Forenet Kredit

Omø kåret som Årets Ø 2023

Efter at dommerkomitéen bag Årets Ø har voteret, kan øboerne på Omø i Slagelse Kommune nu strække armene sejrrigt i vejret. Omø kan nemlig kalde sig Årets Ø 2023. Med den prestigefyldte titel følger også en præmiesum på 50.000 kroner, som overrækkes ved en kåringsfest på øen den 10. juni.

Finalefeltet bestod af tre nominerede – Fur i Limfjorden, Hjarnø i Horsens Fjord og Omø i Storebælt. Og selvom alle tre øer var stærke kandidater, så har komitéen bag prisen kåret Omø som Årets Ø 2023.

Vi har besøgt tre meget spændende øer, hvor sammenhold og viljestyrke er en fællesnævner. Det har ikke været let for komitéen at vælge én vinder. Men selvom det har været tæt, så synes vi, at Omø fortjener titlen som Årets Ø 2023,” fortæller Mette Ravn, formand for komitéen for partnerskabet Årets Ø og bestyrelsesmedlem i Forenet Kredit.

At valget er faldet på Omø skyldes ikke mindst øens forbilledlige fighterånd og fællesskab, der har reddet både øens kyster, skole, købmand og færgedrift.

”Der har været – og er fortsat – udfordringer og meget på spil på Omø. Det gælder for eksempel kampen for at holde den lokale skole åben for kun seks elever. Øboernes utrættelige arbejde for at sikre, at den lokale købmand, der også er et centralt mødested på øen, kan have en økonomi, som hænger sammen. Og så skal der bare være hyppig færgedrift, så øen ikke afskæres fra fastlandet. Selv naturkræfterne har de taget kampen op imod ved at få etableret diger på kysten. Det er meget imponerende,” siger Mette Ravn, der håber, at beboerne på Omø med titlen som Året Ø 2023 i hænderne ”kan inspirere andre øsamfund, der også møder udfordringer”.

Dorthe Winther, der står bag organiseringen af Omøs ansøgning, er stolt over prisen.

”Det er så dejligt, at Omø er kåret som Årets Ø 2023. Vi er meget stolte. Og vi vil bruge præmiepengene i vores indsats for at tiltrække nye beboere. I den forbindelse giver titlen os både anerkendelse og omtale, som vi er meget, meget glade for. Og så glæder vi os bare til at fejre det med en kæmpe fest for hele øen,” fortæller Dorthe Winther.

Kåringsfest på Omø
Kåringen af Årets Ø 2023 fejres den 10. juni 2023 ved en kåringsfest for øboerne på Omø og øens venner. Her vil partnerskabet bag Årets Ø, som består af Forenet Kredit, Sammenslutningen af Danske Småøer og Landdistrikternes Fællesråd, officielt overrække prisen og præmien på 50.000 kroner. Her deltager også Louise Schack Elholm, kirkeminister, minister for landdistrikter og minister for nordisk samarbejde.

De to øvrige finalister i opløbet om prisen som Årets Ø 2023, Fur og Hjarnø, deler andenpladsen og modtager hver 25.000 kroner.

Fakta: Baggrund om Omø
Omø har 159 beboere og ligger med sine 4,5 kvadratkilometer i skillelinjen mellem Storebælt og Smålandsfarvandet. Der er daglig færgeforbindelse til Stigsnæs færgehavn ved Skælskør – en tur, der tager cirka 50 minutter. Øen har en lystbådehavn, en dagligvarehandel og en skole, der tilbyder undervisning til og med 6. klassetrin. Øen har også et hav af foreninger, hvor helsårs- og fritidsbeboere hjælpes ad med at skabe aktiviteter hele året. Omø Boligforening har bygget fire ældrevenlige boliger og et aktivitetshus ved blandt andet frivillig arbejdskraft, og øens digelag har gennem bygning af diger genetableret tryghed på øen, efter at øen blev hårdt ramt af en stormflod i 2006. Gennemsnitsalderen på Omø er cirka 60 år, og man håber på at kunne tiltrække flere børnefamilier. Øens bosætningsgruppe arbejder derfor for at sikre prøveboliger og på sigt også gerne flere lejeboliger til fremtidige øboere. Og så har øboerne et rigtig godt samarbejde med Slagelse Kommune, der er lydhør overfor problemstillingerne.

Fakta: Om partnerskabet Årets Ø
Bag partnerskabet Årets Ø står partnerne Forenet Kredit, Sammenslutningen af Danske Småøer og Landdistrikternes Fællesråd. Temaet for Årets Ø 2023 er ”Udvikling af øen gennem lokale ressourcer”. Med prisen for Årets Ø ønsker partnerskabet bag Årets Ø at sætte fokus på lokalsamfundene på de danske øer, så både beboere, gæster og andre interessenter får lyst til at gøre en ekstra indsats for øerne. Prisen blev uddelt første gang i 2020.

Dorthe Winther

Kontaktperson på Omø

Tlf:61705249

Information om Forenet Kredit

Forenet Kredit
Kalvebod Brygge 1-3

Forenet Kredit er en forening for kunder i Nykredit og Totalkredit. Foreningen er hovedaktionær i Nykredit og Totalkredit, og det ejerskab bruger vi til at sikre en både økonomisk og socialt bæredygtig realkredit i hele Danmark.

Følg pressemeddelelser fra Forenet Kredit

Flere pressemeddelelser fra Forenet Kredit