Pas på: Lokale restriktioner har fortsat betydning for din rejseforsikring

Selvom der er godt nyt om droppede coronavejledninger til de rejselystne, så er der fortsat én faldgrube, man skal være opmærksom på, hvis man er ved at booke efterårsferie, lyder det fra et af landets største forsikringsselskaber.

Farverne forsvinder i Udenrigsministeriets rejsevejledninger fra på fredag, men Topdanmark opfordrer fortsat sine over 500.000 privatkunder til at besøge ministeriets hjemmeside, hvis de planlægger at rejse i efterårsferien.

"Det er godt nyt, at vi i Danmark ophæver coronarejsevejledningerne, men der er fortsat et voksende antal lokale regler og restriktioner, som både kunder og vi som selskab skal navigere i," siger Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark.

"Det er ofte dem, vi oplever, der skaber flest bekymringer, og af samme årsag har vi indsat ekstra mandskab i vores skade- og kundecenter, så vi er klar til at svare på spørgsmål om de mange specifikke scenarier," siger han.

Vær opmærksom på lokale krav om vaccine eller test
Lokale restriktioner på destinationen kan have betydning for mulighederne for at gøre brug af afbestillingsforsikringen.

Det gælder kun, hvis man enten er ved at booke en rejse, eller hvis restriktionerne var tilstede, da du bookede den.

Er der på bookingstidspunktet krav om, at man eksempelvis skal være vaccineret eller testet ved indrejse, er det kundens eget ansvar at sikre, at man lever op til kravene.

"Kort sagt, kan man sige, at årsagen til "skaden", det vil sige afbestilling, ikke må være kendt eller tilstede på forhånd. Det er et grundprincip i forsikring. Det gode råd er derfor meget simpelt: Vær opmærksom på eventuelle lokale restriktioner, fx krav om test eller vaccine, når man booker rejsen," siger Carsten Elmose.

"I en situation, hvor der ingen restriktioner er på destinationen, når man booker rejsen, men hvor de bliver indført efterfølgende, er vi naturligvis klar til at hjælpe, og kunder kan benytte deres afbestillingsforsikring på normale vilkår," siger han.

Udenrigsministeriets rejsevejledninger er fortsat et godt sted at søge information, da de har opdateret info om lokale restriktioner i hvert land.

"Vores rejseforsikring baserer sig på myndighedernes anbefalinger, også de lokale. Det, synes vi, er det mest fair og transparente princip for vores kunder," siger Carsten Elmose.

Du kan altid få hjælp på rejsen
Selve rejseforsikringen, som hjælper ved sygdom eller akutte situationer som evakuering eller karantæne, når man er taget afsted, skal man ikke være bekymret for.

"I princippet er vi nu tilbage i en normal tilstand, som det så ud før coronapandemien. Det vil sige, at rejseforsikringen dækker på helt normale vilkår, og covid-19 er sidestillet med hvilken som helst anden sygdom", siger Carsten Elmose.

"Den praksis har vi haft i Topdanmark gennem længere tid, som betyder, at meldingen om ophævelse af coronarejsevejledninger ikke ændrer på mulighederne for at få hjælp, når man er taget afsted rejsen," siger han.

Sådan dækker rejseforsikringen i Topdanmark:

• Man kan få hjælp fra rejseforsikringen, hvis man bliver syg eller smittet med corona rejsen eller bliver sat i karantæne.

• Man kan få hjælp fra rejseforsikringen, hvis man bliver syg eller smittet med corona før rejsen, også hvis sygdom skyldes eftervirkning fra vaccination.

Topdanmark er landets næststørste forsikringsselskab og fjerdestørste kommercielle pensionsselskab.

Vi er 2.400 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder og over 500.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Vi er et aktieselskab og blandt de 25 største virksomheder i Danmark målt på omsætning.

Topdanmark optaget på eftertragtet favoritliste blandt IT-profiler15.10.2021 09:05:00 CEST | Pressemeddelelse

Topdanmark figurerer for første gang på Universums årlige liste over populære virksomheder, hvor danske IT-professionelle helst vil arbejde. Landets næststørste forsikringsselskab indtager pladsen som nummer #37 og rangerer dermed højere end en række andre finansselskaber og konkurrenter, der har kvalificeret sig til en plads på favoritlisten i flere år. ”Det er en stor anerkendelse, der er med til at bekræfte, at vi er en af de mest ambitiøse og innovative arbejdspladser inden for teknologi. Jeg er pavestolt over, at vi allerede er nået så langt. Nu skal vi fortsætte med at fortælle om os selv og styrke relationen til både de unge talenter samt de mere erfarne, ” siger Thomas Erichsen, koncerndirektør for Teknologi & Udvikling i Topdanmark. ”At kunne tiltrække de rette kompetencer er en strategisk opgave, som bliver prioriteret på koncernledelsesniveau. Der er direkte link mellem at have de rigtige medarbejdere og skabe de bedste forretningsresultater,” siger han. Modig test af ”botte