DFDS A/S

Partnerskab vil udvikle brintfærge til Oslo-København

Del
DFDS og en række partnere har ansøgt om EU-støtte til udvikling af en færge, der drives af el fra brintbrændselscellesystemer og kun udleder vand. Grøn brint til færgen skal leveres af en planlagt, havvindvindkraftdrevet brintanlæg i Storkøbenhavn.
Visualisering af brintfærgen. Produceret af KNUD E. HANSEN
Visualisering af brintfærgen. Produceret af KNUD E. HANSEN

En gruppe virksomheder har indgået et samarbejde om at udvikle en færge drevet 100% på brint til DFDS' rute mellem Oslo, Frederikshavn og København.  

Færgen får elektricitet til fremdrift fra  brintbrændselscellesystemer, der kun udleder vand og kan producere op til 23 MW. 

”De største brændselscellesystemer i dag producerer kun 1-5 MW, og udviklingen af ​​sådanne store brændselscelleinstallationer til brug i det maritime er en monumental opgave, som kun kan gennemføres i et partnerskab mellem virksomheder, der tilsammen kan mønstre verdensklasse-ekspertise inden for design, godkendelse, bygning, finansiering og drift af innovative skibe,” siger Torben Carlsen, administrerende direktør for DFDS. 

Partnerskabet omfatter DFDS, ABB, Ballard Power Systems Europe, Hexagon Purus, Lloyd’s Register, KNUD E. HANSEN, Ørsted og Danmarks Skibskredit.

"Sammen forventer vi at lære. hvordan vi kan  gøre disse brændstoftyper og teknologier kommercielt levedygtige. Det er afgørende for branchens omstilling til klimaneutralitet, der også er det ultimative mål for DFDS' klimaplan," siger Torben Carlsen. 

Partnerskabet har ansøgt om støtte fra EU's Innovationsfond. Da der ikke i dag findes en færge med denne teknologi, vil udviklingen kræve offentlig involvering. Men hvis projektet udvikler sig som forventet, kan færgen være i fuld drift allerede fra 2027. 

Brinten produceres lokalt i Storkøbenhavn, baseret på havvind, og projektet vil undersøge, hvordan det optimalt integreres i det lokale energisystem. 

Færgen, der har arbejdsnavnet Europa Seaways, er designet til 1800 passagerer og med plads til mere end 120 lastbiler eller 380 personbiler. 

Vessel and route details
On board power production PEM Fuel cells
Engine power 23MW
Fuel Compressed hydrogen
Fuel tank capacity 44T
Passenger capacity 1.800
Trailer & Car capacity 2,300 lanemeters
Route Copenhagen - Frederikshavn - Oslo
Roundtrip time 48 hours
Bunkering interval 48 hours
CO2e/year emission avoidance 64,000 Tons

Yderligere oplysninger:

Kommunikationschef Gert Jakobsen, DFDS, 24 40 00 43

Citater fra partnerne:

ABB Marine & Ports 
”Med den stigende efterspørgsel efter løsninger, der muliggør bæredygtig, ansvarlig skibsfart, er vi overbeviste om, at brændselsceller vil spille en vigtig rolle i at hjælpe søfarten med at nå CO2-reduktionsmål. Samarbejde om dette projekt med partnere på tværs af værdikæden er et vigtigt skridt på branchens rejse mod at muliggøre nulemissionsdrift for RoPax-skibe.” 

Jostein Bogen, Global Product Manager, ABB Marine & Ports. 

Ballard Power Systems Europe A / S 
”Brændselsceller i kombination med brint vil spille en nøglerolle i at hjælpe søfarten med at tackle drivhusgasemissioner. Med projektet "Hydrogen EU-ROPAX" og det stærke partnerskab bag det, vil vi ikke kun imødekomme efterspørgslen efter nul-emissions-løsninger, vi vil også bidrage til at skabe grønne arbejdspladser og vækst i Danmark og sikre en dansk lederrolle inden for havmiljøet.”  

