Optimismen spirer igen i modebranchen
Spærrede landegrænser, lukkede butikker og kæmpemæssige lagre, hvor tøjet hobede sig op. Coronapandemien lagde i første omgang den danske modebranche ned. Nu viser nye tal fra Deloittes Modeanalyse, at branchen har klaret skærene overraskende godt.
”Branchen har klaret sig væsentligt bedre gennem pandemien end forventet. Den har omstillet sig ualmindelig hurtigt og sparet på de omkostninger, der var at spare på, for eksempel aflyste messer. Så på trods af at flere virksomheder oplevede, at omsætningen faldt, så er de ikke ramt så hårdt som frygtet”, siger Morten Steinmetz, partner i Deloitte.
Analysen viser, at det gennemsnitlige driftsresultat pr. ansat i butikkerne steg med 3,5 procent fra 26.700 kroner i 2019/2020 til 27.600 kroner året efter. Især de små butikker har klaret sig godt. De er i stigende grad blevet mere profitable, mens de store butikker har kæmpet med at få indtjeningen til at være højere end omkostningerne.
”De små forhandlere har været dygtige til at tilpasse sig. Mange butikker har opdaget, at e-handel er meget mere end salg via webshops. De virksomheder, der har en god digital strategi og er godt placeret på de store salgsplatforme som Boozt.com og Zalando og har sin egen webshop, har klaret sig rigtig godt igennem pandemien. Nogle har endda øget omsætningen, fordi kunderne er gået fra at handle i butikker til at handle online”, siger Morten Steinmetz.
Trods de pæne tal er danske modebutikker dog stadig ikke i nærheden af niveauet før pandemien. Branchens primære driftsresultat per ansat er siden 2016/2017 gennemsnitligt faldet med 51 procent. Ifølge Morten Steinmetz bør virksomhederne bruge erfaringerne fra pandemien til at skabe nye forretningsmuligheder.
Bæredygtig omstilling
”Pandemien har jo sat fokus på bæredygtighed, og det fokus er kommet for at blive. Både investorer og myndigheder lægger pres på branchen for at den bliver mere bæredygtig, men det gør kunderne også. Jeg tvivler på, kunderne aktivt vil tilvælge bæredygtighedsbrands i stor stil, men du risikerer at blive valgt fra, hvis du ikke producerer og sælger dit tøj på en bæredygtig måde og kan dokumentere dit klimaaftryk. Man kan jo overveje, om man kan nedbringe sit CO2-aftryk ved at få sin produktion lagt tættere på end i Asien, hvis salget primært er i Danmark og Tyskland”, siger Morten Steinmetz.
Tallene viser, at netop Tyskland, som er modebranchens absolut største marked, har oplevet et markant fald. Før pandemien, i 2018, eksporterede danske modevirksomheder for 9,6 milliarder kroner til Tyskland. To år senere, i 2020, var eksporten faldet til 8,7 milliarder kroner.
”Tyskernes modeforbrug foregår stadig i høj grad i butikkerne og i mindre grad digitalt”, forklarer Morten Steinmetz.
Blandt modebranchens engrosforhandlere er der stort set tale om status quo. Årets modeanalyse viser, at de gennemsnitligt havde et driftsresultat pr. ansat på 255.000 kroner i 2020/2021 sammenlignet med 250.000 året før. Det er en stigning på 2,1 procent.
”Mange forhandlerne vil også kunne se værdien i at blive stærkere digitalt”, siger Morten Steinmetz.
Nøgleord
Kontakter
Morten Steinmetz, partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen, tlf. 23 61 98 04, msteinmetz@deloitte.dk
Mette SchønnemannKommunikationsdirektør
Tlf:22 25 28 18mschoenne@deloitte.dkBilleder
Links
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Kraka og Deloitte: Fjern barriererne og slip Danmarks talentreserve fri25.1.2024 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
I dag udkommer en ny Small Great Nation-rapport om de store potentialer for talentudfoldelse, der stadig er uforløst i Danmark. Kraka og Deloitte står bag rapporten, som opfordrer til, at vi som nation gør mere for at udvikle og tiltrække talent.
Deloitte ansætter rektor fra CBS som ny talentleder24.11.2023 13:30:00 CET | Pressemeddelelse
Navnenyt: Danmarks største rådgivnings- og revisionshus Deloitte sigter efter at blive erhvervslivets førende talentudvikler. Til at realisere ambitionen ansætter Deloitte Nikolaj Malchow-Møller som talentleder og del af topledelsen fra det nye år.
Flere danskere scroller i stedet for at sove23.11.2023 06:23:52 CET | Pressemeddelelse
Deloitte er klar med nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Siden sidste måling er udviklingen gået i retning af mere skærmtid og mindre søvn. Vi streamer mere, men betaler mindre. Vi stoler på AI, men eksponeres oftere for fake news. Der er bevægelser i vores digitale forbrugsmønstre, og brancheleder Frederik Behnk udpeger her de vigtigste tendenser.
Gæstebølge ruller ind over hotel- og restaurationsbranchen8.11.2023 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Danskerne tager igen for sig af retterne på landets restauranter, mens nye hoteller skyder op og turisterne vender tilbage i stor stil. Det giver rekordhøj omsætning og fortjeneste i branchen, viser Deloittes nye hotel- og restaurationsanalyse. Men konkurrencen intensiveres, siger brancheleder Claus Jorch Andersen.
En investering i fremtiden: Deloittes årsregnskab viser solide resultater4.10.2023 09:20:47 CEST | Pressemeddelelse
Deloitte leverer et solidt regnskab trods et år præget af geopolitisk usikkerhed, inflation og stigende energipriser. Med en ny CEO for bordenden går Danmarks største rådgivnings- og revisionshus nu efter at blive førende inden for livslang læring og talentudvikling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum