Opstartsvirksomhed sikrer millioninvestering til bæredygtige fødevarefarvestoffer

Chromologics, en dansk biotek-startup, har sikret sig en Seed-investering fra Novo Seeds, Novo Holdings arm for tidlige investeringer, med støtte fra finske Nordic FoodTech VC og Vækstfonden.

Billede af Chromologics-teamet. Fra højre: Gerit Tolborg, CEO og co-founder; Anders Ødum, CSO og co-founder; og Louise Bakke, Fermentation Scientist.

Chromologics står på spring til at ændre, hvordan naturlige farvestoffer produceres. Den samlede investering på ca. 14 mio. kr. (EUR 1,9 mio.) skal således hjælpe Chromologics udvikle sit højtydende og bæredygtige fødevarefarvestof, ChromoRed, frem mod markedsgodkendelse.

ChromoRed kan blive det første naturlige farvestof, der udelukkende produceres ved bæredygtige gæringsprocesser i stedet for at blive udvundet fra planter eller dyr. Fødevarestoffet er samtidig målrettet et marked, der på verdensplan har en værdi på mere end USD 2 mia.

Chromologics blev grundlagt i 2017 som en spin-out fra DTU. Virksomheden har tidligere modtaget både et Exploratory Pre-Seed grant og et Pre-Seed grant fra Novo Nordisk Fonden. Endvidere vandt Chromologics Business Acceleration Academy-prisen for bedste pitch hos BioInnovation Institute (BII) i maj 2020.

Se mere i vedhæftede pressemeddelelse.

Anders Rosendahl, pressemedarbejder, tlf.: 4048 3766, aro@novo.dk

Novo Holdings er anerkendt som en internationalt førende life science-investorer med fokus på langsigtet værdiskabelse. Ud over at være hovedaktionær i Novo Gruppens selskaber formidler Novo Holdings seed- og venturekapital til udviklingsselskaber og erhverver betydende ejerandele i vækstvirksomheder og veletablerede virksomheder inden for life science. Novo Holdings forvalter også en bred portefølje af finansielle aktiver. Læs mere på www.novoholdings.dk.

Novo Holdings udnævner Christoffer Søderberg til Head of Principal Investments1.9.2020 13:00:00 CESTPressemeddelelse

Novo Holdings fik samlede indtægter og investeringsafkast på 26 mia. kr. baseret på gode resultater hos selskaberne i Novo Gruppen samt investeringsporteføljen19.3.2020 06:55:00 CETPressemeddelelse