Overblik: Nyt om Vækstfondens COVID-19-produkter

Under Coronakrisen har Vækstfonden kunnet yde en række COVID-19-produkter samt garantier. COVID-19 ydelserne står til at udløbe pr. 31. januar 2021, mens nye er kommet til. Få et overblik over dine muligheder som virksomhed eller bank her

COVID-19 Garantier

Vækstfonden har siden Coronakrisens tidlige begyndelse kunnet stille garanti for nye lån, driftskreditter og garantier til danske virksomheder, der oplever – eller forventer at opleve – et omsætningstab på minimum 30% som følge af krisen. Garantien til små- og mellemstore virksomheder samt store virksomheder dækker fra nu 90 pct. af pengeinstituttets, leasingselskabets m.v. eventuelle tab. Før lå dækningen på 80 pct. Den øgede garantistillelse giver således mulighed for, at endnu flere virksomheder kan få den nødvendige likviditet, som de har behov for.

Muligheden for en COVID-garanti er sat til at udløbe d. 31. januar 2021 (forlænget med en måned fra den oprindelige dato) gældende for ordningen til både SMV’er og store virksomheder, som er sidste frist for færdigbehandling af ansøgningerne. Derfor skal ansøgningen senest være os i hænde ​den 15. januar 2021.

COVID-19-låneprodukter
Siden det tidligere forår har Vækstfonden haft mulighed for at yde særlige COVID-19 lån til iværksættere og vækstvirksomheder. Det drejer sig om i alt fire låneprodukter: COVID-19-BA Matchinglån, COVID-19-Investorlån, COVID-19-Startlån og COVID-19-Syndikeringslån. Udløbsdatoen for disse produkter er ligeledes den. 31. januar 2021, og ansøgninger til COVID-19 Start- og Investorlån (matching-faciliteter) skal være os i hænde inden den 31. december 2020.

Hold dig løbende orienteret om produkterne her.

Nye muligheder for Ansvarlige lån

Med den nye politiske aftale om Genstartsfonden har Vækstfonden fået yderligere kapital stillet til rådighed for at understøtte COVID-19 ramte virksomheders vej ud af krisen. Målet er, at især virksomheder inden for turisme, oplevelse, sport og underholdning, food service, transport, men også små- og mellemstore industrivirksomheder, hjælpes ud på den anden side af krisen. En af vejene til dette kan være styrkelsen af den hæftende kapital gennem Ansvarlige lån. Udover, at et Ansvarligt lån er langsigtet og hører under ”tålmodig finansiering”, er fordelen også, at det styrker virksomhedens soliditet.

Læs mere om ordningen her: https://vf.dk/finansiering/ansvarlige-laan/

Ordningen løber som udgangspunkt i hele 2021.

Kontakt os i Vækstfonden, hvis du vil vide mere om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed eller kunde med finansiering:

E-mail: kontakt@vf.dk

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 9.200 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 33,8 mia. kr.

Genstartsfonden skal vise vej ud af krisen: Vækstfonden skal sikre soliditet til coronaramte erhverv25.11.2020 12:00:00 CETPressemeddelelse

Regeringen og en lang række af Folketingets partier er blevet enige om en aftale om Genstartsfonden, der skal sende kapital ud til virksomheder inden for sektorer, som er ramt af coronakrisen. Genstartsfonden skal styrke soliditeten i virksomheder i bl.a. turisme- og oplevelsesindustrien og små og mellemstore industrivirksomheder. Kapitalen er vigtig for, at sunde virksomheder fortsat kan foretage nødvendige investeringer. Vækstfonden tilføres 3 mia. kr. som en del af aftalen.

Nye hjælpepakker: Nu bliver det nemmere for coronaramte virksomheder at skaffe likviditet via Vækstfonden28.10.2020 16:10:23 CETPressemeddelelse

Regeringen og en lang række af Folketingets partier er blevet enige om en aftale, der skal sikre yderligere hjælp til danske virksomheder under coronakrisen. Krisen betyder, at mange virksomheder har svært ved at drive deres normale forretning, og derfor er det afgørende med en økonomisk håndsrækning. Vækstfonden spiller endnu engang en nøglerolle i initiativerne og kan nu stille garantier på 90 % til små og mellemstore virksomheder, ligesom COVID-19-matchingordningen udvides.

Agrointelli lukker investeringsrunde på 108 mio.kr.: Fremtidens landbrugsmarker skal passes af danske robotter15.10.2020 12:45:07 CESTPressemeddelelse

Agritech-virksomheden Agrointelli lukker runde på mere end 100 mio. kr. i lån og egenkapital. Kapitalen kommer fra Nordic Alpha Partners og Vækstfonden og skal bidrage til at skalere og ruste virksomheden til sit internationale gennembrud. Samtidigt er det Vækstfondens første direkte investering under Danmarks Grønne Fremtidsfond. Ambitionen er at skubbe landbrugssektoren i en grønnere retning.

Nye hjælpepakker til erhvervslivet: Vækstfonden får yderligere kapital til at sikre genstart i hele Danmark9.10.2020 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Regeringen og et stort flertal af Folketingets partier har sendt vigtig genstartskapital ud til det danske erhvervsliv for at fremme dansk eksport. En del af kapitalen forvaltes af Vækstfonden og skal sikre risikovillig finansiering til SMV’er, grøn vækst og projekter inden for turisme. ”Vores vigtigste opgave er at få pengene ud at arbejde hos de virksomheder, der er ramt af coronakrisen,” siger adm. direktør i Vækstfonden Rolf Kjærgaard.

Intelligent affaldshåndtering skal give grøn genlyd over hele verden: Nordsense henter investeringsrunde på 54 mio. kr.8.10.2020 15:00:00 CESTPressemeddelelse

Klimakrisen banker for alvor på vores dør, og verden kalder på nye, grønne teknologier og løsninger. En af dem er danske Nordsense, der med fuld fart er på vej ud på det globale marked. Med en ny investering i ryggen på 54 mio. kr. skal Vækstfonden og den amerikanske venturefond ACME understøtte virksomhedens internationale vækststrategi: Målet er at spare affaldssektoren for tusindvis af ton CO2 og samtidig bidrage til renere gader.