Opdag Gilleleje

Forfatter Svend Aagaard Nielsen, der selv bor i Gilleleje og tidligere har skrevet om oplevelser på den sjællandske nordkyst, er nu aktuel med en bog, der zoomer ind på smukke Gilleleje. Beskrivelserne af byen ledsages af Lars Skovs stemningsfulde fotografier, og resultatet er blevet en flot og autentisk fotobog, der vil lokke mange til at tage en tur til fiskerbyen, nu hvor det atter er muligt at komme ud og opleve landets skønne perler.

Fiskerbyen og badebyen Gilleleje er på en gang en aktiv og autentisk fiskerby med lyseblå fiskekuttere og på samme tid en badeby, der fremkalder dufte og billeder af sommer, sol og sorgløshed.
At elske Gilleleje er at elske havet. Havet mærkes året rundt af byens borgere og besøgende. Det skiftende vejr, aktiviteten i byen og på havnen og så turisterne. For turister er Gilleleje stedet, hvor ferietiden bruges på at nyde livet, på at slappe helt af og måske på at tænke på ingenting.
Fiskerihavnen er rå uden kunstige kulisser ligesom bådværftet. På havnen kan du se, at de lokale og turisterne henter friskfangede fisk eller måske jomfruhummere. Eller de oplever indbegrebet af dansk sommer ved at sidde og spise eller nyde et glas på havnen. Her kan menneskevrimlen om sommeren og havmågernes skrig føles ekstra eksotisk og spændende.

For mange er Gilleleje oplevelsen af sommer. For byen huskes af flest for sommerhalvåret – og måske barndommens sommerby. Børn og voksne mindes glade somre, sommeridyllen, sommergæsterne, en lun julinat, stribevis af sommerminder, eventyr og oplevelser. Mange har simpelthen fået Gilleleje-sand i sandalerne og kan ikke komme af med det igen. Og det sker stadig.
Det skyldes, at byens sjæl er sammensat. Sjælen består af havet, menneskene, gamle huse, smalle stræder, havnen, lyset, handel, kulturlivet og den storslåede natur omkring byen.

Der er i Gilleleje mange smukke tidspunkter i løbet af dagen og i løbet af året. Forfatteren og fotografen bag bogen har valgt primært at fokusere på billeder fra de tidspunkter, de fleste oplever og genkender – nemlig sommerhalvåret.
Endelig kan du nyde smagen af Gilleleje. Bogen guider dig til spisestederne med direkte udsigt til havet eller havnen og fortæller om restauranternes og caféernes anbefalede retter.

Tag med på en fotografisk vandring gennem øjebliksbilleder i og omkring den autentiske fiskerby og ferieby, hvor havet er vores fællesskab, og bølgerne skaber Gilleleje-lyd.

Fakta om bogen

Opdag Gilleleje
Forfatter: Svend Aagaard Nielsen
Fotograf: Lars Skov
Udgivelsesdato: 29. april 2021

Hvem bestemmer, hvornår senfølger er alvorlige?11.5.2021 16:58:32 CEST | Pressemeddelelse

Et nyt dansk forskningsprojekt om senfølger efter COVID-19 viser, at cirka 10 % af de smittede får senfølger som træthed, koncentrationsbesvær eller påvirket lugtesans i nogle uger. Men ifølge overlæge Reimar W. Thomsen fra Aarhus Universitetshospital får næsten ingen af dem, der havde en mild omgang conorasmitte, alvorlige senfølger inden for et halvt år. Det fremgår af en forskningsartikel, som Reimar W. Thomsen og hans forskningskollegaer har fået offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift The Lancet.

Livet med senfølger efter COVID-196.5.2021 13:32:20 CEST | Pressemeddelelse

Der er ingen tvivl om, at corona har præget tilværelsen for alle det sidste halvandet år med restriktioner, krav om mundbind, afstand og håndsprit. Men for mange af dem, der er blevet ramt af senfølger efter COVID-19, er der tale om liv, der har ændret sig så fundamentalt, at det er svært at genkende. Annegrete Dall Visby lider af senfølger og sammen med sin mand Steen Kabel, har hun skrevet bogen: ”Livet med senfølger efter COVID-19” for at sætte fokus på, hvordan man kan finde retning i hverdagen – for sig selv og sin familie.

Dokumentarisk beretning om godsforvalteren, der var modstandsmand4.5.2021 10:36:02 CEST | Pressemeddelelse

I 2002 dør modstandsmanden Gert Blædel, og hans barnebarn Ole Blædel arver en hvid plasticpose fyldt med breve, notater, lydoptagelser samt, ikke mindst, morfarens frihedskæmperarmbind. Det bliver startskuddet til researchen og gravearbejdet, der nu er mundet ud i bogen Et halvt år i Gestapos kløer. Her fortæller Ole Blædel hele historien om, hvordan hans morfar under 2. Verdenskrig bliver involveret i modstandsbevægelsens arbejde og taget til fange af nazisterne.