Pantdonationer fra Lidls kunder skal sikre hospitalsklovne i børne- og ungepsykiatrien

I 2016 startede Danske Hospitalsklovne besøg op for børn og unge indlagt i psykiatrien. I dag besøger hospitalsklovnene 26 steder både børne- og ungdomspsykiatriske afsnit, specialskoler, aflastningsinstitutioner og bosteder.
Et af stederne er på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center i Glostrup. Her har assisterende afdelingssygeplejerske Tanja Hedin oplevet, hvordan hospitalsklovnene er med til at give børnene bedre selvtillid og skabe et frirum:
"De børn, som er indlagt, kæmper ofte med lavt selvværd og selvtillid. Her spiller hospitalsklovnene en stor rolle gennem blandt andet særlige lege, der hjælper med at øge børnenes selvtillid. Lige pludselig bliver de opdaget i de ting, som de kan. Besøget betyder altså langt mere, end man umiddelbart forestiller sig. Det skaber et vigtigt frirum for børnene,” fortæller hun.
En evaluering, foretaget af Socialt Udviklingscenter SUS viser også, at de røde næser både skaber god stemning, stærke relationer og hjælper de indlagte gennem deres behandling*.
Et værdifuldt samarbejde
Lidl har siden 2015 været hovedsponsor for Danske Hospitalsklovne. Og siden 2014 har Lidls kunder kunne aflevere deres flaskepant i Lidls butikker og donere beløbet til Danske Hospitalsklovne. I 2022 donerede Lidls kunder 800.000 kr. til hospitalsklovnene via pant.
I Lidl ser man støtten til Danske Hospitalsklovne som en hjertesag, og adm. direktør, Jens Stratmann, mærker tydeligt, at dagligvarekædens initiativer som hovedsponsor er med til at gøre en forskel:
"Hver eneste krone, som vores kunder donerer til Danske Hospitalsklovne, er jeg meget stolt over. Donationerne bidrager til, at hospitalsklovnene kan skabe et frirum for de indlagte børn og unge, hvor de kan føle sig trygge og for en stund tænke på noget andet end sygdom. Det er en utrolig vigtig og betydningsfuld indsats, som vi er glade for, at vores kunder finder overskud til at støtte."
I Danske Hospitalsklovne er direktør Tania Dethlefsen meget taknemlig over, at Lidl støtter op om foreningens arbejde for børn og unge i psykiatrien, da det er et område, der i høj grad har brug for øget fokus:
"Vi ved desværre, at rigtig mange børn og unge i Danmark mistrives, og flere og flere kommer i berøring med børne- og ungepsykiatrien. Her mødes de af et meget presset system. De indlagte børn, unge og deres familier har i den grad brug for hospitalsklovnenes nærvær og kreativitet, og vi mærker en stigende efterspørgsel på hospitalsklovnenes tilstedeværelse på afdelingerne. Derfor er vi dybt taknemlige for hver eneste af Lidls kunder, der med deres pantdonation, vælger at støtte op om det arbejde, siger Tania Dethlefsen, der er direktør hos Danske Hospitalsklovne.
I 2022 donerede Lidls kunder knap 800.000 kr. til Danske Hospitalsklovne ved at trykke på ’donér’-knappen.
Læs meget mere Lidl og Danske Hospitalsklovnes samarbejde her.
Fakta
- Der er 61 hospitalsklovne ansat i foreningen Danske Hospitalsklovne. Alle hospitalsklovne har gennemgået en uddannelse på 1,5-år og får løbende efteruddannelse.
- Hospitalsklovnene stilles gratis til rådighed for afdelinger på hospitalet og lønnes af foreningen Danske Hospitalsklovne. Hospitalsklovnenes arbejde er kun muligt med økonomisk støtte fra private, virksomheder og fonde.
*danskehospitalsklovne.dk/evaluering
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder

Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 165 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Det betaler sig at handle i Lidl: Vinder Avisen Danmarks pristjek og sænker samtidig priserne på over 100 hverdagsvarer10.10.2025 10:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidls budskab, om at det betaler sig at gøre sine indkøb hos dem, beviser sig i virkeligheden. I Avisen Danmarks store pristjek løber dagligvarekæden nemlig med sejren. Pristjekket er foretaget inden Lidl torsdag d. 9. oktober sænkede prisen på over 100 hverdagsprodukter.
Lidl gør hverdagen billigere for forbrugerne: Sænker prisen på over 100 hverdagsprodukter9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra torsdag tilbyder Lidl over 100 hverdagsvarer til nye, lave priser. Det er nogle af de mest solgte produkter som smør, kød, kaffe, rugbrød og toiletpapir, der nu bliver sat ned i dagligvarekædens butikker. Kunderne skal have en billigere hverdagsindkøbsvogn, når de handler i Lidl de næste mange måneder.
Lidl Danmark slutter sig til Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed2.10.2025 12:48:42 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har taget endnu et vigtigt skridt mod at fremme sundhed og forebyggelse i Danmark ved at indtræde i Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed – og det som den første dagligvarekæde. Med sit engagement ønsker dagligvarekæden at bidrage til den nationale forebyggelsesindsats og styrke folkesundheden.
Stor åbningsglæde i Gug: Lidl byder kunderne velkommen i ny butik uden tobak og nikotin25.9.2025 12:28:24 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag slog Lidl dørene op til en ny butik på Gugvej 189, hvor snoren blev klippet foran en stor forsamling af fremmødte kunder. Forrest stod den hjemvendte butikschef, Nikolaj Jensen, sammen med sit nye team, der havde glædet sig til at byde velkommen.
“Det betaler sig at handle i Lidl” – ny international kampagne sætter fokus på værdi i hverdagen22.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang lancerer Lidl en fælles brandkampagne på tværs af alle 31 lande, hvor kæden er til stede. Med kampagnen “Det betaler sig at handle i Lidl” ønsker Lidl at vise, at kæden står for andet og mere end skarpe priser og høj kvalitet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum