Pas på digitale svindlere til Black Friday og Cyber Monday 2021
Nogle tilbud ER for gode til at være sande. It-kriminelle udnytter desværre ofte dagene op til Black Friday, Cyber Monday og Black Week til at sende falske tilbud. Undgå de digitale fælder med fem simple råd.
Danskerne handler mere og mere på nettet, og Black Friday er bestemt ikke en undtagelse. Desværre oplever omkring en ud af ti svindel i forbindelse med nethandel. Konsekvensen er ofte økonomisk tab, eller at man aldrig modtager varen. Det fremgår af rapporten ”Danskernes Informationssikkerhed 2020”.
I 2020 blev mere end 200.000 falske webbutikker anmeldt som svindelsider af e-mærket, der er en dansk mærkningsordning for sikker nethandel. Det er en stigning på mere end 25 procent i forhold til 2019.
På fredag den 26. november er det Black Friday, og webbutikker reklamerer med store besparelser allerede nu. Jagten efter de gode tilbud giver svindlere gode muligheder for at lokke intetanende tilbudsjægere i fælden. Fupbutikker kan ved første øjekast ligne reelle webbutikker, og derfor kan de være svære at spotte, hvis man ikke er opmærksom.
”Handel på nettet er for mange af os blevet så almindeligt, at vi ikke tænker synderligt over det, når vi indtaster vores betalingsoplysninger. Det ved svindlerne godt, og de er eksperter i at udnytte det bl.a. via falske hjemmesider. Hvis tilbuddet virker for godt til at være sandt, er det ofte en god grund til at stoppe op og tænke sig om en ekstra gang. Særlig i forbindelse med store forbrugsdage som Black Friday, hvor digitale svindlere forsøger at udnytte vores købelyst.”
- Marie Wessel, kontorchef for cyber- og informationssikkerhed i Digitaliseringsstyrelsen
Heldigvis er der gode huskeregler til sikker nethandel. På sikkerdigital.dk kan man finde følgende fem opmærksomhedspunkter til at undgå de digitale fælder:
|
Det kan også være en god idé at kigge efter, om webshoppen har et e-mærke. Derudover er en vigtig huskeregel, at kortnummer eller andre personlige oplysninger aldrig bør udleveres via mail eller telefon.
Om sikkerdigital.dk
På sikkerdigital findes viden, vejledning og konkrete værktøjer om digital sikkerhed. Bag sikkerdigital.dk står Digitaliseringsstyrelsen og Erhvervsstyrelsen samt en række samarbejdspartnere.
Nøgleord
Kontakter
Digitaliseringsstyrelsens pressevagt
Tlf:41786060presse@digst.dkInformation om Digitaliseringsstyrelsen
I Digitaliseringsstyrelsen arbejder vi for et mere digitalt offentligt Danmark, der effektiviserer og frigør ressourcer samt moderniserer servicen til borgere og virksomheder.
Følg pressemeddelelser fra Digitaliseringsstyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsstyrelsen
Ny kampagne med Bodil Jørgensen giver danskerne huskeregel, så de bedre kan undgå svindel med personlige oplysninger28.9.2022 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Svindlere kan være svære at gennemskue – særligt når de efterligner eksempelvis banker og myndigheder for at få fat i dine personlige oplysninger. Derfor lancerer Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner i dag en kampagne, der skal hjælpe danskerne til at undgå at få stjålet og misbrugt deres identitet.
Nu bliver MitID standardvalget, når du skal logge på offentlige hjemmesider13.9.2022 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Mere end 4,5 mio. borgere har nu fået MitID. Derfor bliver det nu MitID, man først møder, når man skal logge ind på offentlige selvbetjeningsløsninger som fx skat.dk, borger.dk og sundhed.dk.
5 gode råd til at imødekomme kompetenceudfordringen inden for cyber- og informationssikkerhed29.8.2022 09:08:13 CEST | Pressemeddelelse
I takt med en øget digitalisering og en meget høj trussel fra cyberangreb vil efterspørgslen efter medarbejdere med kompetencer inden for cyber- og informationssikkerhed stige. Den problemstilling har Cybersikkerhedsrådet kastet lys over i en workshop om kompetenceudfordringer på cyber- og informationssikkerhedsområdet.
Ny fællesoffentlig digitaliseringsstrategi skal bidrage til at løse samfundsudfordringer16.6.2022 09:14:21 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen, KL og Danske Regioner har aftalt en ny fællesoffentlig digitaliseringsstrategi for perioden 2022-2025. Strategien omfatter blandt andet initiativer, som skal afhjælpe mangel på arbejdskraft, understøtte grøn omstilling og sikre digital inklusion.
Nye funktioner i MitID app gør det muligt at hjælpe pårørende med at få MitID7.6.2022 08:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Med nye funktioner i MitID appen kan du nu få MitID direkte i MitID app. Samtidig bliver det nu muligt at hjælpe dine nærmeste med at få MitID via din smartphone. Det skal gerne spare mange for en tur i Borgerservice, når de skal have MitID.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum