PensionDanmark vinder international bæredygtighedspris

Danmarks største arbejdsmarkedspensionsselskab hædres med pris for bedste bæredygtighedsrapportering blandt store kapitalforvaltere.
Foto: Ursula Bach/PensionDanmark

PensionDanmarks arbejde med at rapportere grundigt og transparent om investeringspolitikkens indvirkning på omverdenen har udløst en international udmærkelse.
Onsdag har PensionDanmark - Danmarks største arbejdsmarkedspensionsselskab - fået tildelt prisen for ”Best sustainability reporting by an asset or fund manager: large” ved Environmental Finance's Sustainable Investment Awards 2022.

”Det er en stor ære at blive fremhævet for vores bæredygtighedsrapportering. Det er et område, vi har prioriteret, og hvor vi hele tiden har strakt os for at udvide omfanget og detaljegraden og dermed skabe endnu mere gennemsigtigheden. Derfor er denne pris en kæmpe opmuntring til at fortsætte det arbejde,” siger Torben Möger Pedersen, administrerende direktør i PensionDanmark.

Første danske pensionsselskab
Prisen begrundes med PensionDanmarks indsats for at måle aktiviteternes påvirkning af omverdenen og gennemsigtigheden omkring, hvad der inddrages og udelukkes. Bedømmerne fremhæver også, at PensionDanmark er det første danske pensionsselskab, der har underlagt sine ESG-nøgletal uafhængig revision.

I PensionDanmarks seneste rapport om samfundsansvar rapporteres der på artikel 7 i EU’s Disclosureforordning. Det betyder, at rapporten viser, hvordan selskaberne i aktieporteføljen påvirker klima, miljø og samfund ved blandt andet at opgøre farligt affald, lønforskel mellem køn og eksponering til kontroversielle våben.

Rapporten opgør desuden CO2-emmissionerne fra 60 procent af PensionDanmarks samlede investeringsportefølje.

”Vi kigger hele tiden på, hvordan vi kan give et endnu mere fyldestgørende billede af vores aktiviteter og deres betydning for såvel vores omverden som vores medarbejdere og medlemmer. Detaljeret rapportering giver nye indsigter og muliggør positiv forandringer, som ikke kan skabes, før man kender sin egen indvirkning på omverdenen,” siger Torben Möger Pedersen.

Foto: Ursula Bach/PensionDanmark