Overvejer du at afbestille efterårsferien? Sådan dækker rejseforsikringen

Her er fem typiske spørgsmål og svar på, hvordan rejseforsikringen dækker, både for dem som har planlagt en efterårsferie og nu skal beslutte, om de vil aflyse, og for dem der måske allerede opholder sig i udlandet.

Sommeren forlænges ofte med en efterårsferie til Sydeuropa eller Mellemøsten, der typisk ligger højt på listen over populære rejsemål i uge 42.

I år ser billedet dog markant anderledes ud, og et stigende antal bekymrede kunder i Codan, et af landets største forsikringsselskaber, henvender sig med spørgsmål om, hvordan de er stillet, hvis rejser frarådes på grund af Covid-19.

”Flere skal formentlig her i weekenden beslutte, om efterårsferien skal afbestilles, og vi får specielt ét spørgsmål fra bekymrede kunder: hvordan er jeg dækket, hvis rejse til min destination frarådes? Det korte svar er, at rejseforsikringen dækker med normale betingelser, også hvis rejsevejledningen bliver orange eller rød under opholdet. Hvis status ændrer sig kort tid før afrejse, kan kunder altid ringe for at høre om muligheden for afbestilling eller anmelde skaden online,” siger Henrik Bundgaard, skadedirektør i Codan.

”Ligesom vi havde en ekstraordinær sommer, forventer vi også at få et ekstra travlt efterår, hvor rejsevejledninger skifter jævnligt under anden smittebølge. Vi har indsat ekstra ressourcer for at kunne rådgive kunder hurtigst muligt. På travle dage får vi 10-15 gange flere henvendelser, end vi plejer,” siger han.

Norge, Sverige, Polen, Tyskland, Grækenland og Italien, med undtagelse af visse regioner, er lige nu blandt de eneste destinationer, som ikke er på Udenrigsministeriets liste over ”orange”-lande, hvor ikke-nødvendige rejser frarådes.

Rejsevejledninger kan dog ændre sig fra uge til uge, i takt med at smittetrykket falder eller stiger, og der kan være lande, hvor der er krav om karantæne, hvis man ankommer fra Danmark.

Fra marts, hvor alle grænser lukkede, og frem til i dag har Codan fået 70-80% flere henvendelser om rejseskader blandt de 245.000 husstande, der kunde i forsikringsselskabet, sammenlignet med de seneste to år.

//

Her er svar på de 5 typiske spørgsmål om rejseforsikringen

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg skal afsted til et land, hvor der nu frarådes indrejse?

Ønsker du at afbestille din rejse, skal du først kontakte din rejseudbyder, fx rejsebureau eller flyselskab, for ombookning eller refusion.

Hvis din rejseudbyder giver afslag på ombookning eller refusion, skal du bede om at få det dokumenteret på skrift, fx i en mail, også hvis du kun kan få delvis refusion. Herefter kan du kontakte dit forsikringsselskab og eventuelt anmelde skaden.

Afbestilling hos Codan forudsætter, at du har tilvalgt afbestillingsdækning til rejseforsikringen.

Kan jeg få dækket min afbestilling, hvis jeg har booket en rejse til et land, hvor danskere skal i karantæne?

Visse lande eller områder har krav om selvkarantæne ved indrejse. Det kan være en god idé at tjekke landets rejsevejledning inden rejsen, og inden du bestiller din rejse, så du ikke skal bruge hele din ferie på at være i karantæne.

Betingelserne for rejseforsikringen er baseret på Udenrigsministeriets vejledninger, hvor der ikke nødvendigvis frarådes indrejse til et land, selvom landet selv stiller krav om karantæne til danskere, der rejser ind. Det betyder, at afbestillingsdækningen ikke kan benyttes.

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg opholder mig i et land, hvor der pludselig frarådes indrejse?

Hvis Udenrigsministeriets vejledning ændres til orange eller rød på grund af øget smittetryk, og alle ikke-nødvendige rejser frarådes, er du fuldt dækket af vores normale betingelser på rejseforsikringen, også hvis du skulle blive smittet med Covid-19.

Er der behov for hjemrejse før tid, skal du følge anvisningerne i Udenrigsministeriets vejledninger for hjemrejse og eventuelt kontakte din rejseudbyder, fx rejsebureau eller flyselskab.

