Overblik: Nyt om Vækstfondens COVID-19-produkter

Under Coronakrisen har Vækstfonden kunnet yde en række COVID-19-produkter samt garantier. COVID-19 ydelserne står til at udløbe pr. 31. januar 2021, mens nye er kommet til. Få et overblik over dine muligheder som virksomhed eller bank her

COVID-19 Garantier

Vækstfonden har siden Coronakrisens tidlige begyndelse kunnet stille garanti for nye lån, driftskreditter og garantier til danske virksomheder, der oplever – eller forventer at opleve – et omsætningstab på minimum 30% som følge af krisen. Garantien til små- og mellemstore virksomheder samt store virksomheder dækker fra nu 90 pct. af pengeinstituttets, leasingselskabets m.v. eventuelle tab. Før lå dækningen på 80 pct. Den øgede garantistillelse giver således mulighed for, at endnu flere virksomheder kan få den nødvendige likviditet, som de har behov for.

Muligheden for en COVID-garanti er sat til at udløbe d. 31. januar 2021 (forlænget med en måned fra den oprindelige dato) gældende for ordningen til både SMV’er og store virksomheder, som er sidste frist for færdigbehandling af ansøgningerne. Derfor skal ansøgningen senest være os i hænde ​den 15. januar 2021.

COVID-19-låneprodukter
Siden det tidligere forår har Vækstfonden haft mulighed for at yde særlige COVID-19 lån til iværksættere og vækstvirksomheder. Det drejer sig om i alt fire låneprodukter: COVID-19-BA Matchinglån, COVID-19-Investorlån, COVID-19-Startlån og COVID-19-Syndikeringslån. Udløbsdatoen for disse produkter er ligeledes den. 31. januar 2021, og ansøgninger til COVID-19 Start- og Investorlån (matching-faciliteter) skal være os i hænde inden den 31. december 2020.

Hold dig løbende orienteret om produkterne her.

Nye muligheder for Ansvarlige lån

Med den nye politiske aftale om Genstartsfonden har Vækstfonden fået yderligere kapital stillet til rådighed for at understøtte COVID-19 ramte virksomheders vej ud af krisen. Målet er, at især virksomheder inden for turisme, oplevelse, sport og underholdning, food service, transport, men også små- og mellemstore industrivirksomheder, hjælpes ud på den anden side af krisen. En af vejene til dette kan være styrkelsen af den hæftende kapital gennem Ansvarlige lån. Udover, at et Ansvarligt lån er langsigtet og hører under ”tålmodig finansiering”, er fordelen også, at det styrker virksomhedens soliditet.

Læs mere om ordningen her: https://vf.dk/finansiering/ansvarlige-laan/

Ordningen løber som udgangspunkt i hele 2021.

Kontakt os i Vækstfonden, hvis du vil vide mere om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed eller kunde med finansiering:

E-mail: kontakt@vf.dk