Pantflasker i Bilka bliver til lejrture og oplevelser for børn og unge

Hvis man trykker på pantdonationsknappen i Bilka i Herning, kan man det næste år vælge at støtte Blå Kors Danmarks arbejde med at hjælpe børn og unge, som kæmper med for eksempel ensomhed, sygdom eller alkoholmisbrug i familien. Bilka fordobler det indsamlede beløb, som går til sommerlejre og udflugter.
Pia Romvig Schou (t.v.) fra Bilka i Herning håber, at mange kunder vil bakke op om at støtte Blå Kors Danmark gennem pantdonationer. Til højre ses Sandra Trampedach Junget, som er projektleder for Blå Kors Ferielejre.

Tomme sodavandsflasker, øldåser og juiceflasker er ikke bare tom emballage uden betydning, som man kan få nogle håndører for, når man panter. De kan også gøre en stor forskel for børn og unge i lokalområdet.

Sådan er det i Herning, hvor det lokale Bilka-varehus har valgt at støtte Blå Kors Danmarks ferielejre og udflugter for udsatte børn og unge.

Når kunderne trykker på pantknappen frem til 1. april 2022, kan de vælge at deres penge skal gå til sommer- og julelejre i Midtjylland og projektet Stjernestunder, hvor børn kan deltage i udflugter og aktiviteter i weekender.

"Vi er glade for samarbejdet med Bilka Herning, som giver os mulighed for at give endnu flere børn og unge uforglemmelige oplevelser,” siger Karen Klemmed Hviid, som er ferielejrchef i Blå Kors Danmark og fortsætter:

”Med vores ferielejre og Stjernestunder kan børn og unge fra udsatte hjem få de samme oplevelser som deres jævnaldrende samt blive mødt af frivillige voksne, som hjælper dem til venskaber og som fortæller dem, at de er gode nok præcis, som de er. Det kan give dem livsmod og håb."

Hjælp til flere børn og unge

I foråret 2022 vil pantdonationerne blive gjort op, og så fordobler Bilka beløbet, før pengene går direkte til at give sårbare børn i Herning-området nogle gode oplevelser.

For sektionsleder i Bilka i Herning, Pia Romvig Schou, giver det rigtig god mening, at pengene går til netop Blå Kors Danmarks arbejde.

"Det er tydeligt, at de frivillige hos Blå Kors virkelig brænder for at hjælpe børn og unge, som trænger. Det er børn, som har haft det ekstra svært i coronatiden, så selvfølgelig skal pengene komme dem til gode. Vi håber, at mange af vores kunder har lyst til at bakke op om det arbejde."

Udover pantdonationerne har Bilka i Herning også tidligere doneret overskudsmad i forbindelse med påske og jul til Blå Kors' varmestue i Herning.