Vær opmærksom på, at du ifølge Udenrigsministeriet dog godt kan blive, indtil din ferie er slut. Ministeret opfordrer dog til at være særligt opmærksomme på rejserådene.

Kan jeg bestille en rejse nu med afrejse senere på året og fortsat være dækket på min ferie?

Hvis du bestiller en rejse, hvor der ved bestillingstidspunktet frarådes indrejse, så skal du være opmærksom på, at man fx ikke kan gøre brug af sin afbestillingsdækning på rejseforsikringen, hvis årsagen til afbestilling er Covid-19.

Du kan dog roligt bestille en rejse til et land, hvor rejser lige nu ikke frarådes, og stadig være dækket for afbestilling - også selvom Udenrigsministeriet ændrer sin anbefaling og senere kan blive nødt til at fraråde al unødig indrejse igen.

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg alligevel tager afsted til et land, hvor der frarådes indrejse?

Vælger man at rejse til et af de lande, hvor Udenrigsministeriet fraråder al unødig indrejse til, vil man fortsat være dækket som normalt, dog ikke for skader med relation til Covid-19. Det vil fx sige udgifter til hospital og behandling, hvis du skulle blive smittet under din rejse.

Du vil heller ikke være dækket for eventuelle mérudgifter i forbindelse med Covid-19. Det kunne fx være, hvis du brækkede benet og er nødt til at blive behandlet på et privat hospital i stedet for det offentlige, grundet særlige omstændigheder i forbindelse med Covid-19.

Ministeret opfordrer desuden til at være særligt opmærksomme på rejserådene under rejsen.

Læs her mere om Covid-19 og rejseforsikring.

//

Vær opmærksom på, at der kan være forskel på dækningen hos hvert forsikringsselskab.

Billedet af Firenze, Italien kan frit bruges, og vi opfordrer til at kreditere: (Foto: Unsplash / Mark Tegethoff).

Lokale Pengeinstitutter, Spar Nord og Nykredit i ny og forstærket forsikringsalliance med Codan27.10.2020 06:00:00 CETPressemeddelelse

Fire store aktører i den danske finanssektor, Lokale Pengeinstitutter (LOPI), Spar Nord, Nykredit og Codan, indgår en alliance, der skal være landets stærkeste bankassurancemodel. Ambitionen skal indfris gennem skræddersyede forsikringsprodukter, stærke digitale løsninger og konkurrencedygtige priser. I praksis betyder det, at hver fjerde danske bankkunde – svarende til kunderne i Nykredit Bank, Spar Nord og de omkring 30 lokale pengeinstitutter, der allerede i dag er med i forsikringssamarbejdet - kan gøre brug af forsikringer og rådgivning fra Codans datterselskab Privatsikring. Det vil desuden være muligt for alle pengeinstitutter i LOPI- og Totalkredit-samarbejdet at indgå i samarbejdet, så alliancens potentiale er endnu større. Den bygger videre på det stærke fundament, der er skabt gennem det 20-årige succesrige samarbejde mellem Privatsikring og LOPI og siden 2006 også Spar Nord. Samarbejdet forstærkes nu med solide erfaringer og volumen fra Nykredit samt en yderligere investeri

Halvårsresultat 2020 for Codan Danmark30.7.2020 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Nettopræmieindtægter i Codan Danmark på 3.327,2 millioner DKK (HY2019: 3.525,8 millioner DKK) Samlet positivt underwritingresultat i Codan Danmark på 250,4 millioner DKK (HY2019: -106,7 millioner DKK) Combined Operating Ratio (COR) for Codan Danmark på 89,6% (HY2019: 104%) i henhold til britisk anvendelse af internationale regnskabsstandarder (IFRS) Codan er en del af den internationale forsikringskoncern RSA Insurance Group. De samlede halvårsresultater for hele koncernen, inklusiv det skandinaviske resumé, er tilgængelige her (på engelsk). Christian Baltzer, CEO for Codan i Danmark, kommenterer resultatet: ”Vi er nået rigtig langt siden de seneste udfordrende år, og vi har forbedret lønsomheden på vores kerneforretning. Det er et resultat af de planer, som vi har igangsat primært i erhvervsforretningen, og blandt andet afløbsgevinster fra tidligere år. Jeg er især stolt af, at vi i vores privatforretning fortsætter fremgangen, hvor kunder vælger os til, fordi vi har attraktive værdit