Overlæger fra kønssygdomsklinikker: Mange vil nok opgive at blive testet

På landets klinikker for kønssygdomme frygter overlægerne, at det vil få konsekvenser både for brugere og for det offentlige sundhedssystem, hvis der ikke sikres bevilling til AIDS-Fondets Checkpointklinikker.

”På Klinik på kønssygdomme på Bispebjerg Hospital samt på landets øvrige klinikker for kønssygdomme oplever vi, at vi er pressede med den stigning, der har været i andelen af seksuelt overførbare infektioner (SOI) herunder gonorré, syfilis og klamydia, over de seneste år”, siger Helle Kielberg, overlæge på klinik for kønssygdomme, Bispebjerg hospital.

”Vi kan frygte, at der med lukningen af testtilbuddet i Checkpoint kan forventes længere ventetid for test af asymptomatiske patienter, i klinikker for kønssygdomme, der potentielt kan medføre øget smitte med sexsygdomme, siger Helle Kiellberg.

I begyndelsen af marts kom det frem, at AIDS-Fondet i år kun får 1 mio. kroner på SSA-reserven, som erstatter satspuljerne, der udløb med udgangen af 2022, og hvor organisationen modtog 16 mio. Over fire år.

Konsekvensen er, at AIDS-Fondets Checkpoint-klinikker i Aalborg og Odense må lukke og åbningstiden i Aarhus og København bliver markant skåret. Det betyder også opsigelse af 23 medarbejdere.

Helle Kiellberg bakkes op af Tine Vestergaard, ledende overlæge på hud- og kønssygdomsklinikken på Odense Universitetshospital,Maiken Glud Dalager, Cheflæge, Afdeling for Hud- og Kønssygdomme, Aalborg Universitetshospital og Mette Deleuran, Cheflæge, Hud og Kønssygdomme, Aarhus Universitetshospital, der siger:

”På Klinik for Kønssygdomme på Aarhus Universitetshospital har vi også oplevet en stor stigning i antallet af seksuelt overførbare sygdomme. Vi støtter derfor det testtilbud, der har været udbudt hos Checkpoint indtil nu. Det er vigtigt med så megen testning som muligt for at begrænse smitte med kønssygdomme i samfundet, og vi frygter at reduktionen i testtilbuddet hos Checkpoint kan medføre længere ventetid på test af asymptomatiske patienter, i klinikker for kønssygdomme, og hos egen læge. Desuden kan mange med risikoadfærd opgive at blive testet.”

Siden 2015 har Checkpoint været delvist finansieret af satspuljemidler, men manglende finansiering fra SSA-reserven, betyder, at AIDS-Fondets Checkpoints klinikker i Aalborg og Odense må lukke, og at klinikkerne i København og Aarhus må skære ned på åbningstiderne.

”Checkpoint er et vigtigt supplement til vores offentlige sundhedsvæsen. Vi henvender os til særligt udsatte målgrupper som LGBT+ personer og unge i alderen 15-29 år, der ikke ønsker at opsøge det etablerede sundhedssystem af den ene eller den anden årsag,” siger Thomas Hübertz, forebyggelseschef i AIDS-Fondet.

”I mere end 10 år har politikere på Christiansborg prioriteret Checkpoint gennem satspuljen for at sikre et alternativ til det offentlige sundhedsvæsen for de mest udsatte i vores samfund. Kun 40% af dem der besøgte Checkpoint sidste år svarede ja til, at de ville være gået til egen læge, hvis ikke Checkpoint fandtes,” siger Thomas Hübertz og fortsætter:

”Vi har aldrig haft flere besøgende med 12.000 test og rådgivninger sidste år og med nogle af landets højeste positivprocenter. Vi gør en reel forskel for den seksuelle og mentale sundhed i Danmark. Derfor bliver det noget, man kan mærke i et ellers presset sundhedsvæsen, hvis vi skal spare 4 mio. kroner”.

Til rådighed for interview:

Helle Kielberg, overlæge på klinik for kønssygdomme på Bispebjerg hospital, Helle.Kiellberg.Larsen@regionh.dk

Mette Deleuran, Cheflæge, Hud og Kønssygdomme, Aarhus Universitetshospital, tlf. 7846 1851, mettdele@rm.dk

Thomas Hübertz, forebyggelseschef, AIDS-Fondet, tlf. 88335660