Parkeringsselskab får medhold i retten

Retten i Næstved har slået fast at en parkeringsafgift pålagt af parkeringsselskabet Bluepark er helt berettet. Det er gode nyheder for ejere af parkeringsbåse, som i dette tilfælde er en andelsboligforening. Det er også for billister, at der ikke længere er tvivl om reglerne.

Sagens omdrejningspunkt er, hvorvidt en afgift en billist er blevet pålagt for ikke at have parkeret inden for linjerne af en parkeringsbås er på sin plads. Det mener billisten ikke, og vedkommende mener heller ikke, at Bluepark i tilstrækkelig grad har bevist, det er tilfældet.

Retten mente dog noget andet og påpegede at skiltningen, hvoraf reglerne for parkeringsområdet fremgik, var placeret tydeligt. Området er drevet efter privatretlige regler, og dem har billisten altså accepteret ved at være bekendt med skiltningen. Retten mente også at bevisførelsen var tilstrækkelig og viste, at billisten ikke havde parkeret inden for parkeringsbåsens linjer.

- Vi er selvfølgelig glade for afgørelsen. Den slår fast, at når der er tale om privat ejendom, så er det alene ejeren, der fastsætter reglerne for brugen af parkeringspladsen, og parkeringsselskabet der afgør, om reglerne bliver fulgt. Det har vi nu rettens ord for, siger administrerende direktør Nikolaj Florentz Mackowski, Bluepark.

Han fortsætter:

- Og i det her tilfælde mener andelsboligforening, altså ejeren, at parkeringer, som den der er tale om her, er generende for foreningens gårdmænd. Deres adgangsforhold bliver forringede, da de blandt andet har svært ved at komme forbi med deres maskiner.