Østjyllands 25 bedste lærlinge er udvalgt

Medaljeprisen, 25 medaljer til de bedste lærlinge i Østjylland, blev den 16. maj uddelt af HKH Prins Joachim på Aarhus Rådhus. Det er Aarhus Haandværkerforening og Dansk Industri, der hylder regionens bedste unge håndværkere og uddeler en særlig pris til Årets Lærling.

- De har ikke alene præsteret fornemme karakterer og demonstreret en faglig dygtighed langt ud over det forventede. Deres personlige egenskaber og menneskelige og faglige udvikling i deres læretid er det, der for alvor skiller dem ud fra mængden og er årsagen til, at deres firmaer og læremestre har indstillet dem til medaljer, siger bestyrelsesformand i Haandværkerforeningen, malermester Søren Dyhr fra Malerfirmaet Ernst Hansen, som håber, at medaljeprisen kan være med til at trække flere unge ind i håndværksfagene.

- Danmark kommer til at mangle håndværkere i fremtiden, og de faglærtes status har ikke været højere i mange år. Så jeg håber, at de 25 unge, der modtager en medaljepris af HKH Prins Joachim, kan være til inspiration for tusinder af andre unge i det østjyske, siger Søren Dyhr.

Medaljerne går til de 25 bedste lærlinge, som har afsluttet en erhvervsfaglig uddannelse inden for industri eller håndværk på en virksomhed i en af følgende kommuner: Aarhus, Skanderborg, Silkeborg, Favrskov, Randers, Syddjurs og Norddjurs. Ved den afsluttende tekniske skoleuddannelse skal medaljemodtageren desuden have opnået en karakter på mindst 10 i gennemsnit.

Prisen som Årets Æreshåndværker går traditionelt til en østjyde, der har gjort sig særligt bemærket. En person, med rødder i Østjylland, der mestrer sit felt med en sådan dygtighed og i en sådan grad, at det er blevet kendt langt ud over Østjyllands grænser. I år gik prisen til journalist Rasmus Tantholdt. (Mere om ham i særskilt pressemeddelelse)

Medaljefonden:

Medaljefonden arbejder for at tiltrække interesserede og kvalificerede unge til erhvervsfaglige, tekniske og håndværksmæssige uddannelser samt for at højne det faglige uddannelsesniveau blandt lærlinge inden for industri og håndværk.

Til det formål belønner Medaljefonden hvert år særligt veludførte svendeprøver og afsluttede skoleopgaver med medaljer og i helt særlige tilfælde legater. Mere på www.medaljefonden.dk

Yderligere oplysninger fås hos Medaljefondens sekretariat ved Betina Halvorsen, Aarhus Håndværkerforening på tlf.: 2144 8612, regionalforeningskonsulent Gordon Trier Holm, DI på tlf.: 2949 4606 eller pressekoordinator Lars Bøgeskov på tlf.: 2236 3138.

Østjyllands medaljemodtagere 2019

Vivian vil effektivisere virksomheder og vinder ny pris på 25.000 kr.22.6.2020 13:31:57 CESTPressemeddelelse

Vivian Payne vil med sin fagprøve effektivisere og forenkle arbejdsgangene på danske virksomheder. En anerkendelsesværdig ambition - og allerede nu har hendes flotte opgave skaffet hende DI og HK Privats fagprøvepris 2020. Det er første år, at Dansk Industri (DI) og HK Privat uddeler fagprøveprisen for kontoruddannelsen på 25.000 kr. Prisen blev uddelt i dag i Industriens Hus i København til en meget glad Vivian Payne, der til daglig går på Aarhus Business College.

To nye stærke navne i DI Østjyllands bestyrelse28.5.2020 16:00:17 CESTPressemeddelelse

På DI Østjyllands generalforsamling torsdag den 28. maj 2020 kom der to nye profiler med i bestyrelsen, nemlig Group CEO og Co-founder Pernille Alberg Pedersen, Pond Global A/S, og Senior Vice President Jørgen O. M. Laursen, Terma Aerostructures A/S. Pernille indtræder i bestyrelsen efter endt barsel efter sommerferien. Stiftende partner Anders Strange, AART Architects blev genvalgt som formand. Adm. direktør Morten Sæderup Nielsen, AVK International A/S og kommunikationsdirektør Kasper Ibsen Beck, Arla blev genvalgt som de to næstformænd. DI Østjyllands bestyrelse ser herefter således ud: Anders Strange, Stiftende partner, AART Architects A/S Morten S. Nielsen, Adm. direktør, AVK International A/S Kasper Ibsen Beck, Kommunikationsdirektør, Arla Lars Brunsø, Adm. direktør, Akva Waterbeds A/S Jørgen O. M. Laursen, Senior Vice President, Terma A/S Rene Hougaard Brund, Adm. direktør, Scanpan A/S Preben Rasmussen, Adm. direktør, Skovby Møbelfabrik A/S Jens Egdal, Direktør, Rambøll Danmark

DI med opfordring til kommunerne: Det er nu, vi skal vise, vi kan stå sammen5.5.2020 09:08:45 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har ramt Danmark og dansk erhvervsliv hårdt. Landets kommuner spiller en stor og vigtig rolle i at holde dampen oppe i Danmark, så hjulene kan køre rundt i dansk økonomi. I Østjylland er der allerede iværksat en række initiativer, som hjælper virksomhederne og holder hånden under lokale arbejdspladser. Men der er brug for et fortsat tæt samarbejde mellem kommunerne og de lokale virksomheder. Derfor lancerer DI 45 konkrete anbefalinger til kommunerne, så vi kan hjælpe hinanden med at komme så helskindet som muligt ud af krisen. - Kommunerne i Østjylland var hurtige til at igangsætte tiltag og nye løsninger og har på den måde allerede sikret arbejdspladser og hjulpet mange virksomheder i kampen mod følgerne af coronakrisen. Men jeg tror ikke, vi har set det værste endnu. Derfor er det vigtigt, at kommunerne bliver ved med at tage bestik af situationen og fortsætter den tætte dialog, siger Anders Strange, partner i AART architects og formand for DI Østjylland. Anders Strange