Pantdonationer fra Lidls kunder skal sikre hospitalsklovne i børne- og ungepsykiatrien

Ved flaskeautomaten i landets 139 Lidl-butikker kan kunder donere deres pant til Danske Hospitalsklovnes arbejde for indlagte børn. I 2023 har Lidl valgt, at halvdelen af alle de pantdonationer specifikt skal gå til hospitalsklovnenes arbejde i børne- og ungepsykiatrien. Et område som Danske Hospitalsklovne siden 2016 har haft stor succes med at arbejde indenfor.
I 2022 donerede Lidls kunder knap 800.000 kr. til Danske Hospitalsklovne ved at trykke på ’donér’-knappen.

I 2016 startede Danske Hospitalsklovne besøg op for børn og unge indlagt i psykiatrien. I dag besøger hospitalsklovnene 26 steder både børne- og ungdomspsykiatriske afsnit, specialskoler, aflastningsinstitutioner og bosteder.

Et af stederne er på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center i Glostrup. Her har assisterende afdelingssygeplejerske Tanja Hedin oplevet, hvordan hospitalsklovnene er med til at give børnene bedre selvtillid og skabe et frirum:

"De børn, som er indlagt, kæmper ofte med lavt selvværd og selvtillid. Her spiller hospitalsklovnene en stor rolle gennem blandt andet særlige lege, der hjælper med at øge børnenes selvtillid. Lige pludselig bliver de opdaget i de ting, som de kan. Besøget betyder altså langt mere, end man umiddelbart forestiller sig. Det skaber et vigtigt frirum for børnene,” fortæller hun.

En evaluering, foretaget af Socialt Udviklingscenter SUS viser også, at de røde næser både skaber god stemning, stærke relationer og hjælper de indlagte gennem deres behandling*.

Et værdifuldt samarbejde

Lidl har siden 2015 været hovedsponsor for Danske Hospitalsklovne. Og siden 2014 har Lidls kunder kunne aflevere deres flaskepant i Lidls butikker og donere beløbet til Danske Hospitalsklovne. I 2022 donerede Lidls kunder 800.000 kr. til hospitalsklovnene via pant.

I Lidl ser man støtten til Danske Hospitalsklovne som en hjertesag, og adm. direktør, Jens Stratmann, mærker tydeligt, at dagligvarekædens initiativer som hovedsponsor er med til at gøre en forskel:

"Hver eneste krone, som vores kunder donerer til Danske Hospitalsklovne, er jeg meget stolt over. Donationerne bidrager til, at hospitalsklovnene kan skabe et frirum for de indlagte børn og unge, hvor de kan føle sig trygge og for en stund tænke på noget andet end sygdom. Det er en utrolig vigtig og betydningsfuld indsats, som vi er glade for, at vores kunder finder overskud til at støtte."

I Danske Hospitalsklovne er direktør Tania Dethlefsen meget taknemlig over, at Lidl støtter op om foreningens arbejde for børn og unge i psykiatrien, da det er et område, der i høj grad har brug for øget fokus:

"Vi ved desværre, at rigtig mange børn og unge i Danmark mistrives, og flere og flere kommer i berøring med børne- og ungepsykiatrien. Her mødes de af et meget presset system. De indlagte børn, unge og deres familier har i den grad brug for hospitalsklovnenes nærvær og kreativitet, og vi mærker en stigende efterspørgsel på hospitalsklovnenes tilstedeværelse på afdelingerne. Derfor er vi dybt taknemlige for hver eneste af Lidls kunder, der med deres pantdonation, vælger at støtte op om det arbejde, siger Tania Dethlefsen, der er direktør hos Danske Hospitalsklovne.

Læs meget mere Lidl og Danske Hospitalsklovnes samarbejde her

Fakta

• Der er 61 hospitalsklovne ansat i foreningen Danske Hospitalsklovne. Alle hospitalsklovne har gennemgået en uddannelse på 1,5-år og får løbende efteruddannelse.
  • Hospitalsklovnene stilles gratis til rådighed for afdelinger på hospitalet og lønnes af foreningen Danske Hospitalsklovne. Hospitalsklovnenes arbejde er kun muligt med økonomisk støtte fra private, virksomheder og fonde.

*danskehospitalsklovne.dk/evaluering