ca. 22.000 kr., mens plug-in-hybridudgaven stiger med 130.000 kr.

Det bliver dyrere at udlede mindre CO2

Hybridudgaven af 3008 udleder 31 gram CO2 pr. km, hvor gennemsnittet for den danske bilpark (2019) er 139 g CO2/km. Men ifølge Joakim Læbo gør udspillet og de nye bilafgifter det umuligt for mange danskere at få råd til en almindelig mellemklasse plug-in-hybridbil. En prisstigning på 130.000 kr. vil ifølge direktøren sætte mange mulige købere af.

”Plug-in-hybridbiler har en markant mindre CO2-udledning målt op imod den konventionelle danske bilpark, der kører på benzin og diesel. Derfor er plug-in-hybridbiler en meget vigtig trædesten i den grønne omstilling på vej mod de rene elbiler,” siger Joakim Læbo.

En plug-in-hybrid som Peugeot 3008 kan køre 63 km på ren el. Det rækker for mange til, at de kan køre på el både til og fra arbejdet – og dermed i høj grad holde den obligatoriske daglige kørsel på ren el.

--

 


 

Regeringsudspillets beregningsmodel

Gennemsnitsbetragtning pr. model / motor samt specifikt på 3008 Allure LTD Hybrid 225 EAT8.

Vejledende udsalgspris 3008 Allure LTD Hybrid 225 EAT8

I dag:            = 329.990 kr.
Ny afgift:       = 447.500 kr.
Difference:    = 117.500 kr.

Model Drivkraft Gns nuværende afgift Gns ny afgift Gennemsnit af Ændring i afgift
108 Benzin 19.488 30.272 10.784
2008 Benzin 91.485 98.256 6.770
  Diesel 80.184 101.581 21.397
208 Benzin 58.777 60.101 1.324
  Diesel 43.889 64.059 20.171
3008 Benzin 144.921 162.650 17.730
  Diesel 144.965 167.434 22.470
  Hybrid, benzin/el (plugin) 47.536 177.731 130.194
308 Benzin 88.660 93.717

5.057

  Diesel 77.848 96.692

18.844

5008 Benzin 166.381 188.488

22.107

  Diesel 166.523 194.868

28.344

508 Benzin 188.290 206.847

18.557

  Diesel 139.165 156.080

16.915

  Hybrid, benzin/el (plugin) 30.048 125.418

95.370



Nøgleord

Kontakter

Billeder

Vedhæftede filer

Information om Peugeot Danmark

Peugeot Danmark
Peugeot Danmark
K.W. Bruun Import A/S, Hovedvejen 1
2600 Glostrup

http://www.peugeot.dk/

Følg pressemeddelelser fra Peugeot Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Peugeot Danmark

PEUGEOT 208 OG 2008 VINDER DERES RESPEKTIVE KATEGORIER I WOMEN´S WORLD CAR OF THE YEAR1.3.2021 15:02:10 CET | Pressemeddelelse

Juryen bag Women´s World Car of the Year har netop afsløret vinderne af ni forskellige kategorier. De ni vindere repræsenterer det ypperste i hver deres kategori, når det kommer til sikkerhed, komfort, teknologi og værdi for pengene. PEUGEOT kan glæder sig over hele to titler: PEUGEOT 208 vandt bedste bybil, mens PEUGEOT 2008 har vundet titlen som bedste urbane SUV. Det er 11. gang, at WWCOTY kårer de bedste biler, og juryen bag består af 50 motorjournalister fra 38 lande og hele fem forskellige kontinenter. Det er den eneste jury i bilverdenen, som udelukkende består af kvinder.

Kevin Magnussen og Mikkel Jensen skal køre for PEUGEOT SPORT til FIA WEC og Le Mans8.2.2021 12:00:00 CET | Pressemeddelelse

PEUGEOT’s planer om et ambitiøst comeback i endurance-racing fortsætter med at tage form. Efter at have afsløret de første tegninger af sin LMH Hypercar prototype og specifikationerne på hybrid-drivlinjen, der giver en samlet ydelse på 680 hk, har PEUGEOT Sport nu fornøjelsen af at præsentere de syv kørere, der skal kæmpe for løven i FIA World Endurance Championship (FIA WEC) og Le Mans 24 Hours.

PEUGEOT 508 SW plug-in hybrid er kåret til Årets Firmabil 202116.10.2020 13:23:45 CEST | Pressemeddelelse

For første gang nogensinde har juryen bag kåringen af Årets Firmabil kåret en plug-in hybrid som vinder. PEUGEOT 508 SW Allure Pack Business plug-in hybrid vandt i en klasse, som traditionelt set har været domineret af dieselmodeller. Den kan køre 60 km på 100 % el, har en CO2-udledning på 31 g/km (WLTP standard) og en samlet systemydelse på hele 225 hk til en beskatningspris på 299.990 kr.

508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED - EN BANEBRYDENDE PERFORMANCE24.9.2020 14:20:21 CEST | Pressemeddelelse

PEUGEOT præsenterer sin mest potente serieproducerede model nogensinde: 508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED. Med 360 hk og en CO2 emission på blot 46 g/km (WLTP) viser PEUGEOT SPORT ENGINEERED, hvad Neo-Performance er lig med i PEUGEOTs optik. ”Vi baner vejen for en ny æra, hvor kilowatt er ”det nye sort” og kan tage præstationerne både i form af hestekræfter og moment til et helt nyt niveau for PEUGEOTs serieproducerede modeller. Vi følger ikke en slagen vej, men er guidet af vores arv, vores passion og vores know-how. Vi er klar til at erobre nye territorier.”

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye