Pandora støtter UNICEFs globale kamp mod ekstrem børnedødelighed

Samme dag, som de frygtelige nyheder om, at 6.000 børn om dagen kan miste livet pga. COVID-19, donerer Pandora millionbeløb til UNICEFs kamp, for at undgå de mange dødsfald blandt børn.

”Jeg er ikke alene glad for donationen, der vil gøre en kæmpe forskel, jeg er også stolt over, at en dansk virksomhed reagerer så hurtigt på en appel, og dermed kickstarter den kampagne vi sætter i gang i dag, for at undgå den her katastrofe. Pandora er allerede en vigtig international partner for UNICEF, og man må bare sige, at de igen-igen virkelig udviser globalt samfundssind, ovenpå en ekstremt trist nyhed,” siger Karen Hækkerup, generalsekretær i UNICEF.

Donationen fra Pandora kommer som et af de første svar på UNICEFs globale #Reimagine kampagne, der skal undgå, at Corona-pandemien bliver en langvarig krise for verdens børn.

”UNICEFs indsats for at beskytte de mest sårbare fra konsekvenserne af COVID-19 krisen er uundværlige. Pandemien må ikke blive en langvarig krise for børn. Vi er stolte over at støtte denne kampagne, der skal redde både børneliv, deres familier, og der skal bygges en bedre verden op efter krisen. Det er en sag der virkelig fortjener global opmærksomhed,” siger Alexander Lacik, administrerende direktør hos Pandora.

Der er nok at tage fat på. I nat dansk tid udkom en prognose fra Johns Hopkins universitet i magasinet The Lancet, der forudser at op mod 6.000 børn kan miste livet om dagen de næste seks måneder – 1,2 millioner børn, som en konsekvens af Corona-krisen. Det kommer oveni i de 2,5 millioner børn, der allerede mister livet i løbet af et halvt år.

I lande med allerede svage sundhedssystemer, har COVID-19 forårsaget brud på forsyningskæder og mangel på både finansielle og menneskelige ressourcer. Hertil kommer, at besøg på sundhedsklinikkerne er faldet under lockdown pga. udgangsforbud, mangel på transportmuligheder, samt lokalsamfunds frygt for at gå til lægen og risikere spredning af smitten.

Pressechef Peter Lykke Lind. Tlf. 30531916, mail: pllind@unicef.dk

BØRNETOPMØDE 2020 I GLADSAXE1.10.2020 05:00:00 CESTPressemeddelelse

750 børn fra hele landet mødes til UNICEF Børnetopmøde på torsdag den 1. oktober på Blågård i Gladsaxe Kommune, hvor Enghavegård Skole er vært. Herfra sendes der live ud til skoler i hele landet i den allerførste virtuelle udgave af det årlige Børnetopmøde. Børns fremtid efter Coronakrisen er på agendaen. Under overskriften ”Build Back Better” vil elever på 35 UNICEF Rettighedsskoler diskutere, hvad Corona-krisen har betydet for dem, og hvordan de kan vende tilbage til en bedre og mere bæredygtig verden end før Corona. Gladsaxes Borgmester Trine Græse åbner Børnetopmødet klokken 9 sammen med UNICEF’s Generalsekretær Karen Hækkerup.