Pantdonationer fra Lidls kunder skal sikre hospitalsklovne i børne- og ungepsykiatrien

I 2016 startede Danske Hospitalsklovne besøg op for børn og unge indlagt i psykiatrien. I dag besøger hospitalsklovnene 26 steder både børne- og ungdomspsykiatriske afsnit, specialskoler, aflastningsinstitutioner og bosteder.
Et af stederne er på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center i Glostrup. Her har assisterende afdelingssygeplejerske Tanja Hedin oplevet, hvordan hospitalsklovnene er med til at give børnene bedre selvtillid og skabe et frirum:
"De børn, som er indlagt, kæmper ofte med lavt selvværd og selvtillid. Her spiller hospitalsklovnene en stor rolle gennem blandt andet særlige lege, der hjælper med at øge børnenes selvtillid. Lige pludselig bliver de opdaget i de ting, som de kan. Besøget betyder altså langt mere, end man umiddelbart forestiller sig. Det skaber et vigtigt frirum for børnene,” fortæller hun.
En evaluering, foretaget af Socialt Udviklingscenter SUS viser også, at de røde næser både skaber god stemning, stærke relationer og hjælper de indlagte gennem deres behandling*.
Et værdifuldt samarbejde
Lidl har siden 2015 været hovedsponsor for Danske Hospitalsklovne. Og siden 2014 har Lidls kunder kunne aflevere deres flaskepant i Lidls butikker og donere beløbet til Danske Hospitalsklovne. I 2022 donerede Lidls kunder 800.000 kr. til hospitalsklovnene via pant.
I Lidl ser man støtten til Danske Hospitalsklovne som en hjertesag, og adm. direktør, Jens Stratmann, mærker tydeligt, at dagligvarekædens initiativer som hovedsponsor er med til at gøre en forskel:
"Hver eneste krone, som vores kunder donerer til Danske Hospitalsklovne, er jeg meget stolt over. Donationerne bidrager til, at hospitalsklovnene kan skabe et frirum for de indlagte børn og unge, hvor de kan føle sig trygge og for en stund tænke på noget andet end sygdom. Det er en utrolig vigtig og betydningsfuld indsats, som vi er glade for, at vores kunder finder overskud til at støtte."
I Danske Hospitalsklovne er direktør Tania Dethlefsen meget taknemlig over, at Lidl støtter op om foreningens arbejde for børn og unge i psykiatrien, da det er et område, der i høj grad har brug for øget fokus:
"Vi ved desværre, at rigtig mange børn og unge i Danmark mistrives, og flere og flere kommer i berøring med børne- og ungepsykiatrien. Her mødes de af et meget presset system. De indlagte børn, unge og deres familier har i den grad brug for hospitalsklovnenes nærvær og kreativitet, og vi mærker en stigende efterspørgsel på hospitalsklovnenes tilstedeværelse på afdelingerne. Derfor er vi dybt taknemlige for hver eneste af Lidls kunder, der med deres pantdonation, vælger at støtte op om det arbejde, siger Tania Dethlefsen, der er direktør hos Danske Hospitalsklovne.
I 2022 donerede Lidls kunder knap 800.000 kr. til Danske Hospitalsklovne ved at trykke på ’donér’-knappen.
Læs meget mere Lidl og Danske Hospitalsklovnes samarbejde her.
Fakta
- Der er 61 hospitalsklovne ansat i foreningen Danske Hospitalsklovne. Alle hospitalsklovne har gennemgået en uddannelse på 1,5-år og får løbende efteruddannelse.
- Hospitalsklovnene stilles gratis til rådighed for afdelinger på hospitalet og lønnes af foreningen Danske Hospitalsklovne. Hospitalsklovnenes arbejde er kun muligt med økonomisk støtte fra private, virksomheder og fonde.
*danskehospitalsklovne.dk/evaluering
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder

Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 139 butikker.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl bliver officiel partner for UEFA EURO 202421.3.2023 15:01:00 CET | Pressemeddelelse
Partnerskabet begynder med europæiske kvalifikationskampe i år og gør Lidl til en global UEFA-partner for både EM-kvalifikationen i 2023 og 2024 og slutrunden i sommeren 2024.
Lidls elevhold har ansvaret for kædens butik i Grenaa: “Jeg er blevet bekræftet i, at jeg gerne vil være butikschef en dag”17.3.2023 10:39:51 CET | Pressemeddelelse
I denne uge har 18 butikselever fra Lidl drevet dagligvarekædens butik på Østerbrogade 43 i Grenaa helt alene. Det sker som et led i deres butikselevuddannelse, hvor de får mulighed for at afprøve deres færdigheder i praksis og i samarbejde drive en butik selvstændigt. Spørger man Lidls HR-direktør, er tilliden vigtig for elevernes udvikling og tro på egne evner.
Lidl dropper trykte tilbudsaviser i Odense17.3.2023 08:34:27 CET | Pressemeddelelse
Efter otte ugers vellykket test fjerner dagligvarekæden Lidl sin fysiske tilbudsavis i Odense permanent. I testperioden har indbyggerne i Odense reageret positivt på initiativet og i stedet fundet frem til kædens mange gode tilbud via digitale platforme såsom kundeappen Lidl Plus og Facebook.
Korrektion: Indkøbsdirektør i Lidl: Priserne på private label-produkter begynder at falde10.3.2023 12:27:40 CET | Pressemeddelelse
Ny version. Rettelse i pris på Engvang øko smør. Rigtig nypris er 23,95 kr. Fra mandag i uge 11 sænker Lidl normalprisen med over 10 % på tre udvalgte smørprodukter fra dagligvarekædens eget sortiment. Prisnedsættelsen følger efter lang tids forhandlinger med leverandører af Lidls private label-varer, og det kommer nu kunderne til gode. I de kommende måneder vil de lavere normalpriser slå igennem på endnu flere varer – særligt inden for Lidls eget sortiment af basisvarer.
Indkøbsdirektør i Lidl: Priserne på private label-produkter begynder at falde10.3.2023 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fra mandag i uge 11 sænker Lidl normalprisen med over 10 % på tre udvalgte smørprodukter fra dagligvarekædens eget sortiment. Prisnedsættelsen følger efter lang tids forhandlinger med leverandører af Lidls private label-varer, og det kommer nu kunderne til gode. I de kommende måneder vil de lavere normalpriser slå igennem på endnu flere varer – særligt inden for Lidls eget sortiment af basisvarer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum