PensionDanmark opfører 78 lejligheder på Islands Brygge

PensionDanmark har indgået totalentreprenøraftale med NCC om at opføre 78 boliger i det nye kvarter Havnebryggen, der er en del af Islands Brygge.

Det 17.000 m2 store byggeri vil ud over boliger også rumme erhvervslejemål og p-kælder. Kontrakten har en værdi af 255 mio. kr.

”Vi fortsætter byudviklingen på Islands Brygge, hvor vi er ved at færdiggøre det første projekt, hvor 117 af de 120 boliger er solgt. Det andet projekt med 70 boliger er under opførelse, og nu igangsætter vi det tredje projekt med 78 boliger. Boligerne sælges i projektsalg med et mix i både størrelse og pris. Byggeriet skal bæredygtighedscertificeres til DGNB i kategorien guld. Desuden bliver facaderne udført i genbrugssten for at reducere byggeriets miljøpåvirkning," fortæller ejendomsdirektør Marius Møller, PensionDanmark.

Byggeriet er placeret i det nye kvarter Havnebryggen, som er en del af Islands Brygge. De centralt beliggende boliger er placeret tæt på København og Fælleden. Der vil blive etableret en hyggelig plads på sydsiden til udeservering, og på sigt vil det være muligt at tage den planlagte bro fra pladsen til Enghave Brygge.

”Vi er glade for at skulle tage fat på endnu et projekt på Havnebryggen for PensionDanmark Ejendomme. Vi har haft et værdifuldt samarbejde, hvor vi har fået mulighed for at bringe vores kompetencer i spil fra de tidligste faser. Nu står bygherre med et projekt, hvor de får det bedste byggeri for pengene," siger Palle Bjerre Rasmussen, direktør for NCC Building Danmark.

Byggeriet består af 78 lejligheder fordelt på tre blokke. Lejlighederne varierer fra to- til fireværelses lejligheder fra 91 m2 til 170 m2, og der bliver opført 92 p-pladser i parkeringskælder under terræn. Desuden opføres syv erhvervs- og butikslokaler på hver mellem ca. 100-150 m2 samt et supermarked på ca. 1.000 m2.

Opførelsen af byggeriet begynder den 1. juli 2017 og forventes afsluttet medio 2019.

Fakta om byggeriet
Bygherre: PensionDanmark Ejendomme
Arkitekt: Henning Larsen Architects
Landskabsarkitekt: Henning Larsen Architects
Ingeniør: NCC Building
Totalentreprenør: NCC Danmark
Byggeriet består af: 78 ejerlejligheder fordelt på 9.900 m2, erhvervslejemål på ca. 1.800 m2 og 5.300 m2 parkeringskælder med depot og teknikrum.
Kontraktsum: 255 mio. kr.
Byggeperiode: Juli 2017 til maj 2019