Optimismen spirer igen i modebranchen

Spærrede landegrænser, lukkede butikker og kæmpemæssige lagre, hvor tøjet hobede sig op. Coronapandemien lagde i første omgang den danske modebranche ned. Nu viser nye tal fra Deloittes Modeanalyse, at branchen har klaret skærene overraskende godt.
”Branchen har klaret sig væsentligt bedre gennem pandemien end forventet. Den har omstillet sig ualmindelig hurtigt og sparet på de omkostninger, der var at spare på, for eksempel aflyste messer. Så på trods af at flere virksomheder oplevede, at omsætningen faldt, så er de ikke ramt så hårdt som frygtet”, siger Morten Steinmetz, partner i Deloitte.
Analysen viser, at det gennemsnitlige driftsresultat pr. ansat i butikkerne steg med 3,5 procent fra 26.700 kroner i 2019/2020 til 27.600 kroner året efter. Især de små butikker har klaret sig godt. De er i stigende grad blevet mere profitable, mens de store butikker har kæmpet med at få indtjeningen til at være højere end omkostningerne.
”De små forhandlere har været dygtige til at tilpasse sig. Mange butikker har opdaget, at e-handel er meget mere end salg via webshops. De virksomheder, der har en god digital strategi og er godt placeret på de store salgsplatforme som Boozt.com og Zalando og har sin egen webshop, har klaret sig rigtig godt igennem pandemien. Nogle har endda øget omsætningen, fordi kunderne er gået fra at handle i butikker til at handle online”, siger Morten Steinmetz.
Trods de pæne tal er danske modebutikker dog stadig ikke i nærheden af niveauet før pandemien. Branchens primære driftsresultat per ansat er siden 2016/2017 gennemsnitligt faldet med 51 procent. Ifølge Morten Steinmetz bør virksomhederne bruge erfaringerne fra pandemien til at skabe nye forretningsmuligheder.
Bæredygtig omstilling
”Pandemien har jo sat fokus på bæredygtighed, og det fokus er kommet for at blive. Både investorer og myndigheder lægger pres på branchen for at den bliver mere bæredygtig, men det gør kunderne også. Jeg tvivler på, kunderne aktivt vil tilvælge bæredygtighedsbrands i stor stil, men du risikerer at blive valgt fra, hvis du ikke producerer og sælger dit tøj på en bæredygtig måde og kan dokumentere dit klimaaftryk. Man kan jo overveje, om man kan nedbringe sit CO2-aftryk ved at få sin produktion lagt tættere på end i Asien, hvis salget primært er i Danmark og Tyskland”, siger Morten Steinmetz.
Tallene viser, at netop Tyskland, som er modebranchens absolut største marked, har oplevet et markant fald. Før pandemien, i 2018, eksporterede danske modevirksomheder for 9,6 milliarder kroner til Tyskland. To år senere, i 2020, var eksporten faldet til 8,7 milliarder kroner.
”Tyskernes modeforbrug foregår stadig i høj grad i butikkerne og i mindre grad digitalt”, forklarer Morten Steinmetz.
Blandt modebranchens engrosforhandlere er der stort set tale om status quo. Årets modeanalyse viser, at de gennemsnitligt havde et driftsresultat pr. ansat på 255.000 kroner i 2020/2021 sammenlignet med 250.000 året før. Det er en stigning på 2,1 procent.
”Mange forhandlerne vil også kunne se værdien i at blive stærkere digitalt”, siger Morten Steinmetz.
Nøgleord
Kontakter
Morten Steinmetz, partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen, tlf. 23 61 98 04, msteinmetz@deloitte.dk
Mette SchønnemannKommunikationsdirektør
Tlf:22 25 28 18mschoenne@deloitte.dkBilleder
Links
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Danske og nordiske virksomheder investerer massivt i AI, men sakker bagud på realisering af værdi4.12.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nordiske virksomheder afsætter en lige så stor andel af deres budget til kunstig intelligens som virksomheder i resten af Europa. Alligevel oplever de en markant langsommere realisering af forretningsværdi, viser en ny undersøgelse fra Deloitte.
Sammenhængskraft bliver superlimen i den kommende tids oprustning26.11.2025 06:45:00 CET | Pressemeddelelse
Ved at prioritere sammenhængskraft og alliancer kan Danmark og Europa stå stærkere i en forandret verdensorden. Det er hovedbudskabet i en ny rapport om oprustning, som rådgivnings- og revisionshuset Deloitte og tænketanken Kraka udgiver i dag.
Deloitte lander rekordomsætning i udfordrende finansår28.10.2025 08:55:17 CET | Pressemeddelelse
Som det mest værdifulde brand inden for revisions- og rådgivningsbranchen står Deloitte et stærkt sted og kommer ud af finansåret 2024/25 med en tilfredsstillende vækst på 3 procent.
Ny Deloitte-rapport peger på særlig gruppe virksomheder som Danmarks næste vækstmotor7.10.2025 11:22:40 CEST | Pressemeddelelse
En ny rapport fra Deloitte kaster lys på en hidtil overset gruppe virksomheder i Danmark: De såkaldt "etablerede scalers" med mindst 100 ansatte og en årlig vækst på mindst 10 procent over fem år. De er en afgørende drivkraft for Danmarks fremtidige vækst og konkurrenceevne. Men indtil nu har de manglet bevågenhed og politisk fokus.
Dansk Draghi/Letta-rapport: Sådan sikrer Danmark sin konkurrenceevne10.6.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Den oversete forsknings- og innovationskapacitet skal bringes i spil til at styrke Danmarks fremtidige konkurrenceevne, sikkerhed og velstand. En ny innovationstrepart er blandt de 10 handlingsorienterede anbefalinger, som i dag præsenteres på Christiansborg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum




