På et år er antallet af el-taxier hos Danmarks største taxiselskab steget med 75%

For 10 år siden dukkede de første el-taxier op, men antallet var begrænset de første år. Siden 2019 har udviklingen dog taget fart, og i København kører halvdelen af taxierne hos Danmarks største taxiselskab, Dantaxi, nu på el. Dantaxis direktør, Carsten Aastrup, forventer, at selskabet vil have en nulemissionsflåde af taxier i 2025. Dermed er de mere end klar til 2030, hvor et flertal i Københavns Borgerrepræsentation arbejder på at gøre hovedstaden helt fri for trafik med fossile køretøjer.
I Dantaxi er antallet af el-taxier steget fra 290 til over 500 på bare et år.

Den grønne omstilling fra diesel-taxier til el-taxien sker i et tempo, der er få andre brancher forundt. I Dantaxi er antallet af el-taxier på landsplan gået fra 290 til over 500 på bare et år, hvilket er en stigning på hele 75%. Den høje vækst skyldes flere ting, forklarer selskabets direktør Carsten Aastrup:

"Det er lettere at være el-taxi vognmand i dag sammenlignet med for blot få år siden. Ladeinfrastrukturen er væsentligt forbedret, og der er en bredere vifte af velegnede bilmodeller til rådighed for taxibrug. Vi bemærker også en stigende efterspørgsel efter el-taxier blandt erhvervskunder. Derudover er taxibranchen underlagt politiske reguleringer, der fastsætter miljøkrav til hvilke biltyper, der kan anvendes som taxier, hvilket også spiller ind.

Elektrificeringen af Danmarks største taxi-flåde

Selvom udviklingen går stærkt, er der endnu et stykke vej, før alle selskabets 1.900 taxier er elektrificeret. Dantaxi markerer i denne uge 10-års jubilæet for el-taxier med et event for taxivognmænd. Formålet er, ifølge direktøren, at skabe øget opmærksomhed for el-taxien, blandt de vognmænd, der endnu kører diesel. Sammenholdt med andre tiltag, skal det elektrificere Danmarks største taxiflåde:

”Gennem et event for vores taxivognmænd ønsker vi at inspirere dem, der stadig kører på diesel. Vi stræber efter at opnå vores ambition om en nulemissionsflåde af taxier i 2025, hvilket kræver en indsats på flere områder. F.eks. tog vi i 2021, i samarbejde med E.ON, beslutningen om at etablere Nordens største ladehub for el-taxier. Det har været vores mest betydningsfulde tiltag for grøn omstilling, og har betydet, at en stor del af vores vogne har kunne lydoplade uden at lægge beslag på offentlige ladeudtag”, slutter Carsten Aastrup.

10 år med el-taxier i Dantaxi

Den første el-taxi i Dantaxi kom i drift i 2013. Selskabet hed på det tidspunkt Taxinord, og taxien var en Tesla Model S. I 2015 erhvervede Dantaxi-vognmænd i Nykøbing Mors tre el-biler. En af dem nåede at køre næsten en million kilometer inden den blev udskiftet i 2023. I 2021 åbnede Dantaxi, i samarbejde med E.ON, Nordens største ladehub for el-taxier, kaldet Danhub. Kapaciteten på Danhub er opladning af 400 taxier i døgnet.

I maj 2023 har Dantaxi over 500 el-taxier ud af en flåde på i alt 1.900 taxier. De tre mest populære el-bilsmærker, blandt selskabets vognmænd, er Mercedes, VW og Tesla.

I Dantaxi er antallet af el-taxier steget fra 290 til over 500 på bare et år.
El-biler i Dantaxi fordelt på bilmærker.
For 10 år siden dukkede de første el-taxier op. Siden 2019 har udviklingen dog taget fart
Direktør i Dantaxi, Carsten Aastrup.

• Med cirka 500 el-taxier (nul-emission) er Dantaxi et af de førerende taxiselskaber indenfor grøn omstilling.

• Dantaxi er Danmarks største taxiselskab med 1.900 taxier tilsluttet. Største taxaselskab i Region Hovedstaden/Storkøbenhavn og Østjylland. Hovedsædet er i Bagsværd ved København.

• Selskabet udfører taxikørsel i 76 af Danmarks 98 kommuner. Nyeste Dantaxi byer er Kolding og Esberg.

• Dantaxi er en del af Moove Group, der blev dannet i april 2022 med det formål at skabe en moderne, konkurrencedygtig mobilitetsvirksomhed, der ikke er begrænset til bestemte transportformer.