På Lidls højlager i Køge har man på et år skånet medarbejderne for at løfte 35.000 ton tørvarer

I november er det et år siden, at Lidl åbnede sit nye 6.400 m2 store højlager i Køge, som dagligvarekæden har investeret et trecifret millionbeløb i at få bygget. Lageret er udstyret med en teknologi, der har automatiseret lagerfaciliteterne og skabt et bedre arbejdsmiljø for medarbejderne. Her bliver pallerne eksempelvis håndteret af otte førerløse kraner, ligesom et halvautomatisk plukkesystem reducerer lagermedarbejdernes løftearbejde markant, det fortæller Zita Szlavikovics, salgsdirektør i Lidl.
”Førhen løftede medarbejderne op til seks ton tørvarer om dagen. Det er tæt på nul nu, grundet automatisering og rotation på arbejdsområderne blandt medarbejderne. Samlet set er det 35.000 ton færre, som medarbejderne har skullet løfte manuelt på lageret i Køge, siden vi åbnede det nye fuldautomatiske højlager. Det betyder alt andet lige, at kollegerne undgår tidlig nedslidning.”
Det er en velkendt udfordring for medarbejdere, der pakker varer, at det kræver mange tunge løft i løbet af dagen. I Lidl mente man, at det måtte kunne gøres bedre, og derfor blev der nedsat en arbejdsgruppe bestående af en logistikchef, en ekstern konsulent samt repræsentanter af lagermedarbejdere, som blev inviteret med til Holland, hvor udviklingen af de nye løsninger foregik. Processen tog omkring to år og i dag, efter kun et år i drift, har de nye metoder altså skånet lagermedarbejderne for omkring 35.000 ton løftearbejde.
”Kroppen bliver skånet dagligt”
I forbindelse med udformningen og moderniseringen af lageret var det især en prioritet at specialdesigne nye ergonomiske arbejdsstationer for at forbedre arbejdsforholdene for medarbejderne på lageret. Spørger man lagermedarbejderne på logistikcenteret i Køge, der håndterer alle varer til Lidls butikker på Sjælland og Bornholm, har de automatiserede processer i høj grad skånet dem i dagligdagen:
”Vi er glade for automatiseringen. De nye arbejdsstationer fritager os for næsten alle manuelle løft, og det smarte ved det nye plukkesystem er, at alt er skub-og-træk. Det betyder, at vores krop dagligt bliver skånet, og på lang sigt betyder det også, at vi kan være i faget længere,” fortæller Michael Andersen, som har arbejdet hos Lidl i fem år, og som til daglig er plukker på højlageret i Køge, hvor han sammen med sine kollegaer, plukker tørvarer fra seks arbejdsstationer.
Det nye højlager satte også Lidl på listen over nominerede til Arbejdsmiljøprisen 2022 i kategorien Muskel- og skeletbesvær for virksomheder, der gør noget særligt for arbejdsmiljøet til inspiration for andre – og netop dét at kunne inspirere andre, håber Lidl meget på:
”Automatiseringen af højlageret er en stor, men vigtig investering. Den bidrager til et bedre arbejdsmiljø og gør det forhåbentlig også lettere for os at rekruttere til den del af vores organisation. At medarbejderne også selv har bidraget til løsningerne, gør kun ejerskabet endnu større. Ofte findes de bedste løsninger i fællesskab,” fortæller Zita Szlavokovics.
Se en video om Lidls plukkesystem her:
https://video.amr.dk/?poditemid=66153&tagsid=3669&ch=3833
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder

Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 165 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Torsdag den 6. november åbner Tobias ny Lidl-butik i Ringsted: Vi vil være de billigste24.10.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl slår torsdag den 6. november dørene op til en ny, topmoderne butik på Klosterparks Allé i Ringsted. Her lover butikschef, Tobias Viktor Torp Lubrin, lave priser, høj kvalitet og et engageret medarbejderteam, der står klar til at møde kunderne med smil og god energi.
Lidl styrker sit engagement i kvindefodbold med forlængelse UEFA-partnerskab indtil 203023.10.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl forlænger sit UEFA-partnerskab og fortsætter sin igangværende rejse med UEFA's kvindelandshold frem til 2030. Det udvidede partnerskab omfatter UEFA Women's EURO 2029, the Women’s European Qualifiers 2028/29 og UEFA Women's Nations League 2025, 2027 og 2029.
Det betaler sig at handle i Lidl: Vinder Avisen Danmarks pristjek og sænker samtidig priserne på over 100 hverdagsvarer10.10.2025 10:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidls budskab, om at det betaler sig at gøre sine indkøb hos dem, beviser sig i virkeligheden. I Avisen Danmarks store pristjek løber dagligvarekæden nemlig med sejren. Pristjekket er foretaget inden Lidl torsdag d. 9. oktober sænkede prisen på over 100 hverdagsprodukter.
Lidl gør hverdagen billigere for forbrugerne: Sænker prisen på over 100 hverdagsprodukter9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra torsdag tilbyder Lidl over 100 hverdagsvarer til nye, lave priser. Det er nogle af de mest solgte produkter som smør, kød, kaffe, rugbrød og toiletpapir, der nu bliver sat ned i dagligvarekædens butikker. Kunderne skal have en billigere hverdagsindkøbsvogn, når de handler i Lidl de næste mange måneder.
Lidl Danmark slutter sig til Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed2.10.2025 12:48:42 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har taget endnu et vigtigt skridt mod at fremme sundhed og forebyggelse i Danmark ved at indtræde i Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed – og det som den første dagligvarekæde. Med sit engagement ønsker dagligvarekæden at bidrage til den nationale forebyggelsesindsats og styrke folkesundheden.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
