Osteopati bliver en autoriseret sundhedsprofession i Danmark fra den 1. juli!

Folketinget vedtog i går et lovforslag om autorisation af osteopater.

Loven, der træder i kraft fra den 1. juli i år, indebærer, at alle osteopater der har gennemført osteopatiuddannelsen og bestået eksamen i henhold til gældende regler, fastsat af Styrelsen for Patientsikkerhed, kan søge om autorisation som osteopater. Osteopati har eksisteret som behandlingsform siden 1874, og er allerede autoriseret i England, Malta, Portugal, Finland, Island, Schweiz, Frankrig og Lichtenstein. Danmark bliver dermed det niende land i Europa der autoriserer osteopati som en særskilt sundhedsprofession.

Osteopati er en manuel sundhedsprofession, baseret på naturvidenskabelige fag, som eksempelvis anatomi, fysiologi, neurologi, biomekanik og sygdomslære. Osteopater behandler alene med deres hænder som redskab og anvender behandlingsteknikker, der kan bestå af: Manipulationer af kroppens led, ledmobilisering, strækteknikker samt massage af muskler og bindevæv, muskel-energi teknikker og fascielle teknikker.

En osteopat diagnosticerer, behandler samt forebygger muskel- og led problemer i hele bevægeapparatet, eksempelvis ryg-bækken- og nakkeproblemer, sports- og overbelastningsskader, hovedpine, samt gener relateret til graviditet og fødsel. Da årsagen til de oplevede symptomer kan stamme fra et andet sted i kroppen, behandler osteopaterne både symptomerne samt årsagen til symptomerne. I en osteopatisk praksis kombineres den osteopatiske tilgang med behandlerens teoretiske samt manuelle færdigheder, med henblik på en individuel behandlingsstrategi der er tilpasset den enkelte patients behov.

Foreningen Danske Osteopater består af 116 færdiguddannede osteopater. Alle medlemmer af Danske Osteopater bærer titlen M.R.O.DK, som står for Medlem af Danske Osteopater i Danmark.

Kontakt:

Hanna Tómasdóttir, DO M.R.O.DK

Formand for Danske Osteopater

Email: hanna@danskeosteopater.dk

Sygeforsikringen ”danmark” giver tilskud til osteopatisk behandling fra 1.1.20182.11.2017 09:48:48 CET | Pressemeddelelse

Fra 1. januar 2018 giver Sygeforsikringen ”danmark” et tilskud til deres medlemmer når de modtager osteopatisk behandling, udført af en osteopat der i forvejen har en sundhedsautoriseret baggrund som fysioterapeut eller kiropraktor. Tilskuddet til Gruppe 1, Gruppe 2 og Gruppe 5 bliver 133 kroner for første behandling og 88 kroner for de efterfølgende behandlinger. Sygeforsikringen "danmark", der er en medlemsejet forening, har i dag mere end 2,4 million medlemmer.

Fængslet 57-årig massør er ikke uddannet osteopat7.3.2015 11:41:31 CET | Pressemeddelelse