Onlinegrupper og mentorforløb skal øge trivslen blandt unge kvinder

Psykiatrifonden har modtaget en bevilling fra Det Obelske Familiefond på 3 mio. kroner over tre år til at videreføre indsatsen "Sig det højt", som skal øge trivslen blandt unge kvinder gennem kampagner, nye ung til ung-tilbud og politisk fokus. Onlinegrupper og ung-til-ung-mentorer er på vej.
Cynthia Sánchez Neerbek, ambassadør for “Sig det højt” og vært på podcasten ”Noget på hjerte” Fotografer: Silas Staal og Nivikka Andersen

Alt for mange unge føler et enormt pres eller oplever, at de kun er gode nok, hvis de præsterer til perfektion på alle livets parametre - og det kan resultere i mistrivsel. Den kultur må og skal vi ændre på, mener Psykiatrifonden. Derfor er Psykiatrifonden glade for i yderligere tre år (2021-2023) at have fået midler til indsatsen "Sig det højt", som også fra 2018-2020 har været støttet af Det Obelske Familiefond.

- Troede, jeg var defekt

"Sig det højt" har fokus på at nedbryde tabu og få flere unge til at sige de svære ting højt. Det sker fra 2021 gennem kampagner, nye ung til ung-tiltag, politisk fokus og ikke mindst et ambassadørkorps af unge kvinder, der går forrest og fortæller deres personlige historier - for at være med til at afstigmatisere psykisk mistrivsel blandt unge og gøre op med forestillingen om det perfekte ungdomsliv. Cynthia Sánchez Neerbek er ambassadør for "Sig det højt" og fortæller om at være en del af indsatsen:

"Jeg troede nærmest før, at jeg var defekt eller forkert, men "Sig det højt" har åbnet en verden for mig, hvor jeg nu klart kan se, at de fejl og mangler faktisk er en styrke, som kan bruges til at være den forandring, som jeg gerne selv vil se i verden".

Unge hjælper unge - også online

Det er vigtigt at vide, at man ikke er alene, når man oplever svære ting i livet. Og det er givende at kunne spejle sig i andre, der måske oplever - eller har oplevet - nogle af de samme udfordringer som en selv. Derfor lancerer Psykiatrifonden som noget nyt online grupper og mentorforløb unge imellem.

Mentorordningen starter op i sommeren 2021, hvor unge kvinder, der selv har oplevet fx præstationspres, angst, stress eller depression, bliver uddannet til at være mentorer for andre unge kvinder, der oplever mistrivsel. Onlinegrupperne for unge kvinder starter ligeledes op i sommeren 2021, hvor man kan deltage uanset hvor i landet, man bor. Grupperne foregår via Zoom, hvor man følger den samme gruppe over en periode med otte gruppegange - sammen med to gruppeledere.

Ny, opdateret samling af tal og fakta om psykisk sygdom i Danmark11.4.2024 07:05:00 CEST | Pressemeddelelse

Som noget nyt er der et kapitel om ældres psykiske sygdomme, men også nye tal for forekomst, børn og unge, behandling og livet med psykisk sygdom, i Psykiatrifondens nye og opdaterede samling af tal og fakta om psykisk sygdom i Danmark. Rapporten, som også er tilgængelig digitalt, er en kilde til viden for alle, der arbejder med eller ønsker viden om psykisk sygdom. De mange tal og fakta understreger uligheden i behandlingsstandarden for psykiatriske og somatiske patienter og at psykiatrien trænger til politisk og økonomisk prioritering.

Rådgivning på chat vinder frem: Om natten handler det om angst, depression og selvmordstanker8.2.2024 07:05:00 CET | Pressemeddelelse

Når livet er svært, vælger flere og flere at tale med Psykiatrifondens rådgivning. De senere år er det særligt rådgivning på chat, der er gået frem. I 2023 steg antallet af samtaler med 79 procent, og det er især nætterne, der er svære. Da fylder angst og depression. Hver sjette samtale handler om selvmordstanker, og andelen er endnu højere blandt unge under 30 år.