Østjysk it-komet digitaliserer Danmark – og vinder årets Initiativpris

Tiden, hvor vi udelukkende handlede i butikken nede ad gaden, er for længst forbi. Vores indkøb har over de seneste par årtier gennemgået en rivende udvikling, drevet af digitaliseringen, og både borgere og virksomheder handler i dag i stadig videre udstrækning på nettet. It-virksomheden Vertica med kontorer i Aarhus og København har siden årtusindeskiftet udviklet prisvindende e-handelsløsninger til nogle af de virksomheder, der har valgt at digitalisere deres salg. Og nu kan Vertica stille endnu en pris op på den virtuelle kaminhylde – de er nemlig årets vindere af Dansk Industris Initiativpris i Østjylland.

- På 17 år har Vertica udviklet sig til en virksomhed med 90 medarbejdere, vækst i de seneste år på 20-25 pct. og med forventning om endnu flottere resultat i år. Det hænger selvfølgelig tæt sammen med, at virksomheden gennem årene har været med til at udvikle e-handelsløsninger, som giver deres kunder markedsmæssige fordele. Blandt andet ved hurtigere og bedre at hjælpe slutbrugerne, når de sidder foran skærmen. Det har givet Vertica adskillige e-handelspriser, og er nogle af de vigtige grunde til, at de i år kan kalde sig vinder af Initiativprisen i Østjylland, siger formand for DI Østjylland, Anders Strange.

Og der er da også tungtvejende grunde til, at Verticas løsninger bør blive ved med at være eftertragtede. DI analyser viser nemlig, at virksomheder med e-handel tjener betydeligt mere end dem uden. Og så er e-handelen et vigtigt led i den digitalisering af dansk erhvervsliv, som ifølge DI’s lokale formand Anders Strange er så afgørende for danske virksomheders konkurrenceevne.

- Verticas løsninger spiller en vigtig rolle i digitaliseringen af danske virksomheder. Vi ved, at digitale virksomheder er mere konkurrencedygtige – også på den internationale scene. Og som et lille land med en åben økonomi har vi brug for hele tiden at holde os selv på tæerne. Det hjælper Vertica med, og jeg er rigtig glad for, at vi kan hædre deres indsats med denne pris, siger Anders Strange.

Vertica selv mener, at deres succes skyldes, at de helt fra starten har været af den overbevisning, at it og digitale løsninger skal være koblet tæt sammen med forretningen. Dermed var de i stand til at se det digitale potentiale, før den digitale udvikling for alvor tog fart. Samtidig har Vertica været dygtige til rent faktisk at lave løsninger, som virksomhederne tjener penge på.

- I takt med at virksomhederne er blevet mere digitalt modne, stiller de nye og større krav til de leverandører, som skal udvikle og skabe løsningerne. De skal i højere grad være i stand til at forstå forretningen og den kontekst, som de digitale løsninger skal indgå i. Og det har vi heldigvis formået ved løbende at mande op med de rigtige medarbejdere. Derfor er vi også rigtig stolte over at modtage dette flotte skulderklap fra DI, siger direktør Jeppe Møller Hansen, Vertica.

-  Hvis man skal se lidt ind i fremtiden, så er det vores forventning, at den digitale udvikling kommer til at accelerere over de kommende år. Danske virksomheder er langt digitalt, og de er også klar til at tage det næste skridt, hvor de digitale løsninger kobles tættere på forretningen. Endeligt vil vi se, at mange virksomheder i højere grad benytter de digitale muligheder som en løftestang for at tænke internationalisering, siger Vertica-direktøren.

Fakta om Vertica
Vertica er en partnerdrevet virksomhed med fem partnere, som udvikler e-handelsløsninger. Vertica har 90 medarbejdere og kontorer i Aarhus og København. Virksomheden huser alt fra strategiske rådgivere og strukturerede projektledere til kreative digitale designere, certificerede udviklere og erfarne integrationskonsulenter.

Fakta om prisoverrækkelsen
Sammen med Aarhus borgmester, Jacob Bundsgaard, overrækker formand for DI Østjylland, Anders , Initiativpris 2018 til Vertica A/S. Det sker i Verticas lokaler i Studsgade 29 i Aarhus C onsdag den 14. november kl. 10.00. Pressen er velkommen og kan tilmelde sig hos nedenstående kontaktpersoner.

Med DI Østjyllands Initiativpris 2018 er Vertica A/S en af i alt 19 kandidater til DI´s nationale Initiativpris, der overrækkes af H.K.H. Prins Joachim på DI´s årlige konference for små og mellemstore virksomheder til januar i Industriens Hus i København.

For yderligere oplysninger og for pressetilmelding til prisoverrækkelsen, kontakt venligst chefkonsulent Michael Jul-Nørup Pedersen, mjnp@di.dk, 2924 7009 eller pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær, jofs@di.dk, 2830 1544.