Opråb fra dyreværnsorganisation: Glem ikke årsagen til Covid-19

Covid-19 fik dyreværnsorganisation til at igangsætte en underskriftindsamling mod opdræt og salg af vilde dyr på våde markeder i Kina. Over 18.000 danskere støtter initiativet, og nu afleveres underskrifterne til den kinesiske ambassade.
Foto: Andrew Skowron

Hverdagen er så småt vendt tilbage efter corona-udbruddet. Og nu er det afgørende at regeringer, samfund og borgere husker, hvad der startede pandemien og griber til handling. Det mener dyreværnsorganisationen Anima, som i dag tirsdag den 9. juni afleverer i alt 18.244 underskrifter fra danskere, der ønsker et forbud mod opdræt og handel med vilde dyr i Kina.

“Selvom 18.000 underskrifter måske kan synes som en dråbe i havet, så er hver en stemme med til at presse på for handling, og det har vi brug for nu mere end nogensinde. Så længe markederne er tilladt, vil nye dødelige pandemier opstå og sende verden ud i katastrofale lockdowns, og millioner af vilde dyr vil fortsætte med at lide”, siger Joh Vinding, direktør hos Anima.

FN og WHO har lyttet til de mange internationale protester og opfordret til et globalt forbud mod markederne, og der er bred enighed blandt eksperter om, at de våde markeder er arnested for vira som SARS og senest Covid-19.

Trods fremskridt er mange markeder stadig åbne

Det er ikke kun globale aktører om FN og WHO, der opfordrer til et forbud. Corona-epidemien har også fået den kinesiske millionby Wuhan, der anses som epicentret for coronavirussens udbrud, til at indføre et forbud mod at spise vilde dyr.

Men på trods af de positive tiltag dokumenterer flere optagelser, at markeder med opdræt og salg af vilde dyr stadig er meget udbredt i flere asiatiske lande. Det mener dyreværnsorganisationen Anima, er dybt alarmerende:

“Hvis ikke det internationale samfund formår at holde fokus på årsagen til problemet og fastholder et krav om, at de enkelte lande sætter ind over for markederne, så vil historien gentage sig selv. Vi må og skal udnytte det momentum, Covid-19 har skabt for at sikre menneskers sundhed og beskytte dyrene mod markedernes rædsler”, siger Joh Vinding, direktør hos Anima.

Foto: Andrew Skowron

Aarhus er snublende nær et forbud mod turbokylling1.2.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse

I går tilkendegav et bredt flertal i Aarhus Kommunes byråd deres støtte til en indstilling om at forbyde indkøb af turbokyllinger. Forslaget blev stillet af SF og Thure Hastrup og er nu sendt til videre drøftelse hos Magistraten. Beslutningen glæder dyreværnsforeningen Anima: "Jeg er virkelig glad for at Aarhus ser ud til at blive frontløber på denne udvikling. Kyllinger skal ikke pines, og med en ny politik, vil Aarhus sende et klart signal om, at turbokyllinger bare ikke er ok” siger, Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef i Anima.