Østjylland får flere borgere og mere arbejdskraft

De fleste af Danmarks landsdele mister borgere i de kommende år – kun Byen København og Østjylland får flere borgere i den arbejdsduelige alder og dermed øget arbejdskraft. En udregning fra Dansk Industri (DI) på tal fra Danmarks Statistik fortæller, at Østjylland får 5,4 procent flere borgere mellem 20 og 64 år i 2045.

Bedst ser det ud i Horsens, Skanderborg, Silkeborg og Aarhus, hvor antallet af 20-64 årige frem til 2045 stiger med over otte procent, mens mere landlige områder som Norddjurs, Samsø og Hedensted mister folk i den arbejdsdygtige alder og altså arbejdskraft. Men samlet er landsdelen Østjylland den eneste sammen med landsdelen Byen København, som får flere borgere i den arbejdsduelige alder i de kommende år.

- Det er naturligvis positivt for vores område, for virksomhederne er virkelig i bekneb for arbejdskraft. Lige nu siger mange virksomheder nej til ordrer, fordi de ikke kan skaffe hænder, siger Anders Strange, formand for DI Østjylland.

I øjeblikket mangler Danmarks virksomheder medarbejdere – og der bliver også kamp om arbejdskraften fremover. I den situation bliver både virksomheder og kommuner tilgodeset af fremtidens stærke befolkningsudvikling i landsdelen.

- Befolkningstilvæksten i vores område kan medvirke til at fortsætte den gode spiral, hvor vækst og velfærd går hånd i hånd. Men det er selvfølgelig også vigtigt, at vi sørger for at få de nye hænder uddannet til at betjene og udvikle vores arbejdsmarked, siger Anders Strange.

Den østjyske landsdel er ud over den store by Aarhus fyldt med større provinsbyer, som har god vækst både nu og fremover. Det er disse større kraftcentre som Silkeborg, Skanderborg og Horsens, der også fremover øger antallet af borgere i den arbejdsduelige alder.

Inden for hver enkelt kommune vil borgerne samle sig om det lokale kraftcenter, den største by. Kraftigst i byer på mellem 20.000 til 50.000 indbyggere. Der sker en såkaldt urbanisering på lokalt niveau, altså vi klumper os sammen i byer rundt om i landet. Der er allerede nu en positiv udvikling i de store provinsbyer – og ifølge DI fortsætter den.

- Det er også positivt, at der er flere, lokale kraftcentre af forskellig størrelse. Ikke mindst for at der fortsat kan være en vis sammenhæng mellem hvor medarbejderne bor og arbejder, siger Anders Strange.

På landsplan er der stor befolkningstilvækst til de store byer som København, Aalborg og Aarhus. Men hvor væksten i København i de seneste år ikke længere trækkes af tilflyttere fra andre dele af landet, er de andre storbyer stadig i stand til at tiltrække indbyggere fra resten af landet. København vokser udelukkende fra mange fødsler, indvandring og stigende levealder.

Yderligere oplysninger fra formand for DI Østjylland Anders Strange via DI’s pressekoordinator Lars Bøgeskov på 2236 3138

Udvikling i antallet af personer i alderen 20-64 år

Udvikling i 20-64 årige fra 2020 til 2045