Ønsker du dig genbrug i julegave?

Tal fra DBA’s genbrugsindeks i 2021 viste at 7 ud af 10 ville blive glade for en genbrugsjulegave – barrieren opstår, når den skal gives. Loppesupermarkedskæden Kirppu har kigget på hvorfor.
Foto: Kirppu

Den stigende inflation betyder for mange at julebudgettet er presset. Men bare fordi gavebudgettet bliver mindre, behøver det ikke betyde, at gaverne skal være mindre. Køber man i stedet gaverne fra genbrug, kan der nemlig være en del penge at spare på julegaveønsker som Kähler, Royal Copenhagen og Lyngby Porcelæn. Også børnenes gaver kan med fordel købes fra genbrug. Der kan findes rigtig meget legetøj i original emballage, eller som kun har været leget med få gange. Det skyldes blandt andet, at børns interesser er foranderlige.

Men hvorfor køber vi så ikke flere gaver i genbrug? En undersøgelse foretaget af Kirppu Loppesupermarked viser, at den største barriere, når det kommer til genbrugsgaver, slet ikke handler om at modtage – men at give. 60% af de adspurgte i en undersøgelse af danskernes genbrugsgave vaner foretaget af Kirppu Loppesupermarked, fortæller, at det for dem handler om modtagerens reaktion,

”Analysen viser, at det for mange handler om, at de er bange for, hvordan modtageren tager imod en gave fra genbrug – og da de ikke kan byttes, bliver det for nogle en for stor risiko at løbe.” fortæller Pernille Seidenfaden, driftschef i Kirppu Loppesupermarked.

Når adspurgt til, hvordan det kan være, folk er bekymrede for modtagerens reaktion uddyber hun:

”Traditionelt set har der været noget stigma forbundet med genbrug. Det har tidligere i høj grad været kædet sammen med slidt, beskidt og fattigt. Og selvom vi helt klart kan mærke, det ikke er den dominerende holdning længere, tror vi desværre, det er dette, der stadig sidder fast i os, når det handler om at give til andre.”

En hurtig tur ned gennem gangene i Kirppu viser da også, at der bestemt ikke er tale om hverken slidte eller beskidte varer. Tværtimod står en del som nyt og i høj kvalitet. Derfor mener Pernille Seidenfaden også, at der i løbet af et par år, vil være en hel anden tendens, når det kommer til julegaver:

”Vi har set en massiv vækst i salg af genbrugsvarer de seneste par år, og alle analyser vi laver viser, at det bestemt ikke er en trend, der snart vender. Tværtimod. Derfor tror vi også fuldt og fast på, at det indenfor de næste par år, vil være helt normalt at give gaver fra genbrug. Indtil da opfordrer vi alle, der gerne vil være med til at gavne den bæredygtige udvikling, at de skriver på deres ønskeseddel, når tingene må være fra genbrug. Også når det ikke er jul.” smiler hun.

Foto: Kirppu
Foto: Jeppe Michael. Pernille Seidenfaden har været med siden kædens spæde start i 2014.
Foto: Jeppe Michael. Flere køber genbrugsjulegaver, da der er mange penge at spare. Særligt gaver til børnene bliver oftere købt brugt.
Foto: Kirppu

Som koncept lever og ånder vi i dag ude i de danske lokalsamfund, og fordelt over hele landet har vi i dag 22 butikker. Vi har vokseværk, så i løbet af de kommende år kommer der endnu flere Kirppu loppesupermarkeder i Danmark – og forhåbentligt også i udlandet. Faktisk åbner vi allerede butik 23 til januar og 24 lige efter.

Kirppu er stiftet af Morten Bøjland og Claus Andreassen, der for otte år siden introducerede danskerne for loppesupermarkedskonceptet. Den første Kirppu-butik åbnede på Frejasvej i Hillerød i august 2014. I år er vi kåret som Børsen Gazelle.