Over 11.000 gratis måltider på et år!

Samarbejdet mellem to markante fødevare-partnere, Frokostkonsulenten og FødevareBanken, har på bare ét år resulteret i over 11.000 gratis måltider til landets svageste.
Hver eneste gang en af Frokostkonsulentens kunder fik leveret mad i 2019, røg der én krone i kassen hos FødevareBanken. Ordningen fortsætter i 2020.

Regnestykket er simpelt. Hver eneste gang en af Frokostkonsulentens kunder får leveret mad, ryger der en krone i kassen hos FødevareBanken. Samarbejdet har kørt et år, og da Frokostkonsulenten har 220 sultne virksomhedskunder, har ordningen allerede kastet 55.000 kroner af sig.

”FødevareBanken går målrettet op i optimal udnyttelse af ressourcerne. Derfor har vi forvandlet donationen fra Frokostkonsulenten til over 11.000 sunde, nærende måltider til blandt andet hjemløse. Det kan vi i kraft af vores mange donorer og et håndplukket modtagernetværk af sociale organisationer,” forklarer FødevareBankens direktør, Karen-Inger Thorsen.

FødevareBanken indsamler hver eneste dag 5,2 tons frisk overskudsmad, som ellers ville blive kasseret på grund af f.eks. emballageskader, begrænset holdbarhed eller etiketfejl. Maden stammer fra producenter og grossister og bliver videredistribueret til bl.a. væresteder, varmestuer, krisecentre, Julemærkehjem og morgenmadsklubber på folkeskoler.

”Vi sætter en ære i fødevaresikkerhed og har elitesmileyer i vores tre afdelinger i København, Aarhus og Kolding. Distribution af maden koster penge, og det samme gør opretholdelsen af de høje hygiejnestandarder. Derfor er vi glade for samarbejdet med virksomheder som Frokostkonsulenten,” siger Karen-Inger Thorsen fra FødevareBanken.

Hos Frokostkonsulenten er glæden lige så stor:

”Det vigtigste for os er at se, hvordan så ’mange bække små’ ender med at gøre en stor forskel hos FødevareBanken. Det første år har vi som nævnt doneret lidt over 55.000 kroner, og her i 2020 forventer vi at ende på næsten 70.000 kroner eller 13.000 gratis måltider til FødevareBankens modtagere. Vi glæder os til mange gode år med FødevareBanken, hvor vi sammen forhindrer en masse madspild,” siger Rune Seest Larsen, direktør hos Frokostkonsulenten.

Han uddyber om baggrunden for samarbejdet:

”Kort og ærligt beskrevet kan man sige, at vi køber aflad. Vi indledte et samarbejde med FødevareBanken, fordi vi sælger et produkt, frokostordninger, hvor der procentuelt formentlig er det største madspild pr. produceret kg. mad i hele fødevarebranchen. Vi ved, at det er umuligt at undgå på madspild på kundernes buffeter, og det ved kunderne også. Derfor gør vi og vores kunder noget godt et andet sted, nemlig sammen med FødevareBanken,” pointerer direktøren.

Om Frokostkonsulenten:

Frokostkonsulenten har formidlet frokostordninger til virksomheder siden 2015. Metoden er at afklare virksomhedernes behov og ønsker og herefter finde de leverandører, der matcher bedst. Herefter er det nemt og enkelt at skifte køkken efter behov, og man får derfor et varieret udbud af frokostordninger til sin rådighed – helt uden besvær.