Pas på dig selv i haven: Her er sommerens skøreste skader

Det er sommerferie, og vi har masser af tid i haven og sammen med vores børn. Men der er grund til at være opmærksom, når man går i gang med havearbejdet eller låner børnenes legetøj.

Når sommerferien begynder, lægger danskerne sig ikke blot i en solseng eller på et håndklæde i strandkanten og slapper af. Mange benytter også lejligheden til at forskønne haven eller blander sig lidt uheldigt i børnenes leg, oplever Codan Forsikring.

"Vi kan godt mærke, at der er gået sommer i den i forhold til de skader, som folk ringer ind med i øjeblikket," siger skadedirektør i Codan, Henrik Bundgaard, med et glimt i øjet,

"Det gode vejr har naturligt nok fået danskerne ud i haven, men tid i haven kan godt være farlig og resultere i nogle skader, som man måske ikke umiddelbart havde forestillet sig," lyder det.

Det udsagn bakker Charlotte Rahbek, som er ledende oversygeplejerske på Bispebjerg Hospital, op om.

"Når det er godt vejr, bruger danskerne mere tid udenfor og i deres haver. Udover det bringer det gode vejr danskerne i festligt humør. De går i haven og leger med børnene og holder havefester, og så kommer de til skade. I sommerperioden kan vi se en stigning i antallet af patienter på akutmodtagelsen, som er kommet til skade på grillen, på løbehjulet, på skateboardet - og skader som følge af at have drukket lidt for meget," lyder det.

"I maj og juni måned har det været meget voldsomt med lignende skader på akutmodtagelsen. Særligt har Danmarks genåbning, det fantastiske vejr og EM, som er blevet afhold i Danmark, skabt virkelig stor travlhed. Samtidig med det har danskerne valgt at blive hjemme i stedet for at rejse, og det har vi også kunne mærke," fortsætter hun.

Nogle af de skader, som Codans kunder ringer ind om i sommerperioden, handler blandt andet om folk, der har mistet fingre eller dele af fingre, når de har slået græs eller klippet hæk.

"Man kan jo godt undre sig lidt over, at folk ikke vælger at slukke deres motoriserede plæneklipper eller hækkesaks, før de stikker fingrene ind i den for at fjerne eventuelle græsrester eller andet. Men det er der altså flere eksempler på," lyder det fra Henrik Bundgaard, der fortsætter:

"Og så er der lige den med stigen, som man hiver ud af skuret et par gange om året, og som derfor nemt står og ruster. Det nytter ikke at tro, at man er verdensmester i højder lige pludselig. En stige skal være i god stand og stå på et plant underlag - ellers kan man altså nemt falde ned og brække arme og ben eller slå halebenet alvorligt. Vi blev netop ringet op en kunde for nogle uger siden, som var faldet ned og havde brækket håndleddet, fordi stigen ikke stod ordentligt fast. Og hvis du er virkelig uheldig, kan du jo få alvorlige mén efter sådan et fald," siger han.

Hold dig fra børnenes legetøj

En anden ting, som er kendetegnende for årstiden er, at de voksne skal vise deres børn, hvordan de leger, eller låner deres udendørs legeredskaber. Det kan nemlig også ende helt galt, ifølge skadedirektøren.

"Det er velmenende forældre, der gerne vil vise deres børn, hvordan de skal lave tricks på trampolinen – eller på rulleskøjter – noget, de måske var dygtige til engang, men som ikke er blevet praktiseret i mange år. Sommeren byder netop på en del faldskader på den baggrund og igen hvor håndled, ankler og tænder er udsatte," lyder det.

Heldigvis sker der sjældent alvorlige ulykker, men derfor opfordrer Codans skadedirektør alligevel til, at man er opmærksom.

"Selvom det ikke behøver at være livsfarligt at falde, så er det da irriterende at skulle bruge sommeren i gips eller forbinding," siger han.

En tredje personskade, der kan ske, når de voksne bevæger sig ind på børnenes territorie er, når man ser stort på de anvisninger, der er på de forskellige slags legeredskaber.

"Når der står på anvisningen, at en gynge kan holde til 20 kilo, så kan den nok ikke holde til 70. Vi ser flere eksempler på, at voksne mennesker får beskadiget halebenet, fordi gyngen eller gyngestativet ikke kunne holde. I det hele taget er der jo en grund til, at fabrikanterne skriver en maksimumvægt på deres produkter," lyder advarslen.

Alkohol og tricks på trampolin eller heftigt havearbejde er desuden sjældent en blanding, der kaster et godt resultat af sig, og det er blot, hvis man kigger på eget og andre helbred. Dertil kommer, at man også kan være i risiko for at stå uden forsikringsdækning.

Codan Forsikring har cirka 250.000 danske husstande og 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er i dag ejet 50% af den canadiske forsikringskoncern Intact Financial Corporation og 50% af danske Tryg A/S. Læs mere om Codan på www.codan.dk.

Codan Danmark kommer stærkt ud af 1. halvår med en markant forøgelse af forsikringsresultatet og en solid combined ratio18.8.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Codan Danmark kommer ud af 1. halvår 2021 med en positiv vækst på 1,7 pct. og en combined ratio på 85,3 pct. Samtidig forbedres forsikringsresultatet med 43 pct. sammenlignet med 1. halvår 2020. Det er udtryk for en styrket underliggende forretning, og det er netop dette udgangspunkt, der skal bane vejen for yderligere vækst på toplinjen i Codan i 2. halvår. Det skal blandt andet ske med en fortsat udbygning af distributionen, særligt med agenturer samt forsikringsalliancen, Privatsikring. I erhvervsforretningen betyder den styrkede lønsomhed, at der nu kan fokuseres mere på nye vækstmuligheder samt at levere en endnu større indsats på forebyggelse.

Hver fjerde sommerhusejer har haft en vejrskade det seneste år30.7.2021 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Corona har fået sommerhussalget til at stige voldsomt. Men med sommerhuskøbene følger ikke kun frisk luft, sand under fødderne og en sikker ferielokation. Udover de seneste ugers kraftige regnskyl, viser en ny undersøgelse lavet for Codan nemlig, at hver fjerde danske sommerhusejer har haft en vejrskade på deres sommerhus inden for det seneste år. Og det er langt flere end blandt normale boligejere. Det bekymrer skadedirektør i Codan, Henrik Bundgaard, da det i sidste ende kan få betydning for sommerhusets værdi.

Vil du udleje dit sommerhus eller bolig? Det kan blive en dyr fornøjelse7.7.2021 07:53:52 CEST | Pressemeddelelse

Er du blandt de mange danskere, som igen i år holder sommerferie indenfor Danmarks grænser og har booket et sommerhus eller en ferielejlighed? Eller måske udlejer du selv? Så er det vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i, hvordan du er dækket. Det har nemlig stor betydning for din forsikringsdækning, hvorvidt du låner eller udlejer din bolig, og om du gør det gennem en udlejningsportal eller på egen hånd.