Jesper Themsen, President & CEOBallardPower Systems Europe A / S.

Hexagon Purus 
”DFDS EU-ROPAX-projektet gør det muligt for alle parter at strække deres evner til at se ud over alle  lignende løsninger, der hidtil er set. Det er en storstilet udforsking af brintværdikædeudforskning, der vil flytte vores visioner.” 

Michael Kleschinski - EVP Light Duty, Distribution & Cylinders.

KNUD E. HANSEN 
”På grund af den igangværende globale kamp for at reducere drivhusgasemissioner er det vigtigere end nogensinde for designere at samarbejde med skibsejere, regulatorer og udstyrsproducenter for at innovere og genoverveje, hvordan vi designer skibe. Dette projekt er et godt eksempel på, hvor meget vi kan flytte traditionel tænkning. Ved at kombinere nye ideer og arbejde tæt sammen kan vi vise, hvordan fremtiden inden for skibsdesign potentielt kan se ud.” 

Finn Wollesen Petersen, administrerende direktør, KNUD E. HANSEN.

Lloyd's Register 
Lloyd's Register (LR) er opmærksom på enhver mulighed for at fremskynde dekarbonisering i den maritime industri, hvorfor DFDS-projektet er en fantastisk match for os. For at industrien kan nå IMO 2050-ambitionerne, skal den overgå til kulstoffrie brændstoffer. Det er en kompliceret rejse, ikke kun med hensyn til teknologi, men også infrastruktur. Partnerne i DFDS-projektet er førende inden for deres respektive områder, fra kulstof-energiselskab over brændstoflagting til udbydere af brændselsceller.  Samarbejdet støttet af eksperter fra Maritime Decarbonisation Hub (MDH) hjælper med at løse en række ubesvarede spørgsmål. LR vil hjælpe med at sikre en grundig og upartisk risiko-reduktion for  dette brintdrevne Ro-Pax skibsdesign, herunder sikkerhedsvurdering af den komplette forsyningskæde.” 

Charles HaskellDecarbonisation Manager hos LR. 

Ørsted 
"Vedvarende brint og andre bæredygtige brændstoffer vil være nøglen til de-karbonisering af den maritime sektor og tung transport som helhed for at opfylde danske og internationale klimamål. Hvis tilsynsmyndigheder er villige til at sætte de rette rammer for at muliggøre efterspørgsel og udbudsside af bæredygtige brændstoffer, er danske virksomheder villige til at investere i store Power-to-X-projekter. Dette projekt er endnu et bevis på det stærke potentiale ved vedvarende brintproduktion, drevet af fortsat udbygning af havvind.” 

Anders Nordstrøm, vicepræsident og leder af Ørsteds brintaktiviteter.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Visualisering af brintfærgen. Produceret af KNUD E. HANSEN
Visualisering af brintfærgen. Produceret af KNUD E. HANSEN
Download
Visualisering af brintfærgen. Produceret af KNUD E. HANSEN
Visualisering af brintfærgen. Produceret af KNUD E. HANSEN
Download

Links

Information om DFDS A/S

DFDS A/S
DFDS A/S
Marmorvej 18
2100 København Ø

https://www.dfds.com/

DFDS leverer færge- og transport services i Europa og Tyrkiet med en årlig omsætning på DKK 17 mia.

Over 10.000 fragtkunder anvender vores færge- og havneterminal services samt vores transport- og logistikløsninger.

Vi tilbyder også sikker transport på korte færgeruter og ruter med en overnatning til fem millioner passagerer, heraf mange i egen bil.

Vi har 8.400 medarbejdere fordelt på skibe og kontorer i 20 lande. DFDS blev grundlagt i 1866, har hovedkontor i København og er noteret på Nasdaq Copenhagen.

Følg pressemeddelelser fra DFDS A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DFDS A/S

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye