Nu bliver det lettere for borgerne at håndtere deres samtykker

Del

I dag lanceres den nye fællesoffentlige It-løsning Digitalt Samtykke. Borgerne får et bedre overblik over, hvad de har givet samtykke til. Og myndigheder får nedbragt bøvl med papir og formularer. Ordningen lanceres i første omgang i København og Odense

Billede af hvilken brugergrænseflade der møder borgerne
Screendump fra den nye løsning hvor borgerne kan tjekke hvad det har givet samtykke til Digitaliseringsstyrelsen

Med Digitalt Samtykke kan myndigheder anmode borgere om samtykke sikkert, digitalt og ensartet samt fjerne de tidskrævende manuelle processer og formularer på papir. Og borgerne kan bedre gennemskue, hvad de har givet tilladelse til.

- I dag er det utrolig kompliceret for borgere at se, hvem der må se deres data. Og det er endnu sværere at trække tilladelser til datadeling tilbage igen. Den problematik gør vi op med, når borgere nemt og overskueligt kan se og ændre i de tilladelser, de har givet,” siger Adam Lebech, vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen, der har udviklet den fællesoffentlige it-løsning i samarbejde med de involverede myndigheder.

Det offentlige gemmer på millioner af samtykker
Myndighederne beder ofte borgerne om tilladelse til at bruge og dele personlige oplysninger og data. Det kan være om helbred, ansøgning om ydelser eller behandling af en sag hos kommunen. I dag foregår det ofte på papir eller i mange forskellige lokale systemer.

I Københavns Kommune har sagsbehandlerne fx brugt meget tid på at printe, scanne og uploade samtykker. Alene på beskæftigelsesområdet i Københavns Kommune indhentes der over 20.000 samtykker på et år. Fremover vil en digital proces spare værdifuld tid, som kan bruges på sagsbehandling.

Styrket retssikkerhed
- Digitalisering er en hjørnesten for at udvikle den offentlige sektor. Med Digitalt Samtykke bliver det langt nemmere for borgerne at tage stilling til et samtykke. Vi styrker deres retssikkerhed, fordi det bliver mere overskueligt, hvad man giver samtykke til, og hvordan man kan trække det tilbage. For vores sagsbehandlere betyder det mere tid til det faglige og færre manuelle arbejdsgange. Det er præcis den slags løsninger, vi har brug for i den fælles offentlige digitaliseringsindsats,” siger beskæftigelses- og integrationsborgmester i Københavns Kommune, Jens-Kristian Lütken (V).

’Digitalt Samtykke’ bliver en platform, hvor borgere kan få et overblik over de samtykker, de har afgivet i løsningen. Samtidig får borgere mulighed for nemt at tilbagekalde samtykker, hvis de ønsker det.

Borgerne får et ekstra kort på hånden

Digital Samtykke er et pilotforsøg som er startet i København og Odense Kommune og skal udbredes til hele landet. Alene på ældreområdet i Odense Kommune er der ca. afgivet 40.000 samtykker på området for helbred og pleje.

- Vi starter i det små med ergo- og fysioterapiområdet for børn og får erfaringer, som Odense og andre kommuner kan bygge videre på. Potentialet er stort. Der er nok ingen tvivl om, at forældre - såvel som borgere i al almindelighed - finder det svært at overskue, hvem man har givet tilladelse til at opbevare hvilke oplysninger om ens barn, sig selv eller en anden pårørende. Efterhånden som løsningen bliver rullet ud, bidrager det forhåbentlig til, at vi alle kan føle os mere kompetente i vores digitale samfund, siger børn- og ungerådmand Susanne Crawley Larsen.

Fakta: Også til gavn for de sårbare borgere

Løsningen vil også blive brugt i Københavns Kommunes socialforvaltning.

”Vi har med nogle af samfundets allermest sårbare mennesker at gøre. For mange kan vejen til de forskellige kontorer i kommunen være fuld af forhindringer. Nogle sårbare københavnere har ikke overskud til at opsøge kommunen, mens andre føler, at de bliver udsat for kontrol, hvis de møder op. Ved at give mulighed for at udfylde et samtykke i fred og ro derhjemme med Digitalt Samtykke, hjælper vi flere til at få den hjælp og støtte, de har brug for og krav på. Det kan også ske ved, at en sagsbehandler kommer og hjælper i hjemmet, på et bosted eller i en varmestue. Vi skal møde sårbare mennesker, hvor de er, så de får den bedste støtte og omsorg – og derfor er Digitalt Samtykke et nødvendigt skridt i den rigtige retning,” siger Karina Vestergård Madsen (EL).  

Om Digital Samtykke

Digitalt Samtykke er igangsat som et pilotforsøg, der udspringer fra den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi 2022-2025. Løsningen bygger på et samarbejde mellem stat, regioner og kommuner. Løsningen vil i de kommende år udbredes bredt til offentlige myndigheder.

Digitalt Samtykke er brugertestet både med medarbejdere og borgere. Løsningen har en funktion, der gør det muligt også at hjælpe ikke-digitale borgere med at tage stilling til deres samtykker.

Digitalt Samtykke er udviklet af Digitaliseringsstyrelsen i samarbejde med leverandøren Schultz og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, Odense Kommune og Københavns Kommune, som også er de første anvendere af løsningen.

Myndigheder, som er interesseret i at tage løsningen i brug kan allerede nu læse mere om løsningen på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside. I løbet af efteråret 2025 vil Digitaliseringsstyrelsen i samarbejde med KL og Danske Regioner, som led i den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi samarbejde om den videre udbredelse.

Nøgleord

Kontakter

Links

Følg pressemeddelelser fra Digitaliseringsstyrelsen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsstyrelsen

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye