Orkla Foods Danmark vækster toplinjen - stigende indkøbspriser presser bundlinjen
2021 regnskabet for Orkla Foods Danmark viser en vækst i omsætningen, mens bl.a. stigende indkøbspriser og engangsudgifter resulterer i et fald i årets resultat.

Orkla Foods Danmark står bag kendte mærker som Beauvais, Den Gamle Fabrik, Bähncke, FUN Light, Scoop, Blomberg’s, Naturli’, Paulúns, Havrefras, PAMA og Risifrutti.
Orkla Foods Danmark nåede i 2021 en nettoomsætning på 900 mio. kr. mod 884 mio. kr. året før – en vækst på 1,8 pct. Årets resultat blev på 15 mio. kr. mod godt 26 mio. kr. i 2020.
Orkla Foods Danmark og Orkla Confectionery & Snacks Danmark blev i 2021 lagt sammen og har fælles ledelse, under navnet Orkla Danmark. De to selskaber er dog fortsat to juridiske enheder og aflægger hvert sit regnskab. Den nye struktur har medført mindre tilpasninger og reorganisering.
”Resultatet for 2021 er primært mærket af stigende indkøbspriser i særligt andet halvår 2021 samt engangsomkostninger til integration af Orkla Danmark. På den baggrund er resultatet acceptabelt,” siger Carsten Hänel, CEO for Orkla Danmark.
Forventningerne til 2022 er mere usikre end normalt på grund af krigen i Ukraine og de afledte effekter, herunder stærkt stigende råvare- og energipriser samt øgede transportomkostninger.
”Vi er i en helt ny geopolitisk situation, som rammer fødevarebranchen ekstra hårdt. Vores primære fokus er at sikre leverancerne til vores kunder og forbrugere, mens vi samtidig gør os store anstrengelser for at holde omkostningerne mest muligt i ro ved kontinuerligt at afsøge markedet for alternative råvarer og eksempelvis nye emballagetyper, som er billigere, men i samme høje kvalitet. Det ændrer imidlertid ikke på, at der er prisstigninger, som vi desværre må sende videre til kunderne for fortsat at have kræfterne til at udvikle kategorierne med innovationer og øget bæredygtighed,” siger Carsten Hänel.
Orkla Foods Danmark har i løbet af 2021 øget markedsandelene inden for en række kategorier, bl.a. inden for morgenmad drevet af mærkerne Havrefras og Pauluns samt det plantebaserede sortiment. Her er en lang række nyheder blevet lanceret i løbet af året.
”Til trods for de vanskelige markedsvilkår vil vi fortsætte vores arbejde med at opbygge et stærkere Orkla Foods Danmark, så vi fortsat kan investere i vækst og vigtige fødevareområder”, siger Carsten Hänel.
Orkla Foods Danmark arbejder målrettet med bæredygtighed på lige fod med de øvrige Orkla-selskaber og enheder.
”Vi investerer løbende i udvikling af nye plantebaserede fødevarer, som er et strategisk vigtigt forretningsområde for os. De plantebaserede fødevarer er efterspurgte af handlen og hos forbrugerne og bidrager til en mere bæredygtig fremtid. Ikke bare i egne bæredygtighedsberegninger, men hele vejen rundt,” siger Carsten Hänel.
Nøgleord
Kontakter
Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:
kommunikation.info@orkla.dk
Billeder
Information om Orkla
Om Orkla i Danmark
Orkla-koncernen er en af de største leverandører af mærkevarer og koncepter til dagligvarehandelen, bagerier, kantiner og apoteker i Norden, Baltikum og i udvalgte lande i Centraleuropa og Asien.
Orkla er børsnoteret i Oslo, hvor koncernen også har sit hovedsæde. I 2021 havde Orkla-koncernen en omsætning på omkring 36 milliarder DKK og beskæftigede over 21.000 medarbejdere.
Orkla-selskaberne i Danmark omsatte samlet for 3,4 milliarder DKK i 2021, hvoraf de nu sammenlagte virksomheder stod for lidt under 2 milliarder DKK. Orkla i Danmark beskæftiger omkring 1.600 medarbejdere fordelt på kontorer og fabrikker fra Vallensbæk og Odense til Thisted og Randers.
Nogle af Orklas mærkevarer i Danmark er KiMs, Havrefras, Beauvais, Den Gamle Fabrik, HUSK, Futura, Jordan, Livol, Möller’s Tran, UniKalk, Odense Marcipan og Naturli’.
Orkla-selskaberne i Danmark samarbejder med kunder inden for blandt andet dagligvarer, foodservice, apoteker, bagerier og fødevareindustrien. Læs mere her
Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:
Følg pressemeddelelser fra Orkla
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Orkla
Odense Marcipan Group vækster - leverer tilfredsstillende resultat4.7.2022 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Odense Marcipan Group – kendt og anerkendt for marcipan og andre ingredienser gennem mere end et århundrede – præsenterer nyt regnskab, som viser, at det i 2021 lykkedes igen at skabe vækst, udnytte synergimuligheder og effektivisere.
Sund chips- og snackforretning22.6.2022 14:35:00 CEST | Pressemeddelelse
2021 regnskabet for Orkla Confectionery & Snacks Danmark A/S (kendt for bl.a. KiMs og Panda lakrids) er netop offentliggjort og viser fremgang efter svært 2020 regnskabsår.
Orkla investerer i Struer-fabrik og frasælger Struer-brandet til Funkisfood15.12.2021 15:00:16 CET | Pressemeddelelse
Som et resultat af de vækstrater, Orkla oplever på Paulúns-brandet, investerer virksomheden i sin fabrik i Struer. Formålet med investeringen er således at sikre plads og kapacitet til produktionen af granola. Derfor frasælger Orkla samtidig Struer-brandet til Funkisfood.
HUSK® Psyllium Mavebalance er tilbage på hylderne med valideret varmebehandling28.10.2021 06:54:00 CEST | Pressemeddelelse
I april trak Orkla Care, ud fra et forsigtighedsprincip, alle produkter af mærket HUSK® ud af markedet efter at myndighederne satte få af produkterne i mulig forbindelse med et salmonellaudbrud i Danmark. Efter samarbejde med eksterne eksperter har Orkla Care Danmark udviklet en valideret varmehandling af kosttilskuddet, som nu er tilbage på markedet.
Stop madspild - Orkla vil slikke tallerkenen ren29.9.2021 08:08:17 CEST | Pressemeddelelse
29. september er årets madspildsdag og en påmindelse om, at 1/3 af al mad i Danmark ender i skraldespanden. I produktionen af mad er der også meget at hente. Derfor har Orkla fokus på madspild fra jord til bord og har blandt andet udpeget en madspildsambassadør og investeret i en ’gris’, der gør madspild til menneskemad.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum