Overskudsmad fra Lidl skal glæde udsatte familier i julen

Når butikkerne holder lukket i juledagene, er der en masse frugt, brød og kød i overskud. Dagligvarekæden Lidl har igen i år valgt at donere maden fra en række af sine butikker til den sociale hjælpeorganisation Blå Kors, der uddeler den til trængte familier.

Flere af Blå Kors' steder har mulighed for at afhente mad i deres lokale Lidl-butik op mod jul.

Familier, som ikke har meget at gøre godt med, får flere steder i landet en håndsrækning i form af gratis mad til juledagene.

Maden bliver doneret af dagligvarekæden Lidl, som sammen med den sociale hjælpeorganisation Blå Kors vil uddele de madvarer, der er i overskud, når butikkerne holder julelukket.

Det drejer sig om i alt 10 butikker fordelt på hele landet, hvor frivillige står klar til at afhente alt lige fra rugbrød til frugt og grønt efter lukketid den 23. december.

Et af de steder, som glæder sig til at afhente julemaden, er Familienetværket Friends & Family i København Nordvest som Blå Kors driver sammen med Kirken i Kulturcentret. Her pakker de frivillige maden i poser, som bliver uddelt til udsatte og sårbare familier som en ekstra julegave om formiddagen juleaftensdag:

"Vi håber, at overskudsmaden kan være det ekstra plus i juledagene, som kan gøre, at det ikke kun er juleaften, der bliver lidt ekstra god, men at familierne også har mad til juledagene," fortæller Peter Mikkelsen, som er projektleder i Familienetværket Friends & Family.

Overskud til at hjælpe andre

I Lidl har man de seneste år doneret overskudsmad fra lukkedagene henover julen til Blå Kors’ familienetværk, væresteder og bo- og behandlingstilbud til misbrugere, hjemløse og andre udsatte grupper.

”Corona-krisen rammer de svageste grupper i samfundet ekstra hårdt. Som landsdækkende dagligvarekæde er vi i Lidl bevidste om vores sociale ansvar – et ansvar, hvor vi gennem vores samarbejde med Blå Kors kan hjælpe nogle af de allermest trængte familier i juletiden med overskudsmad fra nogle af vores butikker," siger Dirk Fust, som er administrerende direktør i Lidl.

Udover donation af overskudsmad til Blå Kors, har Lidl i år også støttet Blå Kors' julehjælp til økonomisk trængte familier og indsamlet gaver til børn fra Barnets Blå Hus, som tilbyder hjælp til børn og unge, der vokser op i et hjem med alkohol- eller stofmisbrug.

"Jeg er utrolig stolt over af, at vores medarbejdere har taget initiativ til projektet Lidl Ønskejuletræ, hvor vi sammen har opfyldt næsten 150 julegaveønsker fra børn som har udfordringer på grund af alkohol- eller stofmisbrug. Jeg håber at begge indsatser kan være med til at forsøde juletiden for de mange trængte familier,” fortæller Lidls administrerende direktør, Dirk Fust.

Blå Kors og Lidl har siden 2017 samarbejdet om at mindske madspild til fordel for udsatte i Danmark.

FAKTA: Her er en liste over, hvilke Blå Kors-tilbud, som skal hente overskudsmad i Lidl den 23. december:

- Familienetværket Vejgaard i Aalborg

- Familienetværket Horsens

- Familienetværket Middelfart

- Familienetværket Esbjerg

- Familienetværket Rønne

- Familienetværket Friends & Familiy i København NV

- Blå Kors Humlebæk

- Den Blå Sociale Café i Hjørring

- Den Blå Oase i Aabenraa

Morten Vestberg
Head of Corporate Communications
Lidl Danmark

morten.vestberg@lidl.dk

Maden, som kan hentes, er al den mad, der er i overskud i forbindelse med helligdagene omkring jul.
Mange fyldte indkøbsvogne kommer udsatte familier til gode.

Snaremosevej 23F
7000 Fredericia