Danmarks Østersfestival

Østers er populære til højtiden

Fiskehandlere og isenkræmmere oplever stigende interesse for østers til jul og nytår.
På Danmarks Østersfestival kan du komme på guidede østersture og lære at bruge en østerskniv. Foto Søren Gammelmark

Der stod østers på menuen til både jul og nytår i mange danske hjem i år – og under juletræet gemte der sig ikke sjældent en østerskniv.

Havnens Fiskehus i Aarhus har tydeligt mærket den øgede rift om østers:

”Skaldyr og især østers er et kæmpe hit til nytår, men faktisk også til jul. Den 23. december er der flere og flere, der køber østers,” fortæller fiskehandleren fra Havnens Fiskehus.

Tommy Raabo Fischer fra Hav Torvehallerne i København bekræfter tendensen:

”Salget af østers til nytår var helt sindssygt. Folk gik amok i sidste øjeblik – vi havde nogle vilde dage!”

Glyngøre Shellfish ved Limfjorden pakkede og leverede flere tusinde østers til private hjem i hele landet, men havde også kunder så langvejs fra som Sjælland og Møn, fortæller ejeren Svend Søe Bonde.

Har fordoblet salget af østersknive
Efterspørgslen efter østersknive som julegave var den helt store overraskelse hos den landsdækkende isenkræmmerkæde Imerco, fortalte direktør Frederik Brønnum til BT:
”Salget af østersknive er fordoblet sammenlignet med sidste år, og det er i hele landet, vi oplever denne efterspørgsel.”

Ikke alle havde haft tid til at øve sig på de skarpe knive, i hvert fald meldte skadestuerne nytårsaften om flere uheld med østersknive, ifølge TV Avisen. På Danmarks Østersfestivals sociale medier kan du se en video om, hvordan du åbner østers uden at skade dig selv eller dine skaldyr. Festivalens professionelle østersåbnere giver også gode råd og fif på Danmarks Østersfestival, som i år afholdes den 14.-17. oktober.

Festivalen oplever ligesom fiskehandlerne og isenkræmmerne større interesse for østers. Såvel Rømø Tønder Turistforening som lokale overnatningssteder får allerede nu spørgsmål og bookinger i forbindelse med festivalen, der også byder på guidede østersture.

Kontakter

Povl LønbergInitiativtager og daglig leder af Danmarks ØstersfestivalDanmarks Østersfestival

Tlf:28404832pl@luna.dk

Billeder

Information om Danmarks Østersfestival

Danmarks Østersfestival
Vestergade 31, Havneby
6792 Rømø

+45 28404832https://www.danmarksoestersfestival.dk/

Danmarks Østersfestival finder sted i Tønder Kommune 14.-17. oktober 2022. Østerseventyret har været forankret i området siden 1700-tallet med bl.a. udskibning af østers til zarfamilien i Rusland.

Festivalens højdepunkt er konkurrencen ’Årets Østerskok’ med deltagere fra flere lande. Publikum kan smage bidder af de retter, som præsenteres for et kompetent dommerpanel, hvor flere har Michelinstjerner på skuldrene.

Festivalen tager udgangspunkt i 72.000 tons østers i Vadehavet, Unescos Verdensarv, som  ikke er hjemmehørende i området. De invasive østers skaber ubalance i miljøet og bør alene af den grund spises. Kokke og foodies har givet østers fra Vadehavet topkarakter, hvilket er endnu en grund til at spise løs. Og så tilsiger Fødevarestyrelsens kostråd, at vi skal spise flere skaldyr. Mangler du endnu en grund, så har de håndplukkede østers et lavt klimaaftryk. Foodies og gastro-journalister kommer rejsende fra hele verden for at opleve denne festival, som New York Times har omtalt som must see.