Pandora indfrier Covid-19-garanti fra Vækstfonden

Coronakrisen har det seneste år skabt stor usikkerhed for alle slags virksomheder, også en af de allerstørste herhjemme - Pandora. Derfor benyttede smykkevirksomheden sig af en Covid-19-garanti fra Vækstfonden i foråret 2020. Nu giver medvind på de globale markeder Pandora mulighed for at indfri garantien før tid.

Det verdenskendte smykkebrand Pandora indfrier nu en Covid-19-garanti til Vækstfonden og staten før tid. Usikkerheden som Coronakrisen bragte med sig, fik sidste forår den danske virksomhed til at sikre sig risikovillig kapital i form af et banklån og en garantistillelse fra Vækstfonden. Garantiordningen er en del af Regeringen og Folketingets hjælpepakker til coronaramte virksomheder. Med udrulningen af vaccinerne og positive takter på de globale markeder, kan Pandora nu indfri garantien før tid.

”Markedet oplevede en ekstraordinær usikkerhed sidste forår, og derfor fandt vi det klogt at sørge for ekstra finansiering. Heldigvis endte vi ikke med at have brug for lånet, men vi er taknemmelige for, at den danske stat kunne give os en garanti på så usikkert et tidspunkt i markedet, og vi glæder os over, at vi er i stand til at tilbagebetale lånet før tid, ”siger Anders Boyer, CFO i Pandora.

Erhvervsminister Simon Kollerup:
”Da coronakrisen ramte Danmark stod mange virksomheder og lønmodtagere i ukendt farvand. Derfor spændte vi det brede sikkerhedsnet ud for at sikre, at virksomhederne kunne imødegå usikkerheden ved at stille statslig garanti. Heldigvis er det foreløbigt gået meget bedre, end de fleste nok have frygtet – og det synes jeg jo, at den her historie fra Pandora viser. Det er for mig også endnu et eksempel på, at regeringens krisepolitik ikke bare har hjulpet virksomhederne igennem corona, men også skabt den fornødne tryghed i en turbulent og usikker tid.”

Rolf Kjærgaard adm. direktør i Vækstfonden:
”Coronakrisen sendte chokbølger gennem de internationale markeder og lagde en dæmper på privatforbrug og investeringer. Det ramte små såvel som store virksomheder, og derfor var det helt rigtigt set af Regeringen og Folketinget, da de introducerede en række hjælpepakker til det danske erhvervsliv, herunder Vækstfondens garantiordning til store virksomheder. Nu går vi langsomt lysere tider i møde, og selvom mange fortsat er ramt af krisen, er vi glade for, at vi har kunnet bidrage med ekstra sikkerhed til Pandora gennem et turbulent corona-år.”

Vækstfonden stillede sidste forår en garanti til Pandora på 2,1. mia. kr., som udløste lån i banken på 3 mia. kr.

Om Vækstfondens Covid-19-garantiordninger til store virksomheder og SMV’er
Vækstfonden kan garantere for store lån, driftskreditter eller garantier i finansieringsinstituttet til både SMV’er og store virksomheder, der skal dække tab eller forventet tab i omsætningen på minimum 30 pct. som følge af spredningen af COVID-19. Garantien fungerer som sikkerhed for finansieringsinstituttet og giver dermed virksomheder lettere adgang til den nødvendige finansiering.

Både garantiordningen til store virksomheder og den målrettet SMV’er er forlænget til 30. juni 2021.

Læs mere om Covid-19 finansiering fra Vækstfonden her.

For pressehenvendelser kontakt
Kommunikations- og pressechef i Vækstfonden Charlie Stjerneklar Zacher Tibu: e-mail: cst@vf.dk, eller mobil: +45 81 77 73 87