Opholdskrav: A-kasse klar med løsning til medlemmer der mister dagpengeret

Opholdskravet, der blev vedtaget i dag, stiller flere tusinde danskere uden dagpengeret. Det manglende sikkerhedsnet, de selv har betalt for, kan stille mere end 8.000 danskere helt uden indtægt ved ledighed. Krifa er klar med en løsning, der redder nogle af deres ramte a-kassemedlemmer i sidste øjeblik

Lyden af rådhusklokkerne i København den 31. december 2018 vil ikke kun markere et nyt år. Det bliver også lyden af mere end 8.000 danskere, der mister deres ret til dagpenge i netop det klokkeslag. Selv om de har betalt til det.

Folketinget har i dag vedtaget en ny regel, der betyder, at man skal have opholdt sig i Danmark i syv år ud af de seneste 12 år for at få dagpenge. Der er en række undtagelser, men det ændrer ikke på, at Krifa er uenig i beslutningen om opholdskrav.

- Det er fuldstændig grotesk. Det er symbolpolitik, som skaber en kæmpe utryghed hos de mennesker, der troligt har betalt til en forsikring, der nu ikke er noget værd, lyder det fra Søren Fibiger Olesen, der er formand i Krifa, og fortsætter:

- Vi har sammen med Danske A-kasser arbejdet for, at det her blev droppet, og vi troede jo ikke, at det havde gang på jord, fordi forslaget var så åbenlyst uretfærdigt. Det forringer i den grad a-kassens vilkår.

Særlig gestus
Da det blev klart, at nogle af Krifas a-kassemedlemmer stod til at miste deres dagpengeret fra den ene dag til den anden på grund af det nye opholdskrav, reagerede Kristelig A-kasse hurtigt. I dag er Krifa klar med Krifa JobSikring – en privat forsikring, som er et alternativ til a-kassen. Også her betaler man et månedligt beløb, og efter et halvt år får man udbetalt op til 90 procent af sin løn, hvis man mister sit job.

Krifa har valgt, at de medlemmer af Kristelig A-kasse, som bliver ramt af opholdskravet efter nytår, får ancienniteten flyttet over i Krifa JobSikring, hvis de ønsker det. Var de dagpengeberettiget i a-kassen før nytår, vil de kunne flytte over i Krifa JobSikring og fra dag ét være sikret en indkomst i seks måneder, hvis de mister deres job.

- Det er en særlig gestus til de af vores medlemmer, der står til at miste deres dagpengeret over nytårsaften. Det kan ikke være rimeligt, og dem vil vi gerne sikre, lyder det fra Preben R. Jørgensen, der er administrerende direktør i Krifa og bestyrelsesformand i forsikringsselskabet Fri Forsikring.

Han understreger samtidig, at det for langt de fleste stadigvæk vil være mest fordelagtigt at stå i a-kassen, og at den ikke skal vælges fra. Men at Krifa Jobsikring er en måde at sikre de personer, som bliver ramt af opholdskravet, ligesom der kan være forskellige andre årsager til, at Jobsikring tiltaler mere end a-kassen:

- Vi er alle forskellige og har derfor ikke de samme behov. Vi vil gerne være der i alle arbejdslivets faser.

Fakta om Krifa JobSikring

• Man får dækket op til 90 % af sin normale indtægt efter AM-bidrag.
  • Det dækker personer mellem 18-59 år.
  • Man kan få udbetalinger i tre perioder på op til seks måneder.
  • Man skal have tre måneders opsigelse på købstidspunktet.
  • Man skal ikke forholde sig til komplicerede dagpengeregler, fordi det er et forsikringsprodukt.
  • Det er ikke en konkurrent til a-kassen – det er et alternativ til dem, der bliver ramt af opholdskravet.
  • Er man medlem af Kristelig A-kasse overføres ancienniteten automatisk, hvis man vælger dækningen på 20.000 kr.

Antallet af danskere, der mister deres dagpengeret, kommer fra Troels Lund Poulsens egen beregning: https://www.ft.dk/samling/20181/lovforslag/l13/spm/81/svar/1542507/1990931.pdf

Pressekontakt: Fie Rødkjær Møller, tlf.: 51381898
Formand: Søren Fibiger Olesen, tlf.: 25444008